در چهارمین سفر هیأت دولت به استان خراسان جنوبی؛

غضنفری:نگاه صادراتی جایگاه ایران را در جهان متحول می‌کند

۱۳۹۰/۰۸/۰۶ - ۱۷:۰۳:۰۲
کد خبر: ۸۴۲۶۶
غضنفری:نگاه صادراتی جایگاه ایران را در جهان متحول می‌کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت براین باور است که نگاه صادراتی به تولید است که می‌تواند جایگاه ایران را در جهان متحول کند.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)  "مهدی غضنفری "که در چهارمین دور سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی به بیرجند سفر کرده بود ، علاوه بر حضور در مراسم افتتاح سه واحد تولیدی به همراه معاون اول رییس جمهوری در نشست مشترک دولت وبخش خصوصی در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان شرکت کرد . 


نگاه صادراتی جایگاه ایران را در جهان متحول می کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح واحدهای تولیدی گفت : شکل گیری نگاه صادراتی در تولیدات داخلی جایگاه کنونی صادرات ایران را در سایر کشورها متحول می کند.

غضنفری، درعین حال شرط ماندگاری، پایداری و برند شدن در بازارها را تولید كیفی دانست و عنوان کرد : برکسی پوشیده نیست که کالا باید با هدف صادرات تولید شود.

درنخستین روز سفر هیات دولت به استان خراسان جنوبی سه واحد تولیدی شهرستان بیرجند شامل كارخانه ایران كاوش تولیدكننده انواع لوله و اتصالات اتیلن ، واحد تولیدی صنایع چاپ و بسته بندی مینای سرخ شرق و كارخانه صنعتی كاشی و سرامیك فرزاد توسط معاون اول و با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، نمایندگان مجلس، جمعی از مسئولان محلی و فعالان بخش خصوصی افتتاح شد.

صادرات نیازمند بسته بندی کیفی با طراحی زیبا

وی با تقدیر از سرمایه گذاران این استان که با وجود سختی های موجود،در بخش صنعت سرمایه گذاری می کنند، گفت: تلاش های شما بیانگر آن است که بیش از هر موضوعی به اعتلای جمهوری اسلامی می اندیشید.

به گفته غضنفری، حوزه تولید و صنعت عامل اصلی اشتغالزایی و ممانعت از خروج مردم منطقه می شود و از سویی زمینه امنیت شغلی و سرمایه گذاری برای سایر استان ها و شهرهای همجوار را فراهم می کند.

وی با اشاره به افتتاح واحد تولیدی چاپ و بسته بندی شرکت مینای سرخ شرق ، یکی از مشکلات کنونی حوزه صادرات را بسته بندی عنوان کرد و گفت : به هر میزان که در حوزه بسته بندی سرمایه گذاری کنیم به همان اندازه فرصت های مناسب تر و بیشتری را برای صادرات کالا ایجاد کرده ایم .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت معتقداست: بسته بندی استاندارد با طرح های زیبا علاوه براینکه از کالای تولید داخل در مقابل هرگونه آسیب و خرابی محافظت می کند باعث می شود تا محصول ایرانی بیشتر از گذشته به سایر کشورهای جهان صادر شود .

غضنفری در ادامه به ارایه گزارشی آماری در باره وضعیت واحدهای بسته بندی پرداخت و گفت: با راه اندازی 20 واحد بسته بندی در 2 سال گذشته مجموع این واحدها به عدد 180 می رسد که زمینه اشتغالزایی پنج هزار نفر را فراهم کرده است.

ارزش افزوده تولیدات لوله و اتصالات پلی اتیلن

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین با اشاره به افتتاح کارخانه تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن شرکت ایران کاوش گفت: این صنعت یکی از صنایع پایین دستی پتروشیمی است که ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور می کند.

به اعتقاد وی، با توجه به اهمیت صنایع تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن ضروری است تا سرمایه گذاری بیشتری دراین بخش صورت گیرد. 

غضنفری درباره آمار این بخش نیز توضیح داد: هم اکنون 540 واحد تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن در کشور فعال است که با ظرفیت اسمی 1.8 میلیون تن زمینه اشتغال 13 هزار نفر را فراهم کرده اند.

وی تولید سالانه لوله و اتصالات پلی اتیلن را درسال گذشته 200 هزارتن عنوان کرد و گفت : از این میزان 185 هزارتن در داخل کشور مصرف شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان لوله و اتصالات پلی اتیلن در حال مصرف کشور نشان دهنده آن است که باید تولید کنندگان این بخش به این حوزه نگاه صادراتی داشته باشند.

تولید سالانه کاشی به 500 میلیون متر مربع نزدیک شد

وی همچنین به بهانه افتتاح کارخانه صنعتی کاشی و سرامیک فرزاد گفت: نخستین کارخانه صنعت کاشی و سرامیک در سال 39 با تولید 500 متر مربع کاشی تولید می شد اما پس از گذشت 50 سال هم اکنون ظرفیت تولید نزدیک به 500 میلیون متر مربع رسیده است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه باید نگاه صادراتی در تولید کاشی و سرامیک دنبال شود، گفت: در حالی که رتبه پنجم جهان را در تولید این محصول از آن خود کرده ایم اما در صادرات کاشی و سرامیک در جایگاه خوبی قرار نداریم.

وی این نکته را نیز یادآورشد که میزان صادرات کاشی و سرامیک در سال 89 منجر به سرمایه ثابت ارزی 20 واحد مشابه شده است. 

اولویت بندی حلقه گمشده برنامه ریزی ها

شرکت در نشست مشترک دولت و بخش خصوصی دیگر برنامه وزیر صنعت ، معدن و تجارت در دومین روز سفر او به شهرستان بیرجند بود ، وی دراین نشست حلقه گمشده برنامه ریزی های ملی و بومی را اولویت بندی کارها دانست و گفت: استراتژی صنعتی و تجاری باید برمبنای اولویت های هرمنطقه تدوین شود.

"قربان دانیالی" مدیرعامل بانک صنعت و معدن ،"احمد صادقی گلمکانی "معاون نیروی انسانی و توسعه مدیریت وزارت امور اقتصاد و دارایی،"محمد حسین فروزانمهر" معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست حضور داشتند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود عنوان کرد: با بررسی و شناسایی قابلیت ها می توان زمینه های تبدیل شدن هرمنطقه از کشور را به قطب های صنعتی یا تجاری مشخص کرد.

غضنفری در ادامه با بیان این جمله که "با وجود محدودیت منابع اولویت بندی طرح ها ضروری است"، تاکید کرد: دغدغه اصلی برنامه ریزان اولویت بندی مسایل و مشکلات است و در استان خراسان جنوبی نیز باید زمینه های سرمایه گذاری مشخص شود.

وی با اشاره به وضعیت صنعت و معدن خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: با توجه به درخواست فعالان اقتصادی استان، مسئولان محلی باید با ارائه طرح های توسعه صنعتی و تجاری حداقل پنج اولویت استان را برای یك برنامه بلند مدت پنج ساله مشخص و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه کنند. 

غضنفری معتقداست: در صورت تعیین اولویت های صنعتی و تجاری هراستان ، منابع نیز به درستی تخصیص می یابد و با اجرای دقیق برنامه ها سایر بخش های مرتبط نیز فعال تر خواهند شد که این فرایند به طور حتم اشتغالزایی بیشتر و شکوفایی اقتصادی منطقه و کل کشور را در پی خواهد داشت .

وی تاکید کرد: در برنامه اولویت بندی شده استان در کوتاه ترین زمان ممکن می توان به اهداف مورد نظر از نظر در آمد زایی و توسعه و پیشرفت دست یافت .

پیش از سخنان غضنفری "علیرضا جمیع" سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی گزارشی از وضعیت کنونی و توانمندی ها استان در حوزه تولید و تجارت ارایه کرد و سپس پنج نفر به نمایندگی ازبخش های صنعت، معدن، تجارت برخی موانع و مشکلات حوزه های فعالیت خود را بیان کردند.

ایجاد زیرساخت های مورد نیاز استان از جمله احداث خط آهن طبس به بیرجند برای تسریع در انتقال مواد اولیه و تسهیل صادرات کالا، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی ، استمهال بدهی ها ، بخشش جرایم دیرکرد، تسریع دراعطای جوایز صادراتی از جمله مسائل مطرح شده بود.

همچنین شرکت کنندگان دراین نشست مواردی چون بهره مندی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان از برخی معافیت های مالیاتی، اجرایی شدن بسته حمایتی اصناف، تقویت بازارچه های مرزی ، تسهیل صدور مجوز کالا از گمرکات استان، بیمه معدن کاران و حل برخی مشکلات کارفرمایان با تامین اجتماعی را به عنوان مهمترین خواسته های خود مطرح کردند.

پس از طرح این خواسته ها ، معاونان وزیر امور اقتصادی ودارایی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیرعامل بانک صنعت و معدن به پرسش ها و مسائل مطرح شده پاسخ دادند و مقرر شد برخی از مشکلات مطرح شده نیز بزودی حل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز