تحقق آرزویی بزرگ؛

ماراتن بورس نفت به خط پایان رسید

۱۳۹۰/۰۴/۲۱ - ۱۶:۴۲:۵۸
کد خبر: ۶۲۷۵۶
ماراتن بورس نفت به خط پایان رسید
بورس بین المللی نفت ایران فردا با عرضه 600 هزار بشکه نفت خام سنگین ایران در تالار بین‌المللی کیش بورس کالا راه اندازی می‌شود.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، سرانجام پس از ۶ سال فردا نفت خام روی تابلوی بورس بین المللی نفت ایران می رود که براساس آخرین اظهار نظر مسوولان بورسی و نفتی کشور قرار است، عرضه نفت و مشتقات آن به صورت روزانه در بورس نفت انجام شود.

راه اندازی بورس نفت به مصوبه دولت در سال 84 و تقسیم آن به سه فاز برمی‌گردد. پس از آن بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و کشاورزی در مهر ماه سال 86 تشکیل شد و سپس در بهمن ماه سال 86 هیئت دولت مسئولیت راه اندازی بورس نفت را به وزارت اقتصاد محول کرد.

عرضه محصولات پتروشیمی و سپس معاملات این محصولات در تالار بین المللی کیش فازهای اول و دوم این طرح بزرگ بود که در سال های 87 و 88 انجام شد تا شرایط برای راه اندازی بورس نفت ایران فراهم شود.

عرضه نفت و فرآورده های نفتی، مهم ترین فاز اجرایی راه اندازی بورس نفت بود که پس از کش و قوس های فراوان و با مساعدت مسئولان وزارت نفت عملیاتی شد به طوریکه بنزین و نفت کوره در ماه های گذشته در تالار بین المللی کیش معامله شدند.

مرور اتفاقات
در حالی که از ابتدای سال ۸۹ بحث ها در خصوص چگونگی معاملات محصولات نفتی در بورس کالا ادامه داشت، روز 25 بهمن سال گذشته وزیر اقتصاد از دستور رییس‌ جمهوری مبنی بر راه‌اندازی هرچه سریعتر بورس نفت خبر داد.

در همین رابطه، همگان در انتظار راه اندازی بورس نفت در 12 فروردین ماه سال 90 بودند اما بازهم این کار به دلیل برخی مسائل همچون نبود حساب خزانه به تعویق افتاد. البته از این نکته نباید گذشت که بورس کالا در این تاریخ آماده معامله بود و حتی معامله آزمایشی نفت کوره روز ۱۱ فروردین انجام شد و کارگزاران و خریداران نیز در روز ۱۲ فروردین به تالار کیش رفتند اما به هر حال عرضه ای صورت نگرفت.

در این شرایط وزیر نفت در اقدامی غیر منتظره دستور عرضه بنزین در تالار کیش را صادر کرد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بورس کالا به سرعت اقدامات لازم را برای عرضه انجام دادند و پس از گذشت دو هفته از انتشار این خبر، معاملات بنزین در رینگ صادراتی کیش آغاز شد.

پس از معامله بنزین اکثر کارشناسان از این موضوع گلایه کردند که چرا بنزین باید در مدت دو هفته کار‌های پذیرش و عرضه ‌آن انجام شود اما نفت کوره و نفت خام که بیش از یک سال است تحقیقات آن انجام شده است، بورسی نمی شوند؟ اما با وجود این گلایه ها، مسوولان بورس از آغاز عرضه های بورس نفت با معامله بنزین خبر دادند که همانطور هم شد و با دیدار رییس سازمان بورس با مدیرعامل شرکت ملی نفت ، توافق ها برای عرضه نفت کوره حاصل شد و این محصول ۲۴ خرداد ماه در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

معامله نفت کوره با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیر عامل شرکت ملی نفت و مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران انجام شد که احمد قلعه بانی در آن مراسم از عرضه نفت خام تا یک ماه آینده خبر داد که این محصول نیز فردا برای صادرات به شرق ، مدیترانه و شمال غرب آفریقا در بورس نفت ایران عرضه می شود.

دستور رییس جمهوری کار ساز شد
بنابراین گزارش، کارشناسان بازار سرمایه در خصوص راه اندازی بورس نفت بر این باروند که اگر رییس جمهوری بر راه اندازی بورس نفت تأکید نمی کرد، انتظار 6 ساله ایجاد بورس نفت ادامه می‌یافت و ممکن بود حتی به فراموشی سپرده شود.

آنها معتقدند: با توجه به اهمیت و جایگاهی که نفت در اقتصاد کشورها دارد، ایران نیز در تلاش است بورس نفت را راه اندازی کند تا به عنوان یکی از کشور‌های عضو اوپک، جایگاه خود را بین کشور‌های منطقه ارتقا بخشد، نباید بیش از این در فعال سازی بورس نفت تعلل می شد که خوشبختانه فردا این بورس آغاز بکار می کند.

به گفته مسوولان بورس کالا،‌ خبر راه اندازی بورس نفت ایران به کشور‌های دیگر نیز رسیده است و آنها در انتظار مشاهده کارکرد‌های آن هستند، بنابراین در صورتیکه حمایت های دولت از این طرح ملی ادامه یابد، بورس بین المللی نفت ایران به زودی به مرجع تعیین قیمت نفت در منطقه تبدیل خواهد شد تا جایگاه ایران در قیمت گذاری این محصول استراتژیک ارتقا یابد.

نخستین محموله نفت خام سنگین ایران روز چهارشنبه در مراسمی که در بورس کالای ایران برگزار خواهد شد، با قیمت 115 دلار و 18 سنت در هر بشکه عرضه می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز