معاون اول رییس جمهوری خبرداد

سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی تا پایان برنامه پنجم

۱۳۹۰/۰۱/۲۶ - ۲۰:۴۵:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۱۶
سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری در پارس جنوبی تا پایان برنامه پنجم
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه 22 میلیارد دلار در میدان پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، این رقم به 120 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، محمدرضا رحیمی امروز در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران، با بیان این که سال گذشته در مجموع بیش از 22 میلیارد دلار در میدان مشترک پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است، اظهارداشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، این رقم سرمایه گذاری به 120 میلیارد دلار خواهد رسید.

وی حضور نمایندگان کشورهای سردمدار تحریم های بین المللی بر ضد ایران (آمریکا و کانادا) در شانزدهمین نمایشگاه صنعت نفت را حاکی از بی تاثیری تحریم ها خواند و گفت: در آینده نزدیک صنعت نفت ایران به صورت کامل از بیگانگان بی نیاز خواهد شد و این نمایشگاه، نقطه عطفی برای جهش صنعت نفت در سال جهاد اقتصادی است.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که در آینده نزدیک با توسعه همه فازهای میدان گازی پارس جنوبی، ایران بیش از کشور قطر از این میدان مشترک گاز برداشت خواهد کرد، بیان کرد: با توسعه این میدان، ایران گاز را به قیمت روز به کشورهای دیگر خواهد فروخت.

رحیمی با تاکید بر بی تاثیری تحریم های بین المللی بر ضد کشورمان گفت: در سال 88 ایران معادل چهار هزار میلیارد تومان بنزین وارد کرد که به همت کارکنان صنعت نفت از سال گذشته تا کنون، همزمان با خودکفایی در تولید این فرآورده در کشور صادرات آن به دیگر کشورها آغاز شده است.

وی با بیان این که وزارت نفت با همکاری وزارت صنایع و معادن کارگروهی را در بخش پایین دستی و به خصوص صنعت پتروشیمی تشکیل داده است، اظهارداشت: یکی از اهداف این کارگروه هم اکنون توسعه صنایع پایین دستی صنعت نفت در استان خوزستان برای ایجاد اشتغال بیشتر در کشور است.

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت بر اساس برنامه ریزی ها، در سال جاری بیش از دو میلیون و 500 هزار فرصت شغلی برای جوانان ایران ایجاد خواهد کرد.

رونمایی از روتور کامل توربین های گازی

معاون اول رییس جمهوری همچنین در مراسم رونمایی از روتور کامل توربین های گازی، با قدردانی از متولیان ساخت این بخش از تجهیزات توربین گفت: دولت از ساخت قطعات و تجهیزات توربین های گازی مورد نیاز در صنعت نفت به طورکامل حمیات می کند.

گفتنی است، امروز در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت با حضور "محمدرضا رحیمی" معاون اول رییس جمهوری روتور کامل توربین های گازی ساخت داخل در غرفه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در شانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

این روتور شامل کمپرسور توربین، کمپرسور هوا و پاور توربین رستون (Ruston) است که برای نخستین بار در کشور با حمایت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توسط شرکت توربین ماشین خاورمیانه تولید شد.

توربین دستگاهی است که به عنوان محرک برای به حرکت در آوردن پمپ یا کمپرسور گاز در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد.

قطع وابستگی به شرکت های خارجی، دستیابی به دانش فنی ساخت توربین ها در داخل کشور، صرفه جویی در هزینه ها و سرعت در دستیابی به قطعات مورد نیاز، از مزایای بومی سازی قطعات برشمرده شده است.

نظر شما