عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

شاخص های اصلی بخش نفت و گاز در دولت یازدهم ارتقاء یافت

۱۳۹۳/۰۳/۲۷ - ۱۴:۰۴:۵۲
کد خبر: ۱۹۶۱۰۲
شاخص های اصلی بخش نفت و گاز در دولت یازدهم ارتقاء یافت
با وجود تحریمها، دولت یازدهم توانست شاخصهای توسعه فنی صنعت نفت را افزایش داده و درآمدهای نفتی را فراتر از پیش بینی ها محقق کند.


با وجود تحریمها، دولت یازدهم توانست شاخصهای توسعه فنی صنعت نفت را افزایش داده و درآمدهای نفتی را فراتر از پیش بینی ها محقق کند.

به گزارش خبرگزاری برنا  به نقل از شانا ، اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، درحاشیه نشست علنی مجلس شورای اسلامی درباره تلاشهای دولت یازدهم در یکسال گذشته در بخش نفت و انرژی گفت: برنامه های دولت یادزهم در بخش نفت و گاز در این دوره، از میزان تحقق قابل قبولی برخوردار بوده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه افزود:طبیعی است که در برخی بخشها به دلایل متفاوت چالشهایی در صنعت وجود دارد، اما به طور کلی شاخصهای اصلی رشد و توسعه در بخش نفت و گاز ارتقاء یافته است.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه، درباره این شاخصها نیز تصریح کرد: بهبود دیپلماسی انرژی، تشدید برنامه های ظرفیت تولید نفت و گاز، تنوع بخشی به مشتریان ایران، تحقق بازارهای از دست رفته ایران در سالهای گذشته، اتخاذ موضع قوی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت( اویک) و دستیابی به ریاست مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف)، صنعت نفت ایران را برای بازگشت به روزهای اوج خود آماده کرده است.

جلیلی، تحریم و برخی تصمیمات مدیریتی در گذشته را سبب افول جایگاه نفت ایران دانست و گفت: البته در سالهای گذشته و بدنه تخصصی نفت مسئولیت فنی و تخصصی خود را انجام داده که نشات گرفته از توان کارکنان نفت است.

این نماینده مجلس گفت: آقای زنگنه در یک سال گذشته با رویکرد ارتقاء دیپلماسی انرژی و توسعه شتابان فازهای پارس جنوبی تولید گاز را می تواند در آینده نزدیک افزایش دهد و افزون بر این، توجه خاص به تکمیل سریع پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تامین بنزین مصرفی کشور حاکی از نگاه راهبردی وزارت نفت برای خودکفایی در دولت روحانی است.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه دستاوردهای دولت در بخش نفت و انرژی، امور خارجه، محیط زیست و بهداشت و درمان را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: به یقین وزارت نفت در کنار وزارت امورخارجه از دستگاههای پیشرو در تحقق اهداف دولت است، اما کارهای بسیاری داریم.

وی به قانون بودجه 93 نیز اشاره کرد و گفت: در این قانون مواردی پیش بینی شده است که وزیر نفت به خوبی در دو سه ماه گذشته برای تحقق زودهنگام آن تلاش دارد تا از ظرفیت قانونی استفاده کند، از جمله موضوع "بهینه سازی انرژی"با هدف کاهش شدت مصرف انرژی و حفظ محیط زیست، که البته اجرای این موارد نیازمند برنامه ریزی راهبردی است.

نماینده مجلس افزود: خوشبختانه وزیر نفت بسیار زود هنگام و در ابتدای سال کاری خود به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی وارد شده است.

جلیلی در خصوص صادرات نفت ایران در یک سال گذشته نیز گفت: کشورمان براساس قانون بودجه نفت و معیانات گازی صادر کرده است، این در حالی است که با تحریمها همچنان در گیر است، اما خوشبختانه دولت یازدهم توانست بیش از آنچه پیش بینی شده بود نفت صادر کند.

وی درباره اقتصاد مقاومتی در نفت نیز گفت: ابلاغ سریع دولت به دستگاهها از جمله وزارت نفت حاکی از اجرا سریع منویات رهبری است، به طوری که وزیر نفت با در خواست خودش به صحن مجلس آمد و سیاستهای وزارت نفت در این امر را تشریع کرد.

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه افزود: این موضوع که نفت سیاستهای مشخصی در اجرا اقتصاد مقاومتی تدوین کرده بسیار با اهمیت است.

جلیلی سیاست توسعه پالایشگاه های کوچک در کشور را راهبرد ملی برای کاهش خام فروشی و اشتغال دانست و گفت: خوشبختانه دولت و مجلس رویکرد خوبی برای صرف درآمدهای نفتی در پروژه های بسترساز و راهبردی دارند که البته در دولتهای گذشته درآمدهای نفتی آن گونه که مناسب بود برنامه ریزی نشد.

این عضو کمسیون برنامه و بودجه تلاش سریع وزارت نفت در دولت یازدهم برای بهبود قراردادهای نفتی را یادآور شد وگفت: تشکیل کمیته به این منظور در وزارت نفت و تلاش برای جذابیت قراردادهای نفتی از اقدامهای حقوقی فنی این دستگاه است که امیدواریم هرچه سریع تر عملیاتی شود.

وی افزود: از وزارت نفت می خواهم از بخش خصوصی واقعی حمایت کند،زیرا توان این بخش برنامه های وزارت نفت را شتاب می دهد البته بخش خصوصی نیز باید کالاهای باکیفیت و استاندارد تولید کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز