هفته کیفیت نان برگزار می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۵:۵۶:۰۰
کد خبر: ۹۵۷
هفته کیفیت نان برگزار می‌شود
وزیر بازرگانی از نامگذاری سومین هفته اجرای مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه ها که از 11 دی‌ماه جاری آغاز می‌شود با عنوان هفته کیفیت نان خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "مهدی غضنفری" وزیر بازرگانی، اظهار داشت: در هفته کیفیت نان که جزو دستور کار ستاد هدفمندی بازرگانی بوده، قرار است با حضور اندیشمندان، متخصصان و صاحبنظران تمام تلاش‌های صورت گرفته گذشته برای بهبود کیفیت نان به بحث گذاشته شود و از سویی درباره بالابردن سطح کیفی نان در فضای هدفمندی یارانه ها نیز بررسی های لازم صورت گیرد.


واحدهای کیفی سهمیه بندی ندارند
وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی در هفته کیفیت نان برنامه های خود را اعلام می کند، افزود: از همه کارخانجات آسیابانی، اتحادیه های نانوایی و همه آنهایی که حاضر به از دست دادن مشتری نیستند درخواست داریم تا هفته آینده تکنیک های لازم برای پخت بهتر و تحویل آرد کیفی تر را دنبال کنند.

غضنفری ادامه داد: وزارت بازرگانی این آمادگی را دارد که برای هر گروه از نانوایان یا کارخانه های تولید آرد که بتوانند با افزایش کیفیت در کاهش هزینه ها نقش موثری ایفا کنند، هیچ گونه سهمیه بندی نداشته باشد و به هرمیزان که آنها بتوانند سهمی از بازار را بدست آورند، مورد حمایت قرارگیرند.


سه عامل موثر در بهبود کیفیت نان
وزیر بازرگانی گفت: افزایش نهاده‌ها بویژه آرد و انتظارات پیش روی از کارخانجات نخستین عامل به شمار می آید و پس از آن ضرورت بالا بردن سطح کیفی پخت و فرآوری خمیر و نان با ارایه آموزش های مورد نیاز مطرح می شود که در این باره تفاهمنامه امضا شده با وزارت کار و امور اجتماعی برای آموزش نانوایان نقش مهمی را ایفا می کند.

غضنفری افزود: اصلاح و بهبود ساختارها که رقابت و خلاقیت را در پی دارد از عوامل تاثیر گذار در بهبود کیفیت نان خواهد بود که این گام سوم با اجرای فاز جدید قانون هدفمندی یارانه ها برداشته شده است.

وزیر بازرگانی سپس گفت: باید منتظر ماند تا مردم به تدریج با انتخاب نان بهتر از نانوایی‌هایی که پخت کیفی تر و قیمت پایین تری دارند، کم کم فرهنگ رقابت پذیری را جاری و ساری کنند.

وی، درباره قرار گرفتن نان در مرحله اصلی قانون هدفمندی یارانه ها نیز بیان داشت: با اصلاح قیمت نان در هفته نخست اجرای قانون، نان بر روی پیشخوان برخی خبازی ها اضافه آمد و علت آن را هم می توان پایان یافتن پدیده نشتی آرد به سایر بخش‌ها نام برد.

به گفته وزیر بازرگانی، از هنگامی که اعلام شد همه صنوف مرتبط می توانند آرد و گندم را به قیمت ملی دریافت کنند حرکتی جدیدی به نام ارتقا سطح کیفی نان نمود یافت.


عرضه گندم ملی به کارخانه های آسیابانی
غضنفری با بیان اینکه می توان در شرایط جدید هدفمند سازی کیفیت نان را بهبود داد، عنوان کرد: این هدف کاملا امکان پذیر است به دلیل اینکه با هدفمندی حوزه گندم، آرد و نان در ساختار جدید، ‌می تواند جانشین ساختار معیوب زنجیره تولید گندم، آرد و نان شود.

وی، درخواست تعدادی از کارخانه های آسیابانی برای انجام امور آسیابانی گندم و تبدیل به آرد با قیمت پایین تر همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را یکی از دستاوردهای مثبت هدفمندی ارد برشمرد و گفت: ‌وزارت بازرگانی آماده است تا گندم را به قیمت دولتی در اختیار کارخانه های متقاضی قرار دهد.

وزیر بازرگانی گفت: کارخانه های تولید آرد می توانند به هر گروه از نانوایان که تمایل دارند آرد تولیدی را عرضه کنند و درحقیقت با این اقدام امر بازاریابی را نیز خود آنها انجام می دهند و این دستاورد مثبت همان آرزویی است که نانوایان همیشه مطرح می کردند، زیرا آنها آزاد خواهند بود تا آرد را از کارخانه مورد نظر خود دریافت کنند.

وی، با تاکید بر اینکه کارخانه های تبدیل کننده گندم به آرد مجبور نیستند که آرد تولیدی خود را الزاما به دولت بفروشند، عنوان کرد: وزارت بازرگانی حداقل و حداکثر قیمت آرد را 280 تا 300 تومان اعلام کرده است و کارخانه ها حتی می توانند کمتر از این میزان آرد را عرضه کنند.

غضنفری با بیان اینکه وزارت بازرگانی گندم را هر کیلوگرم 250 تومان عرضه می کند، افزود: اگر کارخانه های آسیابانی این امکان را دارند که آرد را کمتر از 280 تومان به خبازی ها و یا اتحادیه های نانوایان عرضه کنند وزارت بازرگانی نیز برای همکاری بیشتر از عرضه آرد به نانوایان خودداری می کند.

امکان تحویل گندم از سوی نانوایان فراهم است
وزیر بازرگانی افزود: در گام بعدی برای کمک به اجرای بهتر هدفمندی آرد و نان، نانوایان می توانند مستقل و یا از طریق اتحادیه های خود نسبت به تحویل گندم به جای آرد از دولت اقدام کنند و پس از آن بنا به اختیار خود گندم را برای تبدیل به آرد به هر کارخانه آسیابانی که مد نظر دارند، تحویل دهند و این تصمیمات جنب وجوش خاصی در حوزه گندم، آرد و نان ایجاد می کند.

اعلام قیمت تضمینی گندم در آینده ای نزدیک
وزیر بازرگانی از اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم از طرف دولت همچون سال گذشته در آینده نزدیک خبر داد و افزود:‌ نرخ خرید گندم از کشاورز از نرخ فروش آن به مردم یعنی 250 تومان بیشتر خواهد بود و این بدین معنا است، که کشاوز گندم کار یارانه کشت خود را دریافت می کند و این رقم مازاد بر عدد 250 تومان است.

وی، به کشاورزان اطمینان داد که دولت با خرید تضمینی و قیمت های راضی کننده آنها را در تولیدات گندم حمایت و پشتیبانی می کند.

عملیاتی شدن بسته های حمایتی در آینده ای نزدیک
غضنفری، با تاکید بر اینکه برای نانوایی های سنتی و صنعتی بسته های حمایتی و سیاستی خاصی تدوین شده که تمام آنها در راستای هدفمندی یارانه ها تعریف می شود، عنوان کرد: به محض فراهم شدن شرایط اجرا، بسته های حمایتی عملیاتی می شود.

وی خاطرنشان کرد: محور اصلی بسته‌های حمایتی حوزه نان، کمک به افزایش کیفیت نان و توسعه آن به روش صنعتی است و از طرفی انجام مراقبت های کافی برای ممانعت از وارد آمدن هر گونه آسیب به نانوایان سنتی است.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: با توجه به هماهنگی ایجاد شده میان اتحادیه نانوایان در تمامی استان ها و رضایت خاطر آنها با در نظرگرفتن موضوعات مختلف در مورد قیمت ها هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.

یکسان شدن نرخ نان
وزیر بازرگانی در باره یکسان شدن قیمت در آزاد پزها و یارانه پزها گفت: ‌از این پس، واژه آزاد پز و یارانه پز معنا ندارد و با خبازی‌های مشابهی مواجه هستیم که نان را به قیمت مشابه به فروش می رسانند و با تشکل‌های مربوط به آنها برای اجرای این نرخ یکسان هماهنگی لازم صورت گرفته است.

غضنفری اظهار داشت: مردم، نانوایان و فعالان حوزه گندم و آرد در روزهای گذشته اثبات کردند که مدافع سیاست های دولت در حوزه هدفمندی یارانه ها هستند و برای سرعت بخشیدن به روند مطلوب اجرای قانون، همواره حمایت های خود از دولت را ادامه می دهند.


کمترین مشکل در هفته نخست اجرای قانون
وزیر بازرگانی، درباره اقدامات این وزارتخانه برای اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: وظیفه داشتیم برای شرایط سخت تر یا پیچیده تر برنامه ریزی کنیم و بنا بر فعالیت‌های انجام شده، ذخیره سازی و برنامه‌ریزی بازرسی ها برای وضعیتی بود که اگر مشکل حادی پیش آمد نقش بازدارندگی خود را ایفا کند.

غضنفری با بیان اینکه هفته نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با کمترین مشکل پشت سر گذاشته شد، تصریح کرد: با وجود گذشت تنها یک هفته از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، آثار مثبت این قانون به وضوح آشکار شد و اگر به درستی مدیریت شود نتایج دراز مدت آن نصیب همه مردم خواهد شد.

به گفته وی، قانون هدفمندی یارانه ها اقدامی عظیم و تصمیم سرنوشت ساز بود، که به طور قطع در آینده ابعاد بزرگ این تصمیم و نتایج آن به نحوی که بخش از آن را نیز شاهد هستیم ظاهر می شود.

مصوبات حمایتی
وزیر بازرگانی به مصوبه حمایتی جدید دولت از تولیدات کشاورزی و دامی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه 150 میلیون لیتر گازوئیل 165 ریالی و به صورت اقساطی و یک میلیون تن گندم 175 تومانی برای خوراک طیور، در اختیار وزیر جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

غضنفری خاطرنشان کرد: سهمیه گازوئیل به بخش کشاورزی اختصاص یافته است اما واحد های مرغداری هم می توانند از این سهمیه استفاده کنند و از سویی نیز کشاورزان و مالکان واحدهای مرغداری باید مابه التفاوت قیمت هر لیتر گازوئیل تا 150 تومان را به صورت اقساط بازپرداخت کنند.

نرخ محصولات پتروشیمی به نیمه اول سال بازگشت
وزیر بازرگانی با بیان اینکه در هفته دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها قیمت برخی اقلام مواد غذایی همچون ماکارونی کاهش یافت، گفت: در حوزه مواد پتروشیمی نیز 66 قلم پایه پتروشیمی شامل محصولات پلیمری و شیمیایی به طور میانگین 8 تا 12 درصد کاهش قیمت داشت.

غضنفری با اشاره به تصمیم اخیر مسئولان وزارت نفت برای کاهش قیمت خوراک که بر روی تولیدات بیش از هفت هزار کارخانه تولیدی تاثیر خواهد گذاشت، افزود: نرخ محصولات پتروشیمی به قیمت نیمه اول امسال بازگشت و قیمت ها کاهش یافت.

وی برگزاری جشنواره پوشاک زمستانی با درصد تخفیف قابل توجه را در اجرای بهتر قانون هدفمندی یارانه ها موثر دانست و اظهار داشت: هم اکنون تعداد زیادی از تولید کنندگان درحوزه های مختلف موضوع کاهش قیمت های برخی اقلام را بررسی می کنند که طرح تامین وزارت صنایع بخشی از آن را اجرایی کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز