میزان حقوق دولتی معادن در سال جاری مناسب نبود

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۶:۴۸:۰۹
کد خبر: ۱۷۳۵۳۲
میزان حقوق دولتی معادن در سال جاری مناسب نبود
معاون امور معادن وصنایع معدنی ایران گفت: حقوق دولتی اخذ شده از معادن مختلف استانهای كشور رضایت بخش نبوده و بسیار ناچیز است.


معاون امور معادن وصنایع معدنی ایران گفت: حقوق دولتی اخذ شده از معادن مختلف استانهای كشور رضایت بخش نبوده و بسیار ناچیز است.

به گزارش خبرگزاری برنا « جعفر سرقینی » با اعلام این خبر، افزود : در گذشته نگرش درآمدی به حقوق دولتی معادن نبوده و بیشتر برای نظم و انظباط دادن به معادن این موضوع پیگیری می‌شد اما امروز این بحث تغییر یافته است.

سرقینی ضمن اعلام خبر طراحی کنترل سامانه‌ای حقوق دولتی معادن افزود : با جلسات متعددی که با گمرک داشتیم بزودی این طرح قابل اجرا است.

وی در ادامه یادآورشد : در سال جاری70درصد حقوق دولتی معادن متعلق به استانهای یزد و کرمان و 30درصد مابقی را 29 استان دیگر پرداخت نموده‌اند.

معاون امور معادن وصنایع معدنی ایران در ادامه تصریح كرد :‌ بخشی از حقوق دولتی معادن برای ترمیم روستاها و جاده‌ها اختصاص یافته است كه عددی بسیار ناچیزاست.

به گفته سرقینی؛ برای اخذ حقوق دولتی معادن برابر بخشنامه تا 20درصد تخفیف با توجه به شرایط معدن را در اختیار استانها قرار دادیم که قابل اعمال است .

وی در خصوص دریافت حقوق دولتی برخی مواد معدنی گفت: گردش مالی سنگ‌های تزئینی ایران 2 هزار میلیارد تومان است از این میزان طی سال گذشته تنها 50 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن گرفتیم و در سال جاری این رقم به 150 میلیارد تومان خواهد رسید و این میزان تنها 7 درصد کل مبلغ است و این در حالیست که قانون کف آن را حداقل10درصد كل گردش مالی تعیین كرده است.

همچنین گردش مالی سنگ آهک 534 میلیارد تومان است كه حدود 7 میلیارد تومان وصول حقوقی دولتی معادن انجام شده است.

وی در خصوص حقوق دولتی دریافت شده سایر مواد معدنی افزود : گردش مالی گچ خام 151 میلیارد تومان است و ما تنها یك میلیارد و60میلیون تومان میلیارد تومان حقوق دولتی معادن از آنها اخذ کرده‌ایم.

همچنین؛ گردش مالی واحدهای سنگ آهن(بافق، چادرملو و گل‌گهر) 6 هزار میلیارد تومان است که حقوق دولتی مطابق با گردش مالی پرداخت نمی شود.

وی افزود: 4 الی 5 استان کشور که معدن خیز است، كه با در نظر گرفتن نیرو و امکانات می توانیم به موقع حقوق دولتی معادن را از این استانها اخذ کنیم .

معاون امور معادن وصنایع معدنی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: ازعملیات اکتشافات سیستماتیک همواره حمایت خواهیم کرد و در خصوص تعامل با اداره کل منابع طبیعی می‌بایست جدیت بخرج داد تا منجر به تعطیلی واحد های معدنی نشود.

سرقینی در پایان گفت: همكاری سازمان صنعت، معدن وتجارت استانها همکاری سازمانهای نظام مهندسی معدن استانها امری ضروری است و با انجام شفاف سازی این رابطه می توان بررسی طرح‌های معدنی رادر نظام مهندسی معدن و اجرا آن را به سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت استانها سپرد.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز