با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها صورت گرفت

کاهش ۲.۵ میلیون لیتری مصرف بنزین در روز

۱۳۸۹/۱۰/۰۷ - ۱۶:۵۴:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش 2.5 میلیون لیتری مصرف بنزین در روز با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، فرید عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در نشست خبری امروز با تاکید بر اینکه شرایط سوخت رسانی و مصرف فرآورده ها بسیار مطلوب بوده و عرضه سوخت بدون وقفه و بدون هیچ مشکلی انجام می شود، درباره بسترسازی های لازم برای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، گفت: راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیک سوخت و استفاده از کیف پول الکترونیک و همچنین راه اندازی جایگاه های جدید عرضه سوخت، در سراسر کشور، از مهم ترین اقدامات لازم برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بود.

وی افزود: عرضه گازوییل 165 ریالی، همچنان ادامه دارد، اما در حالت عادی با واقعی شدن قیمت ها، گازوییل با 2 نرخ 1500 ریال و 3500 ریال در کشور عرضه می شود. به همین دلیل بیش از 7 هزار و 500 تلمبه فروش نفت گاز، در جایگاه های عرضه تعبیه شده است.

عامری ادامه داد: آماده سازی مجاری عرضه و برگزاری جلسات مستمر با جایگاه داران، افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی از طریق نفتکش ها و خطوط راه آهن و 9 فروند کشتی در محدوده خلیج فارس و دریای عمان، که 235 میلیون لیتر سوخت در هر روز را جابه جا می کنند، و همچنین اعمال سیاست های لازم از جمله انتشار اطلاعیه های مداوم، برای اعلام نرخ های جدید فرآورده ها، در دو ساعت اولیه آغاز اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، از دیگر اقدامات مهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، ضمن قدردانی از همکاری مطلوب مردم اظهار داشت: خوشبختانه هیچ مشکلی در هیچ کدام از جایگاه های عرضه سوخت ایجاد نشد؛ البته سیاست های متفاوتی برای اقشار مختلف مصرف کننده در نظر گرفته شده تا به شبکه اقتصادی کشور و مصرف کنندگان ضربه ای وارد نشود.

عامری با بیان اینکه در روزهای اولیه اجرای طرح، رفتار سنجی مصرف کنندگان صحیح نیست، اظهار داشت: مصرف بنزین موتور در هشت روز ابتدایی اجرای قانون هدفمند سازی نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد کاهش داشته و به متوسط مصرف روزانه 58 میلیون لیتر رسیده است. 

به گفته عامری، در مصرف نفت سفید، با 50 درصد کاهش، در مصرف نفت گاز با 20 درصد کاهش، در مصرف نفت کوره با 18 درصد کاهش، و در مصرف CNG با کاهش ورود 10 تا 15 درصدی مصرف مواجه بوده ایم به این ترتیب که مصرف CNG در هر روز از 15 میلیون لیتر به حدود 13 میلیون لیتر تنزل یافته است.


وی با مقایسه میزان مصرف سوخت قبل و بعد از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، تصریح کرد: روزانه 5/2 میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین، 10 میلیون لیتر کاهش مصرف گازوییل و 5/7 میلیون لیتر کاهش مصرف نفت سفید داشته ایم. همچنین در بخش حمل و نقل نیز روزانه بین 6 تا 8 میلیون لیتر کاهش مصرف صورت گرفته است.


مدیرعامل شرکت ملی پخش درباره مهلت رانندگان برای استفاده از بنزین 100 تومانی ذخیره شده در کارت های سوخت توضیح داد، هیچ محدودیت زمانی برای مصرف این حجم بنزین وجود ندارد و رانندگان تا زمانی که بنزین 100 تومانی را در کارت خود داشته باشند، امکان استفاده از آن وجود دارد؛ اما درباره بنزین 50 لیتری حمایتی دولت، تصمیم جدیدی اتخاذ نشده و تصمیم های بعدی در ستاد هدفمند کردن یارانه ها اتخاذ می شود و شرکت پخش تنها اجرا کننده این تصمیم هاست.


عامری با بیان اینکه 70 درصد از نیاز مردم با بنزین 400 تومانی رفع شده، اظهار داشت: حتی بنزین سهمیه ای 100 تومانی همچنان در کارت های سوخت ذخیره شده که نشان دهنده مدیریت مصرف و صرفه جویی از جانب مردم است.


وی افزود: هنگامی که بنزین حمایتی به کارت های سوخت واریز شد، حدود 620 میلیون لیتر بنزین در کارت ها ذخیره شده بود و در ابتدای دی ماه یک میلیارد و 200 میلیون لیتر بنزین حمایتی به این میزان 620 میلیون لیتری اضافه شد و اکنون 75 درصد بنزینی که مردم استفاده می کنند، همان بنزین 400 تومانی است که البته هر چقدر از این میزان این سهمیه باقی بمانند مانند بنزین 100 تومانی در کارت ها ذخیره می شود.


عامری با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها، روزانه 2 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین 700 تومانی مصرف می شود، گفت: ظرفیت ذخیره سازی بنزین نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش داشته و همچنین 430 میلیون لیتر ظرفیت ذخیره نفت گاز در نیروگاه ها وجود دارد.


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: از آغاز اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها تا پنجم دی روزانه 37 میلیون لیتر گازوییل با قیمت 165 ریال، 10 میلیون لیتر با قیمت 1500 ریال، و 190 هزار لیتر گازوییل با قیمت 3500 ریال در کشور مصرف شده است.


وی درباره ارایه تسهیلات به بخش خصوصی برای ساخت جایگاه های جدید عرضه سوخت توضیح داد: تسهیلات لازم از طریق بانک ها به بخش خصوصی اعطا می شود که در استان های مختلف کشور از روال مطلوبی برخوردار است تا جایی که اکنون 380 جایگاه عرضه سوخت در نقاط مختلف کشور در حال احداث است، اما در کلان شهرهایی مانند تهران با مشکل زمین برای احداث جایگاه مواجه هستیم، اما نهادهای مختلف از جمله برخی بخش های نظامی همکاری خوبی برای رفع این مشکلات داشته اند.


عامری با بیان اینکه تعداد جایگاه های CNG از یک هزار و 550 باب به یک هزار و 700 باب تا پایان سال ارتقا می یابد، درباره استفاده مردم از کیف پول الکترونیکی، اظهار داشت: پیش از این هیچ توجیهی نبود که مردم پول خود را با وجود بهای اندک سوخت، در بانک ذخیره کنند. اما با انجام اطلاع رسانی های دقیق، واقعی شدن قیمت ها، فرهنگ سازی صحیح، و ایجاد بسترهای لازم، میزان استقبال مردم نیز افزایش می یابد.


وی در پایان تصریح کرد: در سال 83 ، 64 جایگاه CNG تک منظوره داشتیم اما با شروع دولت نهم، روند ساخت جایگاه های عرضه سوخت، شتاب بیشتری گرفت تا جایی که در سال 88، 182 باب جایگاه دو منظوره و 190 باب جایگاه تک منظوره احداث شد و تا دوم آذرماه سال جاری این رقم به 159 باب جایگاه دو منظوره و 170 باب جایگاه تک منظوره ارتقا یافته است.

نظر شما