رییس كل بانك مركزی:

معرفی ضامن كارمند رسمی برای دریافت وام، الزامی نیست

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۲:۱۸:۵۰
کد خبر: ۷۴۷۷۴
معرفی ضامن كارمند رسمی برای دریافت وام، الزامی نیست
بهمنی با تاكید بر اینكه دو ضامن كارمند رسمی برای دریافت تسهیلات الزامی نیست، گفت: افراد تنها ملزم به معرفی ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات بانكی هستند.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "محمود بهمنی" رییس کل بانک مرکزی در حاشیه بیست و دومین همایش بانكداری اسلامی، افزود: در صورتیكه افراد برای دریافت تسهیلات مجبور به معرفی دو ضامن كارمند رسمی شدند مراتب را به بانك مركزی ارایه كنند.

وی اظهار داشت: بانك مركزی در این راستا بخشنامه‎ای را به بانك‎ها ارایه كرده و برای اجرای آن درخواست عودت رو نوشت را به بانك مركزی كرده است.

بهمنی با بیان آنكه بانك‎ها معتقدند دریافت اقساط تسهیلات از كارمند رسمی به راحتی انجام می‎شود، اظهار داشت: این امر سبب شده تا بانك‎ها اقدام به دریافت مدارك از كارمندان رسمی بكنند. 

رییس كل بانك مركزی گفت: بانك مركزی برای جلوگیری از سپرده‎گذاری برای دریافت تسهیلات، نظارت خود را تقویت كرده تا بانك‎ها از این پس برای ارایه تسهیلات، سپرده دریافت نكنند.

وی در خصوص اضافه برداشت بانك‎ها از منابع بانك مركزی گفت: برخی بانك‏ها پس از اضافه برداشت مهلتی را برای تسویه آن از بانك مركزی می‎گیرند كه در این مدت این اضافه برداشت مشمول جریمه نمی‎شود در غیر این صورت بانك‎ها باید جریمه 34 درصدی را به بانك مركزی پرداخت كنند.

بهمنی با بیان اینکه در پایان سال 89 بدهی بانك‌ها دولتی به بانك مركزی افزایش یافته است، اظهار داشت: هیچكدام از بانك‌های خصوصی اقدام به اضافه برداشت نكرده‌اند.

وی در خصوص وضعیت اعتبارات مسكن مهر گفت: بانك مركزی یك مورد خط اعتباری 7هزار میلیارد ریالی را برای تسهیلات مسكن مهر اختصاص داده، ضمن آنكه برای تامین مابقی تسهیلات این بخش اوراق مشاركت منتشر و بخشی از منابع نیز توسط بانك‎ها تامین شده است.

ضرورت حذف چهار صفر
رییس كل بانك مركزی با اشاره به مخالفت برخی افراد با حذف چهار صفر از پول ملی گفت: این افراد معتقدند حذف چهار صفر منجر به نابسامانی و كاهش ارزش پول می‎شود، در حالیكه این امر در بررسی‎های بانك مركزی ثابت نشده و تاثیری در تورم نیز نخواهد داشت.

بهمنی گفت: پول ملی كشور هم اكنون اسم ندارد و واحد درشت پول ریال و پول خرد نیز دینار است در حالیكه بسیاری از ارقام در جامعه با تومان مبادله می‎شود.

وی فرایند حذف چهار صفر از پول ملی را طولانی دانست و گفت: دولت و مجلس برای ساماندهی وضعیت پول ملی باید اقدامات زیادی را انجام دهند.

با بانك‎های متخلف برخورد می‎شود 
بهمنی با اشاره به ساماندهی موسسات مالی و تعاونی‎های اعتباری گفت: این امر از تخلف در سیستم مالی و پولی كشور جلوگیری می‎كند و حتی اگر بانك‎هایی از بانك مركزی مجوز گرفته باشند و در طول فعالیت خود تخلفی را انجام دهند با آنها برخورد می‎شود، زیرا بانك‎ها تاثیر زیادی در اقتصاد كشور دارند.

