آغاز فعالیت پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان استثنایی کشور

۱۳۹۳/۰۴/۲۲ - ۱۷:۵۱:۵۱
کد خبر: ۲۰۳۲۴۳
آغاز فعالیت پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان استثنایی کشور
فعالیت مراکز و پایگاه‌های تابستانی دانش آموزان استثنایی کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی به استانها آغاز شد.

به گزارش سرویس آموزش  برنا، در این بخشنامه که توسط معاونت تشخیص، پیشگیری، امور پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مدیران اداره کل آموزش وپرورش استان ها ابلاغ شده، آمده است: مراکز و پایگاه‌های تابستانی، در شکوفایی استعدادهای دانش آموزان دانش آموزان نقش بسزایی دارد و لازم است علاوه بر استمرار فعالیتهای آموزشی و توان بخشی به جنبه‌های پرورشی دانش آموزان نوجه بیشتری شود.

به تناسب نوع گروه‌های استثنایی و تعداد دانش آموزان؛ فعالیتهای تابستانی در کانونهای فرهنگی و تربیتی، اردوگاه‌های تربیتی، مراکز یا سالنهای فرهنگی و ورزشی، مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی از قبیل مسجد، حسینیه و فرهنگسرا و استفاده از مدارس استثنایی دارای فضا و امکانات مناسب به منظور کاهش هزینه‌های پایگاه تابستانی پیشنهاد می‌شود. همچنین هماهنگی استفاده از مراکز و مدارس مذکور بر عهده اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خواهد بود.

مکان اجرای فعالیتهای تابستانی با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیت دانش آموزان بهتر است مرکزیت داشته و دارای محیط مناسب و امکانات لازم از قبیل حیاط وسیع، کلاس مناسب، امکانات بهداشتی و ترجیحا سالن ورزشی باشد.

مدت دوره در طول تابستان هفت هفته خواهد بود که از هفته دوم تیر آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت همچنین روزهای برگزاری فعالیت های تابستانی دو تا سه روز در هفته و به میزان حداقل چهار تا پنج ساعت در روز پیشنهاد می‌شود که یک روز آن به بازدید یا اردو اختصاص خواهد داشت.

برنامه‌های قابل اجرا در فعالیتهای تابستانی شامل فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارتی، ورزشی، اجتماعی و توانبخشی است.

فعالیتهای فرهنگی شامل روخوانی و حفظ قرآن کریم، آشنایی با نماز فرادا، جماعت و جمعه و احکام آن، آشنایی با زندگی پیامبران، امامان و بزرگان دین اسلام، گرامیداشت مناسبت های مذهبی و ملی، روان خوانی، صوت و لحن قرآن کریم، آموزش و حفظ احادیث کوتاه از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، مدیحه سرایی و جمع خوانی، آموزش احکام، معارف دینی و اخلاق اسلامی، آموزش فرهنگ عفاف و حجاب و آشنایی با نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر متون دینی و فقهی است.

فعالیتهای هنری شامل هنرهای دستی و تجسمی از قبیل "طراحی، نقاشی و خوشنویسی"، هنرهای نمایشی مانند "بازیگری و عروسک گردانی " و هنرهای آوایی مانند "سرود، آهنگ و نمایش فیلم همراه با جلسات نقد و بررسی" است. همچنین فعالیتهای ادبی، استفاده از کتابخانه، قصه نویسی و قصه گویی، آشنایی با انواع شعر و نثر، دکلمه خوانی، سخنوری، مجری گری و گویندگی، مطالعه، تحقیق و خلاصه نویسی کتاب، تهیه خبر، گزارش، مصاحبه، روزنامه دیواری و نشریات دانش آموزی، بررسی و نقد کتاب، مقالات روزنامه‌ها و مجلات و آشنایی با انجمنهای ادبی و هنری در سطح شهر و استان را شامل می‌شود.

فعالیتهای علمی و مهارتی شامل آشنایی با رایانه، مهارتهای هنری از قبیل "گل سازی، قالی بافی، گل آرایی، عروسک سازی، مرواریدبافی، مجسمه سازی، معرق کاری، منبت کاری و سایر هنرهای بومی و منطقه‌ای "، مهارتهای شغلی از قبیل "آموزش خیاطی، نجاری، لوله کشی، مکانیکی و ماشین نویسی، کمکهای اولیه و آمادگی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی از قبیل زلزله "، آموزش فرهنگ ترافیک و مقرارت عبور و مرور، آشنایی با حقوق شهروندی و آداب آن و آشنایی با محیط زیست، درختکاری و پرورش گل و گیاه است.

فعالیتهای ورزشی شامل ورزشهای با توپ از قبیل "فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون و گویرانی "، ورزش های فکری و عملی، ژیمناستیک، کوه پیمایی، شنا، دو و میدانی، سایر ورزشهای مناسب با توانمندی های دانش آموزان با نیازهای ویژه و برگزاری مسابقات ورزشی است.

فعالیتهای اجتماعی شامل گردش‌های علمی، پژوهشی و زیارت، بازدید و اردوست. همچنین فعالیتهای توان بخشی؛ تربیت شنوایی، کاردرمانی، موسیقی درمانی، تئاتر درمانی، تحرک و جهت یابی، بازی درمانی و گفتاردرمانی را شامل می‌شود.

نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تابستانی از وظایف اداره آموزش و پرورش استثنایی است

برنامه ریزی و هماهنگی جهت تامین اعتبارات، امکانات و تسهیلات مورد نیاز، توجیه و تشریح اهداف و برنامه های تابستانی برای عوامل اجرایی پایگاه ها، نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های تابستانی، ارزیابی فعالیت های انجام شده و ارسال گزارش فعالیتها به مدیریت امور فرهنگی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله وظایف اداره آموزش و پرورش استثنایی در تشکیل پایگاه تابستانی است. از وظایف دیگر اداره آموزش و پرورش استثنایی در تشکیل پایگاه تابستانی می توان به تقدیر از عوامل اجرایی فعال، مبتکر و خلاق، پیش بینی و تعیین منابع مالی مورد نیاز، جلب همکاری و مشارکت نهادها، دستگاه‌ها و افراد خیر، تعیین میزان وجه شهریه ثبت نام دانش آموزان و تمهیدات لازم جهت فراهم کردن امکانات عمومی فعالیتها مانند وسیله نقلیه اشاره کرد.

حداقل تعداد دانش آموزان استثنایی برای تشکیل پایگاه تابستانی 25 نفر خواهد بود.

نظر شما