وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به برنا:

سال آینده نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم شد

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۶:۵۲:۰۰
کد خبر: ۸۱۷۴
سال آینده نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم شد
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اقداماتی که برای مقابله با خشكسالی در حال انجام است و با توجه به بهبود وضعیت آب و هوا، سال آینده نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، "صادق خلیلیان" وزیر جهادکشاورزی، در جمع خبرنگاران درباره تامین میوه شب عید، اظهار داشت: در سالجاری وضعیت تولید سیب درختی و مرکبات به گونه ای است که نیاز کامل کشور تامین می شود و جای هیچ نگرانی نیست.

وی افزود: همان طور که در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها شاهد بودیم تولید کنندگان در بخش کشاورزی نیاز کشور به مواد غذایی و تولیدات کشاورزی را تامین کردند و این اقدامات ادامه خواهد داشت.

وزیر جهادکشاورزی درباره میزان سهم کمتر بخش کشاورزی از بازتوزیع یارانه ها نسبت به بخش صنعت، گفت: بین بخش کشاورزی و صنعت رقابت وجود ندارد، بلکه همکاری حاکم است و زمانیکه آنها در صنایع مرتبط با بخش کشاورزی سرمایه گذاری می کنند به معنی فعالیت برای بخش کشاورزی است و این موضوع دوجانبه است.

خلیلیان تصریح کرد: هر بخشی که بتواند نیازهای بخش کشاورزی را از نظر فعالیت پایین دستی و بالا دستی تامین کند، از آن استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه زمانیکه بخش قابل توجهی از اعتبارات به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود به منزله حمایت از این بخش است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به گونه ای با سایر بخش ها همکاری کنیم تا نیاز های بخش کشاورزی تأمین و اهداف ملی محقق شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار برنا درباره وضعیت تولید گندم در سال آینده با توجه به خشکسالی که مواجه بوده ایم، گفت: اقداماتی برای مقابله با خشكسالی در حال انجام است تا بتوانیم نیازهای کشور را تأمین کنیم و با توجه به میزان تولیداتی که در سالجاری داشته ایم و بهبود وضعیت آب و هوای، در سال آینده نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم شد.

خلیلیان درباره تولید گوشت قرمز و سفید نیز اظهار داشت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده از جمله وام هایی که در سریع‌ترین زمان ممکن برای تأمین نقدینگی خرید و تامین انرژی پرداخت می شود که باز پرداخت آنها پس از مدت 2 سال است.

وی ادامه داد: یک میلیون تن جو و گندم دامی هم برای بخش تولید شیر، گوشت قرمز و سفید اختصاص داده شده است، که به صورت یارانه ای در اختیار دامداران قرار می گیرد و دامدارانی که با مشکل نقدینگی مواجه هستند، می توانند تا مدت 3 ماه پول آن را بازپرداخت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: همچنین وام هایی از 35 تا 55 میلیون تومان برای بخش های دام و طیور در نظر گرفته شده که برای اصلاح ساختارها و افزایش بهره‌وری کمک می کند.

خلیلیان درباره وضعیت خودکفایی دانه های روغنی، گفت: با خشکسالی که مواجه بودیم در زمینه برخی محصولات در سال 87، دچار لطماتی شدیم که برنامه توسعه کشت دانه های روغنی را نیز با وقفه روبه‌رو شد.

وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده در مدت زمان 5 ساله برنامه پنجم به توسعه کشت دانه های روغنی اقدام خواهیم کرد و با این کار در 5 سال آینده 70 درصد نیاز کشور تأمین خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه توسعه کشت دانه های روغنی نیازمند زمین و آب جدید است، گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی آب مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در سطح یک میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی پایاب سدها اقداماتی برای انتقال آب سدها به اراضی کشاورزی و توسعه آبیاری تحت فشار انجام دهند که این موضوع کمک خواهد کرد بخش از این اراضی را به کشت محصولات استراتژیک از جمله دانه های روغنی اختصاص دهیم.

نظر شما