به گفته وی، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار است سپرده‎های تضمین شوند.

پذیره‎نویسی بدون موافقت اصلی امكان پذیر نیست
بهمنی گفت: بانك‎ها در صورتی می‎توانند پذیره‎نویسی كنند كه قبل از آن مجوزهای لازم و موافقت اصولی را از بانك مركزی دریافت كرده باشند؛ زیرا كارشناسان این بانك باید بدانند، سرمایه 4 هزار میلیارد ریالی بانك‎ها از كجا تامین می‎شود.

وی از كاهش نسبت مطالبات معوق از 18.2 به 13.8 درصد خبر داد و گفت: این امر در حالی است كه نسبت پرداخت تسهیلات افزایش یافته و روند مثبتی داشته است.

بهمنی با اشاره به افزایش قیمت طلا از یك هزار و 400 به یك هزار و 870 دلار در هر اونس گفت: با وجود افزایش قیمت‎های جهانی بانك مركزی نمی‎تواند قیمت‎ها را در كشور كاهش دهد، زیرا این امر منجر به قاچاق طلا از كشور می‎شود.

وی ادامه داد: البته بانك مركزی روزانه قیمت سكه را تعیین می‎كند اما این امكان وجود دارد كه در میانه روز قیمت‎ها تغییراتی داشته باشد ولی ما مجبوریم با قیمت‎های روزانه سكه را به بازار ارایه كنیم.

به گفته وی، به دلیل شرایط اقتصاد جهانی مردم برای حفظ ارزش پول‎های خود به سمت فلزات قیمتی سوق یافته‎اند. 

وی با بیان اینکه میزان ارزی كه بانك مركزی در سال گذشته در بازار به فروش رسانده بیش از واردات آن بوده است، گفت: در صورتیكه بانك مركزی نیازهای غیر معقول را تامین كند، برای قاچاق نیز باید ارز از كشور خارج كنیم زیرا حتی قاچاق مواد مخدر نیز نیاز به ارز دارد.

به گفته وی، بانك مركزی هر میزان حواله بانكی را تامین می‎كند و در این خصوص با مشكل مواجه نیست. 

در نرخ سود سپردها باید تجدید نظر شود
وی گفت: براساس قانون و مصوبه مجلس، نرخ سود سپرده‎ها باید معادل میانگین تورم سال قبل و پیش بینی نرخ تورم در سال جاری باشد. و میانگین این دو نرخ در سال جاری12.5 درصد بوده است، بر همین اساس نرخ سود سپرده‎های یكساله نیز همین رقم تعیین شد.

وی ادامه داد: خرد جمعی در مورد نرخ سود سپرده‎ها تصمیم گرفت در زمان حاضر همان نرخ قبلی اعمال شود اما این در حالی است كه در پنج ماهه سال جاری، منابع رشد داشته است.

به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی‎ها قرار است نرخ سود سپرده‎ها به صورت مجدد در شورای پول و اعتبار بررسی شود.

بی‎تاثیری تحریم بانك مركزی
وی در خصوص تحریم بانك مركزی گفت: این یك مانور سیاسی است و آنها نمی‎توانند ملت‎ها را تحریم كنند، ضمن آنكه دولت‎ها نیز استقلال خود را حفظ می‎كنند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این كشورها ایران را متهم به پولشویی می‎كنند، گفت: این در حالی است كه این كشورها خودشان دارای حساب‎های بدون شماره و اسم هستند كه این امر در تاریخ كشور ما دیده نشده است.

وی ادامه داد: به صرف اتهام بدون اثبات منطقی نمی‎توان ایران را به پولشویی متهم كرد.

بهمنی در خصوص بانكها مجازی نیز گفت: بانك مركزی، بانك‎های مجازی را در دستور كار خود قرار داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز