معاون وزیرنفت تأکید کرد

افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور تا پایان سال

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۶:۴۷:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۵
افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در کشور تا پایان سال
معاون وزیرنفت از افزایش 10 میلیون لیتری تولید بنزین در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: با توجه به آزاد سازی قیمت ها، قول می دهیم که مردم فرآورده های نفتی را مطابق استاندارد روز دنیا دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "علیرضا ضیغمی" مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش امروز در نشست مطبوعاتی خود به تشریح وضعیت مصرف فرآورده های نفتی پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها پرداخت و اظهار داشت: روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام از شرکت ملی نفت ایران به شرکت پالایش و پخش تحویل داده می شود که پس از انجام عملیات پالایش به وسیله خطوط لوله، 65 درصد از انواع فرآورده ها را به مراکز اصلی توزیع پخش در سراسر کشور ارسال می کنیم و پس از آن وظیفه انتقال فرآورده ها به دور افتاده ترین نقاط کشور بر عهده شرکت پخش است.

وی افزود: هم اکنون 9 پالایشگاه تصفیه نفت خام در مناطق مختلف کشور مستقر هستند که ظرفیت فراورش یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت را دارند. طول این میزان از طریق 14 هزار و 500 کیلومتر خط لوله منتقل می شود که تا پایان برنامه پنجم به 21 هزار کیلومتر افزایش می یابد

ضیغمی گفت: ظرفیت ذخیره سازی استراتژیک کشور هم اکنون 11 میلیارد لیتر است که تا پایان برنامه پنجم این ظرفیت ذخیره سازی به 16 میلیون لیتر افزایش می یابد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره افزایش ظرفیت تولید انواع فرآورده های نفتی در پالایشگاه های کشور ، بیان کرد: اجرای طرح های مختلف برای افزایش تولید و بهینه سازی فرآورده ها از جمله بنزین و نفت گاز در پالایشگاه ها آغاز شده و می توان گفت کیفیت بنزینی که با نرخ 100 تومان در جامعه عرضه می شد، با بنزین نرخ 500 و 700 تومان بسیار متفاوت است و بنزین نرخ جدید با کیفیت بالاتری مطابق استانداردهای جهانی عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح های بهینه سازی، فرآورده های پالایشگاهی با استاندارد یورو 4 و 5 در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند، ادامه داد: تا پایان سال 1390 تعهدات پالایش و پخش مبنی بر افزایش ظرفیت تولید فرآورده ها در کشور محقق می شود. همچنین در زمینه ارسال فرآورده ها از پتانسیل بالایی در بخش های مختلف زمینی، ریلی، و دریایی برخورداریم به این ترتیب که روزانه حدود 235 میلیون لیتر انواع فرآورده از خروجی پالایشگاه ها وارد شبکه توزیع می شود.

معاون وزیر نفت درباره میزان مصرف فرآورده ها توضیح داد: پیش از این بین 30 تا 31 میلیارد دلار معادل 31 هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت به مردم در زمینه سوخت اعطا می شد؛ همچنین برای گاز حدود 40 میلیارد دلار یارانه اختصاص می یافت. اما با در نظر گرفتن میزان مصرف انواع سوخت در کشور، ادامه این وضعیت ممکن نبود در حالی که دولت باید سالانه بیش از 25 میلیارد تومان پروژه های عمرانی را نیز اجرا کرده و به مناطق محروم کشور می پرداخت.

ضیغمی افزود: در سال 85 حدود پنج میلیارد دلار بنزین وارد کشور شد؛ اما در تیرماه سال سال 86 وزارت نفت تصمیم گرفت مصرف بالای سوخت را تحت کنترل در آورده و از هدر روی آن به ویژه در بخش قاچاق فرآورده ها جلوگیری کند؛ زیرا قیمت سوخت در ایران با سایر کشورها بسیار متفاوت بوده و قیمت فرآورده ها در کشورمان در ردیف ارزان ترین کشورهای جهان قرار داشت.

ضیغمی تاکید کرد: پالایشگاه های نفتی از لحاظ کیفی و کمی باید به حدی برسند که علاوه بر سود دهی لازم، محصولات با کیفیت ارایه کنند. زیرا تاکنون کشورهای خارجی نفت خام را با نرخ 90 دلار از ما خریداری کرده و پس از تصفیه و پالایش مجددا به خودمان می فروشند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت، میزان 75 میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین به 63.6میلیون لیتر در روز کاهش یافته است در صورتی که اگر سامانه هوشمند سوخت (سهمیه بندی بنزین) اجرایی نمی شد، هم اکنون شاهد مصرف حداقل 100 میلیون لیتر بنزین در روز بودیم. اما اکنون بیش از 55 میلیون لیتر معادل 10 میلیارد دلار صرفه جویی می کنیم.

