مجمع صادرکنندگان گاز نبض بازارهای جهانی را در اختیار می‌گیرد

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۷:۴۶:۱۳
کد خبر: ۶۹۲۳۶
مجمع صادرکنندگان گاز نبض بازارهای جهانی را در اختیار می‌گیرد
خطیبی با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال جاری، گفت: کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز نبض بازارهای جهانی را در دست خواهند گرفت.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا " محمدعلی خطیبی" نماینده ایران در مجمع کشورهای صادر کننده گاز با بیان این‌که مازاد عرضه گاز دوام نخواهد داشت، اظهار داشت: باید کشورهای صادر کننده گاز به چشم انداز بازار توجه کنند، به دلیل این‌که در آینده تقاضای گاز به عنوان یک سوخت پاک افزایش خواهد یافت.

خطیبی افزود: تقاضا برای خرید گاز طبیعی به دلیل سازگاری با محیط زیست و ارزان بودن در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و می توان گفت که مازاد عرضه تداوم نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مازاد عرضه ها به زودی جذب خواهد شد و همگام با رشد تقاضا باید کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز به سرمایه گذاری های جدید بپردازند.

خطیبی گفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت های جهانی گاز از قیمت نفت عبور خواهد کرد و تاکنون در اجلاس های وزارتی بر برابرسازی قیمت های نفت و گاز تاکید شده است.

نماینده ایران در مجمع کشورهای صادر کننده گاز با ذکر این نکته که آینده بازار جهانی گاز امیدوار کننده است، بیان داشت: گاز طبیعی بالاترین رشد تقاضا را میان حامل های انرژی دارا است.

خطیبی افزود: اولین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز که 15 نوامبر سال جاری در دوحه برگزار خواهد شد، موجب تقویت جایگاه جهانی مجمع است.

وی تصریح کرد: در این اجلاس، سران کشورها اهدافی که وزیران عضو روی آن‌ها اجماع کرده و مورد بررسی قرار داده اند را نهایی خواهند کرد.

خطیبی ادامه داد: در این اجلاس یک روزه همچنین آخرین تحولات بازارهای جهانی گاز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت : بازارهای گاز مانند نفت به هم پیوسته نیست و نیازمند تعامل و همکاری بیشتری میان اعضا است و همواره نیازمند همکاری و هماهنگی در ابعاد مختلف است.

خطیبی تصریح کرد: اهداف مجمع کاملا مشخص شده است و برنامه ریزی های لازم برای تبین یک استراتژی منسجم در حال انجام است تا از این پس کشورهای عضو بیش از گذشته در بازار تاثیر گذار باشند.

وی افزود: اعضای مجمع در حال بررسی و تدوین استراتژی بلندمدت کشورهای صادر کننده هستند و امیدواریم که اهداف مجمع همسو با منافع کشورهای صادر کننده و نیز مصرف کنندگان باشد و در صورتی که این امر محقق شود بدون شک سرمایه گذاران نیز با اشتیاق بیشتری به سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

نماینده ایران در مجمع کشورهای صادر کننده گاز در ادامه به حضور فعال ایران در مجمع اشاره کرد و گفت: 6 نفر از کشورمان در این مجمع حضور دارند که از این تعداد پنج کارشناس مشغول به فعالیت هستند و رییس دپارتمان مالی و اداری نیز که چندی قبل در یک رقابت جدی با سایر کاندیداها انتخاب شد دیگر عضو ایرانی مجمع است.

خطیبی همچنین با اشاره به موقعیت کنونی کشورهای عضو اظهار کرد: حدود 66.5 در صد از ذخایر گاز جهان در این کشورها قرار دارد و 63.6 درصد صادرات گاز از کشورهای عضو صورت می گیرد.

وی افزود: کشورهای عضو 58.6 درصد صادرات ال ان جی جهان را در اختیار دارند و نیز 41.7 درصد تولید گاز را اعضای مجمع در اختیار دارند و توان تولید در صورت نیاز می تواند بیش از این رقم نیز باشد.

خطیبی در پایان گفت: 11 عضو مجمع و 3 عضو ناظر حضوری فعال در جلسه ها دارند و چند درخواست جدید هم برای عضویت ناظر به مجمع ارائه شده است که پس از بررسی در مورد آنها تصمیم گیری خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز