عباس‌پور: اساتید کشور باید برای تربیت شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور همت کنند

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۶:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۸۵۲۸۹
عباس‌پور: اساتید کشور باید برای تربیت شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور همت کنند
مراسم تقدیر از اساتید واحد علوم و تحقیقات به ویژه اساتید پیشکسوت، به مناسبت گرامیداشت روز استاد و شهادت استاد مطهری با حضور مسئولان، اساتید ودانشجویان این واحد برگزار شد.

به گزارش سرویس آموزش خبرگزاری برنا، علی عباسپور در این مراسم با اشاره به نیاز مبرم جامعه به تربیت نیروی نخبه، متخصص و متعهد، تصریح کرد: برای رفع خلاء فقدان شخصیت های برجسته ای همچون علامه مطهری که جان خود را فدا کردند و یا عمرشان آنقدر طولانی نبوده تا جامعه از وجود ارزشمندشان بهره ببرند، جامعه دانشگاهی باید برای تربیت شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشور همت کند.

عباسپور افزود: یک مرکز علمی و دانشگاهی تنها زمانی موفق به پیشرفت می شود که از نیروی انسانی متخصص و متعهد برخوردار باشد و شاکله اصلی نیروی انسانی در دانشگاه ها را هم اساتید و اعضاء هیات علمی تشکیل می دهند .

رئیس واحد علوم و تحقیقات از اساتید خواست تا بیش از پیش در تحقق یک مرکز علمی پیشرفته در این دانشگاه کوشا باشند و گفت : در ایجاد یک مرکز علمی پیشرفته علاوه بر تخصص، تعهد نیز لازم است. امکانات فیزیکی ، فضا و تجهیزات مقدمات یک فعالیت را تشکیل می دهند ولی حرکت اصلی تنها به دست توانای اساتید صورت می گیرد.

عباسپور دانشجویان را الگوبردار از رفتار و نحوه برخورد اساتید دانست و ادامه داد : رفتار و منش اساتید در زمینه های علمی و اخلاقی، الگویی مناسب برای نسل جوان کشور خواهد بود که در آینده مدیریت های کلان کشور را به دست خواهند گرفت و کشور را در دنیای پر تلاطم سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی هدایت می کنند .

وی خاطر نشان ساخت : اساتید دانشگاه اسوه اخلاق هستند و می توانند در پیشرفت اخلاق و فرهنگ اسلامی بسیار تاثیر گذار باشند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از توان نخبگان و افرادی که در خارج از محیط دانشگاه فعال هستند، گفت: اساتید بسیار ارزنده ای در مراکز تحقیقاتی کشور فعالیت دارند در حالی که تاکنون تجربه فعالیت در دانشگاه ها را پیدا نکرده اند می توان از این ظرفیت ها به نحو احسن بهره برد و بستر های لازم برای فعالیت این افراد در محیط دانشگاهی کشور فراهم کرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با اشاره به تأثیرگذاری رفتار و منش اساتید بر دانشجویان افزود: اساتید دانشگاه ها تنها به ارائه درس و یا راهنمایی چندین پروژه و رساله دانشجویان اکتفاء نکنند، بلکه تلاش کنند در جمع پویای دانشجویان حضور فعال داشته و اندوخته های گسترده علمی، تجربی و ایمانی خود را در اختیار نسل های آینده کشور قرار دهند .

وی ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات ، در صدد است تا زمینه های حضور فرهنگی ، اخلاقی و ایمانی اساتید در دانشگاه را بهتر و بیشتر فراهم کرده تا دانشجویان از این منابع جوشان علمی به نحو مطلوب استفاده نمایند.

کرم اله دانش فرد معاون فرهنگی این واحد در مراسم گرمیداشت روز استاد گفت: پروردگار شأن آموزش دهندگی و یاد دهندگی را برای خود انتخاب کرد تا بیان کند که راه سعادت، تعالی و کمال بشر از مسیر تعلیم و تربیت می گذرد و مأموران آن ها معلمین هستند.

وی با بیان این مطلب که آثاری که از اساتید و اندیشمندان در قلب ها می ماند، آثار تربیتی است، افزود: اساتید را محور فعالیت های فرهنگی در واحد علوم و تحقیقات قرار داده ایم و معتقدیم اساتید دانشگاهی ، اولین عاملی هستند که مسائل فرهنگی در دانشگاه را به پیش برده و موجب توسعه آن ها می شوند.

دانش فرد افزود: دانشگاه به فضای اعتمادسازی، ارتباط سالم ، اخلاق نیکو و روحیه کاری نیازمند است در غیراین صورت جامعه دچار ازمحلال می شود.

معاون فرهنگی واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که حضرت رسول(ص) که رحمت عالمیان و خاتم پیامبران است با وجود مأموریت های مختلفی از جمله هدایت گری انسان ها و تکمیل مکارم اخلاق که برای خود مطرح کرده بودند فرمود: من به عنوان یک معلم مبعوث شدم.

دانش فرد به سخن امام خمینی (ره) درخصوص معلمان مبنی بر اینکه همه سعادت ها و شقاوت های جامعه به دست معلمان است اشاره کرد و گفت: اگر معلمان برای سعادت جامعه همت کنند ، بدون شک این هدف محقق می شود و هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه های معلمانش حرکت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه هیچ قله ای فتح نخواهد شد ، جز اینکه انگشت اشارت معلمان به آن رفته باشد، افزود: هیچ هدفی محقق نخواهد شد ، جز اینکه معلمان آن را نشان داده باشند.

معاون فرهنگی واحدعلوم و تحقیقات مهمترین تفاوت جوامع توسعه یافته و توسعه نیافته را در معلمان آن ها و توجه به مقام معلمان دانست و افزود: در جامعه ما به معلمان و مسائل آن ها توجه کافی می شود ، گرچه هنوز تکریم معلمان گاهی در پشت مسائل معیشتی کمی پنهان می شود ولی از دید مسئولان و بزرگان جامعه این مسئله مکتوم نمانده و همواره برآن تأکید می شود .

وی معلمان و اساتید را دارای دو نقش تعلیمی و تربیتی دانست و تصریح کرد: نقش تعلیمی معلمان در کشور مورد توجه قرارگرفته است ولی متأسفانه نقش تربیتی آن ها در جامعه مغفول مانده و مورد توجه و تأکید قرار نمی گیرد.

دانش فرد به شهیدان نام آور و نامدار در عرصه حوزه و دانشگاه همچون شهیدان مطهری و مفتح اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: علاوه بر محفوظ ماندن شأن علمی این شهیدان نامدار کشور، همت عالی آن ها در مشارکت های اجتماعی و فعالیت های فرهنگی و تربیتی موجب رقم زدن نقش برجسته آن ها در کشور شده است.

وی در ادامه، این مشارکت ها را در ارتقاء شاخص های فرهنگی و اجتماعی کشور بسیار موثر دانست.

دانش فرد در پایان از اساتید و دانشجویان دعوت کرد تا در مراسم بزرگ اعتکاف در واحد علوم وتحقیقات شرکت کرده و از این مراسم برای خودسازی استفاده کنند.

غلامحسین ابراهیمی دینانی تولد ثانی بشر را آموزش دانست و گفت: با تعلیم علوم و معارف از سوی معلم واستاد است که انسان به تولد ثانی خود دست می یابد و سپس بشر با آگاهی به حقایق هستی ومعارف است که ماندگار می شود.

وی با بیان این مطلب که انسان در ابتدای تولد در زمینه کمال نقص دارد و به مرور اکمل می شود، گفت: کمال انسان بدست خود او صورت می گیرد واگر بشر پس از خلقت برای رسیدن به کمال تلاش نکند همچون انسانی مرده تلقی می شود.

دینانی گفت: هر موجودی یکبار متولد می شود ولی انسان از تولد اول و ثانی برخوردار است که تولد ثانی انسان بدست معلم صورت می گیرد.

این استاد برجسته فلسفه ، به سخن سقراط مبنی بر اینکه من یک ماما هستم اشاره کرد و گفت: این بدان معنی است که انسان ها با علم و فرهنگ تولدی دوباره خواهند داشت.

دینانی با بیان این مطلب که اگر دسترسی به حقایق عالم وجود نداشت خلق انسان بیهوده و بی ثمر بود، گفت: هیچ موجودی جز انسان نمی تواند به حقایق عالم هستی دست یابد و این انسان است که می زید هستی را.

بر اساس این گزارش در این مراسم به پاس تلاش و زحمات اساتید پیشکسوت واحد علوم و تحقیقات دکتر رضا نجف بیگی، دکتر علی پذیرنده، دکتر سید محمد سید میرزایی ، دکتر حسین صدقی و دکتر ایرج اعتصام و اساتید برتر دکتر امیر حیدری نسب، دکتر محمدرضا احسانی، دکتری سید عباس ذهبی، دکتر نبی اله منصوری، دکتر فریبا زمانی، دکتر سید محمدرضا فاطمی، دکتر محسن رستمی ، دکتر یوسف سید جلیلی تقدیر به عمل آمد.

نظر شما