ضیغمی میزان ورود خودروهای جدید در کشور را بین 800 هزار تا یک میلیون خودرو عنوان کرد و گفت: با در نظر گرفتن این حامل باز هم شاهد کاهش مصرف بنزین تا مرز 62 میلیون لیتر در روز هستیم.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه واقعی شدن قیمت ها گام مطلوبی در جهت مدیریت مصرف سوخت در کشور بوده، بیان کرد: دیگر امکان عرضه بنزین و گازوییل با قیمت های سابق وجود نداشت، در بخش گازوییل حدود 110 تا 115 میلیون لیتر پیک مصرف داشته ایم؛ میزان مصرف گازوییل نیروگاه ها در سه ماهه زمستان، با میزان تولید برابر بوده و نیازی به واردات گازوییل نداریم، اما برای رعایت احتیاط های لازم، علاوه بر نفت کوره ای که به اندازه کافی داریم، میزانی هم به عنوان ذخیره استراتژیک گازوییل نیروگاه ها در نظر گرفته ایم. به این ترتیب که در سال جاری تمام محصولات نفت گاز را از پتروشیمی ها خریداری کرده و بر این اساس واردات این فرآورده از سال 90 کاملا قطع می شود.

وی درباره طرح های شرکت پالایش و پخش اظها رداشت: طی سال های 85 و 86 برای توسعه پالایشگاه ها و افزایش تولید بنزین و بهینه سازی محصولات، طرح هایی را در دستور کار قرار دادیم که بر اساس اجرای طرح بهینه سازی حجم تولید این فرآورده با ارزش به 12.8 میلیون لیتر می رسد و با اجرای طرح بهینه سازی نیز 26 میلیون لیتر دیگر به حجم تولید بنزین افزوده می شود که بخشی از این طرح ها، تا پایان سال جاری اجرایی خواهند شد.

معاون وزیرنفت اضافه کرد: با توجه به اعمال تحریم ها علیه کشورمان، زمان بندی پروژه ها را تغییر داده و تصمیم گرفتیم در مدت زمان کوتاه تری، طرح های پالایشی کشور را اجرایی کنیم؛ به این ترتیب تا پایان سال جاری حداقل 10 میلیون لیتر بنزین از پالایشگاه های شازند، آبادان، لاوان، و تهران به تولید بنزین کشور افزوده می شود و با توجه به آزاد سازی قیمت ها، قول می دهیم که مصرف کنندگان فرآورده ها را مطابق استاندارد روز دنیا دریافت کنند.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره جایگاه های عرضه سوخت در کشور توضیح داد: تا امروز یک هزار و 540 جایگاه در سرویس قرار گرفته اند که این میزان تا پایان سال به یک هزار و 700 جایگاه می رسد و اکنون 138 جایگاه دو منظوره و 510 جایگاه تک منظوره در دست احداث داریم. بر اساس توافقاتی که با شهرداری ها و نیروهای نظامی داشته ایم، راه حل های خوبی برای حل مشکل متقاضیان به ویژه در کلان شهر ها در نظر گرفته شده تا جایی که هفته گذشته، 14 قطعه زمین در تهران و تعدادی نیز در شهرهای دیگر در اختیار مردم قرار می گیرد.

ضیغمی با اعلام اینکه اخیرا مشاهده می شود گاز مایع به عنوان سوخت خودروها به رانندگان فروخته می شود، تاکید کرد: گاز مایع با قیمت 180 تومان معامله می شود و استفاده از آن تلفات زیادی در پی دارد؛ به همین دلیل کوپن هایی برای استفاده از گاز مایع و نفت سفید، در سطح کشور توزیع می شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اعلام اینکه دولت نرخ فرآورده ها را بر اساس فوب خلیج فارس پرداخت می کند، اظهار داشت: بنزین و گازوییلی که وارد کشور می شد با در نظر گرفتن قیمت مالیات همراه بود. همچنین هزینه انتقال توسط شرکت خطوط لوله به همراه هزینه سود نرخ جایگاه داران محاسبه می شد، نرخ روز بر مبنای FOB خلیج فارس است به همراه هزینه های تخلیه در بندر، انتقال، توزیع، مدیریت، و سود جایگاه داران که نرخ بنزین را حدود 830 تومان،نفت سفید، 820 تومان،نفت گاز780 تومان؛و گاز مایع 1050 تومان تعیین می کند.

وی در پایان اظهار داشت: روزانه 10 میلیون لیتر در مصرف نفت گاز صرفه جویی می شود به صورتی که میانگین مصرف آذرماه 98 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان پس از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، 10 میلیون لیتر کاهش یافته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز