واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحریف سخنان آیت‌الله هاشمی:

بعضی‌ها حرفه شریف خبرنگاری را به اغراض سیاسی آلوده کرده‌اند

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۳:۴۲:۵۴
کد خبر: ۱۸۵۷۷۲
بعضی‌ها حرفه شریف خبرنگاری را به اغراض سیاسی آلوده کرده‌اند
خبرنگاری شغل شریفی است که مسؤولیت خطیر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم را به دوش می کشد امّا بعضی ها حرفه شریف خبرنگاری را به اغراض سیاسی آلوده کرده اند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: خبرنگاری شغل شریفی است که مسؤولیت خطیر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم را به دوش می کشد امّا بعضی ها حرفه شریف خبرنگاری را به اغراض سیاسی آلوده کرده و با اهداف خاص، به خبرسازی روی می آورند که متأسفانه باعث وهن خبرنگاری می شوند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و تبلیغات مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جریان بازدید آیت الله هاشمی رفسنجانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملّی و سخنرانی در جمع نخبگان و اهل فرهنگ در سالن همایش های این سازمان، بعضی از بنگاه های خبرسازی که متأسفانه عناوین خبرگزاری هم دارند، در تیتر«نباید زنان زیبارو را از میدان بدر کنیم»، مطالبی به نقل از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده اند که برای تنویر افکار عمومی متن آن قسمت از سخنرانی ایشان که عیناً از نوار پیاده شده است، می آید:

«رهبری فرهنگ را شعار سال گفتند و من آرزو دارم بتوانم اقدامی بکنم که این پیشنهاد رهبری را از این تلقی که از فرهنگ در کشور هست، نجات بدهم. الان دارید می بینید، بحث فرهنگی که می شود بخش زیادی از جامعه سنتی، وقتی موی زن، آرایش زن، فیلم یا موسیقی را ببینند، حساس می شوند، و خیال می کنند فرهنگ همین است. فرهنگ اصلاً این نیست و اگر باشد، یک از هزارم در مسایل فرهنگی است. مکارم اخلاق در مقابل رذایل اخلاقی است که همه قبول دارند و الان منکری برایش در جامعه پیدا نمی کنید، منتها فراموش شده اند. فرهنگ ما اینها هستند. یعنی اگر بتوانیم مکارم اخلاقی را در جامعه شکل بدهیم، آن جامعه موعود الهی و مدینه فاضله است.

امام کاظم(ع) در مطلبی که به هشام بن حکم فرموده، می گویند: محور همه اخلاقیات عقل و در مقابل آن جهل است که همه رذایل اخلاقی، از لشکریان جهل و همه مکارم و فضایل اخلاقی از لشکریان عقل هستند. امام 75 مورد را می شمارند. مثلاً امانت که در مقابلش خیانت است. صداقت که در مقابلش ریا و خودنمایی است. شجاعت که در مقابلش ترس از مواجهه با حقیقت است...

می خواهم به دکتر صالحی (رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی) بگویم که اگر بناست امسال به خاطر اسمی که رهبری گذاشتند، کاری کنید، بدانید که خدمتی که می توانیم بکنیم، این است که فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم. اگر تعریف کنیم و به جای خودش انجام دهیم، جامعه را با اینها تقویت می کنیم. همه این کارهای ضد اخلاقی است که در جامعه انجام می شود، مانند خیانت در مقابلش اصل بزرگی دارد که می تواند جامعه را حفظ بکند. اگر این اخلاق را مراعات کنیم، هیچ وقت دست درازی به مال مردم نمی کنیم و فساد در جامعه ما نمی شود. انجام وظیفه خوب است که نقطه مقابل آن برخورد غیر مسؤولانه است. تمام نیازهای یک جامعه سالم در روایت امام کاظم(ع) آمده است. الان چه کسی منکر فضیلت وفای به عهد است؟ چه کسی منکر قبح سخن چینی و دو به هم زنی و تهمت است که جامعه را به فساد می کشاند. سؤظن یکی از بدترین¬هاست که الان مثل خوره دارد جامعه را می خورد. همه مکارم، مؤلفه¬های فرهنگ اسلامی است که خیلی¬ها فرهنگ ملی ما هم است. می تواند فرهنگی را معرفی کند که مصداق خاص رهبری باشد. من می دانم رهبری راضی نیستند که ایشان سال فرهنگ بگویند، ولی عساکری پیدا شوند و فقط دنبال این باشند که اگر کسی را که خوب می-خواند، از میدان در کنند یا کسی که قیافه زیبایی دارد و خانمی را نگذارند پیدا شود و امثال این چیزها. قبح این تصورات منفی در اصل دین ما آمده است. اینها چیزهایی نیست که ما امروز بگوییم. اینها مسایلی است که در زمان پیامبر(ص) و خود پیامبر(ص) بود. تجسس از بدترین رویه های ضد اخلاقی است. حق نداریم وارد زندگی مردم شویم. حق نداریم وارد عقاید مردم شویم و ببینیم در فکرشان چه می گذرد. حق نداریم که اسرار مردم را حتی بفهمیم، تا چه رسد به اینکه افشا کنیم. من کمک می کنم و آقایان شروع کنند. انشاءالله یک مبنای اساسی برای معنای و مصداق فرهنگ که رهبری الان می خواهد، انجام بدهید.»

عاقلان خبری و مردم هوشیار وقتی آن تیتر های کذایی را از متن چنین سخنانی در چند خبرگزاری ببینند، نسبت به کسی که تنظیم کرده و کسی که اجازه انتشار آن را داده، چه فکر می کنند؟

یا به این قسمت از سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد لزوم تقویت ارتباطات کتابخانه ملی توجه نمایید: « می گویند روزانه نزدیک دو هزار نفر به اینجا می آیند و کتاب مطالعه می-کنند. نقصی که دارند این است که با کتابخانه های بزرگ دنیا مرتبط نیستند. قانون داریم که باید(مرتبط) بشویم. باید به گونه ای باشیم که یک محقق که در اینجا نشسته، با اینترنت به کتابخانه کنگره آمریکا وصل شوند تا هر کتابی را که می خواهند، ببینند و مطالعه کنند.»

مطمئناً یک خبرنگار نمی تواند از چنین جمله ای، این سخنان را استنباط و منتشر نماید، به این بخش توجه فرمایید: «باید محقق بتواند با اینترنت به کنگره آمریکا وصل شود.»

اگر بپذیریم که این خبرساز، قصد و نیتی نداشته، باید قبول کنیم که بنده خدا سواد این را نداشت که کنگره آمریکا کتابخانه ای دارد که به عنوان بزرگترین کتابخانه جهان، برای کتابداران و محققان شناخته شده است.

یا خبرنگاری دیگر به جای بخشی از سخنان هاشمی که درباره نسبت همسر خویش، یعنی مرعشیان و ارتباط آنها با سادات نجف بود، در خبر خود می نویسد: «هاشمی با بیان اینکه نسب وی به خانواده های عراقی می رسد». این جمله نیز از آن دست جملاتی است که می تواند زمینه برای شبهه افکنی مغرضان باشد.

امیدواریم این گروه از خبرنگاران به انتخاب نامی که انتخاب کرده اند و به خاطر قداست نهادهایی که منسوب به آنها هستند، دست از بد اخلاقی های سیاسی و دروغ بردارند و مکارم اخلاقی و راست گویی را پیشه کنند تا سرمایه مردمی خود را بیش از این از دست ندهند.



نظر شما