معاون وزیر نفت خبر داد

سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد دلاری برای ساخت ۷ پالایشگاه جدید

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۴:۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۷۸
سرمایه گذاری ۲۶ میلیارد دلاری برای ساخت ۷ پالایشگاه جدید
ضیغمی از سرمایه‌گذاری 26 میلیارد دلاری برای ساخت 7 پالایشگاه جدید در کشور خبر داد و گفت: ایران برای ساخت چهار پالایشگاه در کشورهای سوریه، اندونزی و مالزی مشارکت می کند.
به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "ضیغمی" مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اظهارداشت: برای اجرای 10 طرح توسعه، بهینه سازی و بنزین سازی در پالایشگاه های کشور به حدود 13 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه نیاز است که بیش از 70درصد این میزان جذب شده است.

وی افزود: طرح های بهینه سازی و بهبود کیفیت پالایشگاه های نفت شهید تندگویان تهران، اصفهان، لاوان، تبریز، آبادان، بندرعباس و اراک با سرمایه گذاری 11 میلیارد و 600 میلیون دلاری در دست اجراست.

ضیغمی در باره روند افزایش ظرفیت تولید بنزین در پنج پالایشگاه کشور با اجرای طرح های بنزین سازی گفت: هم اکنون روزانه 9 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین در پالایشگاه آبادان تولید می شود که این میزان با اجرای فاز نخست طرح بنزین سازی حدود چهار میلیون و 600 هزار لیتر افزایش می یابد و ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه با اجرای کامل طرح بنزین سازی روزانه تا حدود 6 میلیون لیتر قابل افزایش است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: همزمان با افتتاح رسمی طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان در روز سوم خرداد امسال، کلنگ طرح بهینه سازی در این پالایشگاه زده شد و با اجرای کامل طرح بنزین سازی و بهینه سازی روزانه 18 میلیون لیتر تا 20 میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

به گفته وی، هم اکنون روزانه 8.5 میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس، 8.2 میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان و 2.2 میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز تولید می شود که با اجرای طرح بنزین سازی به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس 2.5 میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان 3 میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز یک میلیون لیتر افزوده خواهد شد.

ضیغمی از افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه لاوان از روزانه یک میلیون و 100 هزار لیتر به روزانه سه میلیون لیتر با اجرای طرح بهینه سازی خبر داد و افزود: با اجرای طرح بهینه سازی در پالایشگاه ها اصفهان و آبادان ظرفیت تولید بنزین هر یک از این دو پالایشگاه روزانه حدود 6 میلیون لیتر افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان داشت: هم اکنون روزانه پنج میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه شازند اراک تولید می شود که با اجرای طرح بهینه سازی در این پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین آن روزانه 11 میلیون و 500 هزار لیتر افزایش می یابد و این پالایشگاه به محور و کلید تولید بنزین در کشور تبدیل خواهد شد.

وی گفت: ساخت پالایشگاه های جدید ستاره خلیج فارس با ظرفیت 360 هزار بشکه، پارس با ظرفیت 120 هزار بشکه، آناهیتا با ظرفیت 150 هزار بشکه، شهریار با ظرفیت 150 هزار بشکه، شهریار با ظرفیت 150 هزار بشکه، هرمز با ظرفیت 300 هزار بشکه، خوزستان با ظرفیت 180 هزار بشکه و کاسپین با ظرفیت 300 هزار بشکه در دست اجراست و تنها وضعیت هیئت مدیره پالایشگاه کاسپین مشخص نشده است.

ضیغمی سرمایه مورد نیاز برای ساخت این هفت پالایشگاه جدید را 25 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: با ساخت هفت پالایشگاه جدید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و 480 هزار بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه ها تصفیه می شود.


معاون وزیر نفت در باره مشارکت ایران برای ساخت چهار پالایشگاه برون مرزی بیان کرد: این پالایشگاه‌ها با مشارکت ایران در کشورهای سوریه، اندونزی و مالزی ساخته خواهد شد و سهم ایران در ساخت هر یک از این پالایشگاه ها از 26 تا 40 درصد است.

وی تصریح کرد: سرمایه مورد نیاز برای ساخت پالایشگاه های برون مرزی از سوی بخش خصوصی تامین خواهد شد و از اعتبارهای دولتی برای ساخت آنها استفاده نمی شود.

ضیغمی با بیان اینکه تا پایان چشم انداز توسعه حدود 2 میلیارد دلار برای اجرای طرح های شرکت ملی پخش هزینه خواهد شد، گفت: افزایش ظرفیت ذخیره سازی مخازن، اجرای طرح کهاب، پروژه تحویل سوخت بر اساس پیمایش از مهم ترین پروژه های در دست اجرای این شرکت است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز