مهم ترین وقایع سیاسی دی ۸۹

نمایندگان ۱۲۰ کشور جهان از تأسیسات غنی‌سازی نطنز بازدید کردند

۱۳۹۰/۰۱/۰۷ - ۱۳:۴۲:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۷۹
نمایندگان ۱۲۰ کشور جهان از تأسیسات غنی‌سازی نطنز بازدید کردند
برگزاری نشست اکو دراستانبول، بازدید نمایندگان 120 کشوراز تاسیسات هسته‌ای ایران، انتشار منشوراصولگرایی و مذاکرات 1+5 دراستانبول از جمله اتفاقات مهم در طول دی ماه بوده است.
دكتر احمدی نژاد وارد استانبول شد
رییس جمهوری اسلامی ایران به منظور شركت در سازمان همكارهای اقتصادی (اكو) شب چهارشنبه(1 دی ماه)وارد فرودگاه بین‌المللی استانبول شد.
یازدهمین اجلاس اکو روز 5 شنبه در كاخ چراغان استانبول با حضور کشورهای عضو؛ جمهوری اسلامی ایران، پاكستان، تركیه، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان در سازمان همكاری اقتصادی (اكو) آغاز شد.
6 پیشنهاد ایران برای افزایش همكاری‌های اكو در بخش‌های مختلف
رییس‌جمهور دراجلاس اکو با ارایه 6 پیشنهاد برای افزایش همكاری‌های اعضای اكو در بخش‌های مختلف گفت: می‌توان قدم‌های بلندتری را در همكاری‌های بازرگانی، بانكی و پولی، گردشگری، حمل و نقل ، انرژی كشاورزی و صنعتی، بهداشتی و مبارزه با مواد مخدر و تروریسم برداشت.

رییس جمهور در کنفرانس خبری استانبول
رییس‌جمهور همچنین دراین اجلاس با حضوردر کنفرانس خبری نشست آتی استانبول درخصوص مذاكرات ایران با 1+5 را نشستی تاریخی و فرصتی برای غرب در جهت تبدیل تقابل به تعامل دانست.
دکترمحمود احمدی‌نژاد همچنین دراین سفر با روسای جمهورتاجیکستان،قرقیزستان ونخست وزیر ترکیه نیزدیدارهایی داشت که در این دیدارهابه بررسی تحولات منطقه پرداختند.

روسای جمهور كشورهای عضو اكو عكس یادگاری گرفتند
همچنین اجلاس دوره یازدهم اكو كه با تحویل ریاست این اجلاس از ایران به تركیه آغاز شده بود، با اجرای مراسم نمادین ثبت عكس یادگاری و ابطال تمبر پایان یافت.

رییس جمهور به تهران بازگشت

رییس جمهور كه برای شركت در یازدهمین اجلاس اكو به تركیه سفر كرده بود بامداد جمعه به تهران بازگشت.

آغاز اجلاس وزرای اکو/ صالحی وارد ترکیه شد
علی اكبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیزروزچهارشنبه آغاز وصالحی وزیرامورخارجه ایران اسلامی به منظور شركت در نوزدهمین اجلاس شورای وزیران اكو تهران را به مقصد استانبول ترك كرد.
صالحی ضمن ایراد سخنرانی در نشست شورای وزیران، در حاشیه این اجلاس دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با تعدادی از وزرای خارجه شركت كننده در نشست مزبور داشت.

تشریح رویکرد ایران درباره تعامل با اکو

سرپرست وزارت امور خارجه دراجلاس وزرای اکواولین سخنرانی خود را به عنوان سکاندار این وزارتخانه داشت و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از بنیانگذاران سازمان همكاری اقتصادی و كشوری كه برنامه های اكو را در اولویت سیاست های منطقه ای خود قرار داده است همانند گذشته امكانات و توانائی های خود را در جهت رشد توسعه اقتصادی وگسترش مناسبات سیاسی و فرهنگی در منطقه بكار خواهد برد.

دعوت كشورهای عضو اكو برای توسعه همكاری‌های امنیتی
محمد نجار، وزیر کشورنیزکه به منظور شرکت دراجلاس وزرای اکوبه استانبول سفر کرده بود بر توسعه همكاری‌های امنیتی و تسریع در تشكیل بانك اطلاعاتی اكو تاكید کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر به ایران سفر می‌کند

به دنبال تقویت همکاری‌های شورای حقوق بشر ایران و سازمان ملل کمیسر عالی حقوق بشر درسال 2011 به ایران سفر می‌کند. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی از خانم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر دعوت کرده است تا به دنبال تقویت همکاری‌های فنی با شورای حقوق بشر سازمان ملل در آینده‌ای نزدیک به ایران سفر کند.

دیدار رییس جمهور با طالبانی
رییس‌جمهوری اسلامی ایران روزجمعه 3 دی ماه دردیدار با طالبانی تقویت اتحاد و همبستگی كشورهای منطقه را باعث ناكامی دشمنان و سد مستحكمی در برابر توطئه‌ آنان دانست واعلام کرد: ایران از استقلال و امنیت تمام كشورهای منطقه حمایت می‌كند.

پرتاب ماهواره های "فجر" و "رصد" تا پایان سال
سردار وحیدی روز 4 دی ماه گفت: ماهواره‌های "فجر" و "رصد" تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود.سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ماهواره‌های مختلفی در حال ساخت است كه تا پایان سال حداقل 2 ماه ماهواره به فضا پرتاب می شود.

سفرمعاون رییس‌جمهور افغانستان به تهران
معاون اول رییس جمهورافغانستان روز شنبه 4دی ماه وارد تهران شد.معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران در محل نهاد ریاست جمهوری «محمد قسیم فهیم»، معاون اول رییس جمهور افغانستان را به طور رسمی مورد استقبال قرار داد.
محمد قسیم فهیم ، معاون اول رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه با بدرقه رسمی محمدحسین رحیمی تهران را به مقصد کابل ترک کرد.

بازگشت ناوگروه اعزامی سپاه از قطر
ناوگروه دریایی سپاه پس از سفر چند روزه به قطر و دیدار با فرماندهان نظامی و بازدید از مراكز نیروی دریایی این كشور روز دوشنبه 6 دی ماه به میهن اسلامی بازگشت.
دریادار رضا ترابی فرمانده منطقه یكم نیروی دریایی سپاه در مراسم استقبال از ناوچه‌های اعزامی این منطقه به قطر، كه در بندرعباس برگزار شد، گفت: حضور ناوگروه نیروی دریایی سپاه در كشور دوست و همسایه قطر كه برای نخستین بار در تاریخ نیروی دریایی سپاه انجام ‌گرفت، دستاوردهای قابل توجه و موفقیت آمیزی را به همراه داشت.

ملاقات خانواده های دو تبعه آلمانی زندانی در ایران
در پی درخواست وزیر امور خارجه آلمان از سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پیگیری صالحی و برخورد مثبت قوه قضاییه به دلیل مسایل انسان دوستانه، امكان ملاقات خانواده های دو تبعه آلمانی زندانی در ایران با آنان فراهم شد.

هشتاد و دومین سفر استانی رییس جمهور
دکتر محموداحمدی نژاد در هشتاد ودومین سفر استانی به استان البرز رفت و مورد استقبال پرشور مردم استان البرز قرار گرفت.
رییس جمهورضمن سخنرانی دربین مردم جلسه هیات دولت و کارگروه فرهنگی را نیز در ایتان برگزار کرد و به ، دیدار ایثارگارن استان البرز رفت.

حضور زیردریایی‌های ایران در آب‌های آزاد

فرمانده نیروی دریایی ارتش حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد را نشانه توانمندی علمی و صنعتی كشور دانست و گفت: اگر بتوانیم حضور زیردریایی‌ها را نیز داشته باشیم كه این كار اكنون در حال انجام است، حضورمان برجسته‌تر می‌شود.

سالروز راهپیایی 9 دی

وزیر اطلاعات درسالروز راهپیمایی9 دی گفت: چهره منافق و ریشه فتنه در نهم دی برملا شد و مردم این اقدام را انجام دادند و از حریم ولایت دفاع كردند.این روز به عنوان روز بصیرت مردم است و مردم با حضوری خودجوش عمق بصیرت خود را به نمایش گذاشتند.

کاوه اشتهاردی محکوم به شلاق و زندان شد
شعبه 76 داگاه كیفری استان تهران با شكایت "مهدی هاشمی "، مدیرمسوول روزنامه ایران را به شلاق و زندان محكوم كرد.شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران به استناد مواد 697 و 698 قانون مجازات اسلامی، كاوه اشتهاردی را به تحمل 6 ماه حبس تعزیری بابت افتراء و 10 ضربه شلاق بابت نشر اكاذیب محكوم كرد.

80 ایراد شورای نگهبان به برنامه پنجم توسعه
شورای نگهبان بعد از بررسی برنامه پنجم توسعه 80 ایراد که عمده آن مربوط به شرع و قانون اساسی بو د، را درباره لایحه برنامه پنچم اعلام کرد.

سفر دو روزه رییس جمهور به سمنان
دکتر محمود احمدی‌نژاد درهشتاد و سومین سفر استانی خود به استان سمنان سفر کرد.
نشست استانی هیئت دولت و كارگروه فرهنگ و هنر كه به ریاست احمدی‌نژاد در استانداری سمنان برگزار شد، ریس جمهوری در مدت اقامت خود در سمنان ضمن شركت در اجتماع پرشور مردم استان سمنان در ورزشگاه تختی سمنان، با خانواده شهدا و ایثارگران، مدیران و منتخبان و فرهیختگان استان سمنان دیدار و گفت‌وگو كرد.
رییس جمهور در پایان سفر دو روزه خود، بعدازظهر 15 دی ماه سمنان را به مقصد تهران ترك كرد.

سفر صالحی به عراق
سرپرست وزارت خارجه در سفربه عراق با صالحی نخست‌وزیر عراق دیدار و در خصوص گسترش مناسبات دو جانبه بحث و تبادل نظر كرد.
صالحی با دیگر مقامات عراقی از جمله هوشیار زیباری وزیر خارجه و جلال طالبانی رییس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.'

ابلاغ سلام ویژه رهبرفرزانه انقلاب به آیت الله سیستانی توسط صالحی
سرپرست وزارت خارجه صبح پنجشنبه با آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالیقدر دیدار و سلام ویژه رهبرفرزانه انقلاب را به وی ابلاغ كرد.
سرپرست وزارت خارجه روز جمعه پس از پایان سفر 2 روزه به عراق وارد تهران شد.

مراسم بزرگداشت شهیدان شهریاری و علیمحمدی برگزار شد
مراسم بزرگداشت شهید شهریاری و شهید علیمحمدی با حضور كامران دانشجو، سردار وحیدی، صالحی، حسینی و حجت الاسلام رئیسی برگزار شد.
مراسم چهلمین روز شهادت استاد مجید شهریای و نخستین سالگرد شهادت استاد مسعود علیمحمدی عصر جمعه 17 دی ماه در مسجد الزهرا(س) ‌دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور شخصیت های سیاسی، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه، دانشجویان، خانواده معظم شهدا و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

دیدار رهبر فرزانه انقلاب با هزاران نفر از مردم قم
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار عوامل اصلی فتنه سال 88 را طراحان خارجی دانستند و خاطرنشان كردند: كسانی را كه مردم به آنها سران فتنه می‌گویند، در واقع بازیچه طراحان اصلی بودند و دشمن آنها را به وسط صحنه هل داده بود كه البته آنها نیز باید راه خود را از دشمن جدا می‌كردند كه این كار را انجام ندادند و مرتكب گناه شدند.

پیام تسلیت رییس‌جمهور به مناسبت سقوط هواپیمای مسافربری تهران-ارومیه
رییس‌جمهور در پی سقوط هواپیمای مسافربری مسیر تهران- ارومیه، پیام تسلیتی صادر کرد و به وزیر راه و مسوولان ذیربط دستور داد در اسرع وقت علل وقوع این حادثه را اعلام کنند.

بازدید نمایندگان 120 کشور جهان از تأسیسات غنی‌سازی نطنز

نمایندگان 120 کشور جهان روز شنبه 25 دی ماه وارد تهران شدند و از تأسیسات غنی‌سازی نطنز بازدید کردند.سفرای تروئیكای جنبش عدم تعهد، رییس گروه 77، سفیر و نماینده اتحادیه عرب در سازمان‌های بین‌المللی، سفیر ونزوئلا، سفیر سوریه، رییس گروه قاره آسیا و سفیر عمان به نمایندگی از كشورهای عضو آژانس امروز یكشنبه از تأسیسات غنی‌سازی نطنز بازدید کردند.

بازدید نمایندگان 2 رسانه آمریکایی و آلمانی از تاسیسات هسته ای تهران

نمایندگان خبری شبكه تلویزیونی ان.بی.سی آمریكا و هفته نامه آلمانی اشپیگل از تاسیسات راكتور تحقیقاتی تهران و آزمایشگاه تهیه و تولید رادیوایزوتوپ ها بازدید كردند.
سفرای شركت كننده‌ در تور هسته‌ای تهران را ترك كردند
سفرای شركت كننده در تور هسته‌ای ایران بامداد روز دوشنبه تهران را به مقصد وین ترك كردند.

منشور اصولگرایی منتشر شد
حجت الاسلام سالک از انتشار منشور اصولگرایی خبر داد و خواستار حمایت تمام اصولگرایان، امت حزب الله، مسوولان اصولگرایی و جریان اصولگرایی در کشور از این منشور و تلاش برای مأیوس کردن دشمنان خارجی و داخلی شد.

سفررییس‌جمهور به استان یزد
دکتر محمود احمدی نژاد در هشتاد و چهارمین سفر استانی هیأت دولت، بهاستان یزذ سفرکرد. رییس جمهور پس از حضور در جمع مردمی که برای استقبال از وی در مسیرهای اعلام شده حضور پیدا کردند، در میدان تاریخی امیرچقماق یزد، سخنرانی کرد.دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر استان، تشکیل جلسه استانی هیأت دولت و نیز دیدار با مدیران و نخبگان استان یزد، از جمله برنامه‌های رییس جمهور در سفر دو روزه به استان یزد بود.
مذاکرات 1+5 دراستانبول
دبیر شورایعالی امنیت ملی به منظورشرکت در دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 به استانبول رفت.دور قبلی گفت‌وگوهای نشست جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 ،‌پانزدهم و شانزدهم آذر در ژنو برگزار شده بود.
نظر شما