نگاهی به اوقات فراغت دانش آموزان و برنامه های مسئولان؛

روزهای گرم تابستان همراه با بازار داغ تهاجم فرهنگی

۱۳۹۰/۰۵/۱۷ - ۱۲:۳۴:۰۱
کد خبر: ۶۷۶۱۵
روزهای گرم تابستان همراه با بازار داغ تهاجم فرهنگی
همزمان با فصل تابستان که زمان فراغت دانش آموزان افزایش می یابد، بازار تهاجم فرهنگی بیگانگان به نسل جوان نیز داغ می شود.
تابستان صدای بازی بچه ها در کوچه و خیابان را برایمان تداعی می کند، با آغاز فصل گرما و تمام شدن امتحانات، فرصت بیشتری را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.بر این اساس گرایش ها نیز به رسانه های مختلف افزایش می یابد ،بی شک با توجه به این موضوع زمینه تهاجم فرهنگی نیز وسعت می یابد.

اما برای خنثی کردن این حملات نقش نهادهای مسئول مانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بسیار مهم و خطیر است که در صورت کوتاهی، عواقب سنگینی را به جامعه تحمیل می کند.

البته در سال های اخیر آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه موثر برنامه ریزی هایی را برای اوقات فراغت دانش آموزان داشته اما به نظر می رسد این برنامه ها کافی نبوده است.


آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی
آموزش قرآن به دانش آموزان از جمله کارهایی است که آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی و ایام تعطیلات تابستانی برای گسترش فرهنگ قرآنی و مبارزه با حملات فرهنگی انجام داده اما باید توجه داشت که همزمان با آموزش روخوانی و روانخوانی مفاهیم و معانی این کتاب آسمانی را به آینده سازان این مرز و بوم آموزش داد.

به گفته مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز فصل تابستان و تعطیلات 20هزار مدرسه قرآنی در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می کنند. البته حوریه عقبایی رییس گروه پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران نیز از استقرار 10هزار مدرسه قرآن در تابستان خبر می دهد.

محمد بنیادی در این زمینه توضیح می دهد: آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در تابستان جز برنامه های آموزش و پرورش است به طوری که در پایان دوره به دانش آموزان گواهینامه اتمام این دوره ها ارایه می شود.

گرچه آموزش قرآن به دانش آموزان کاری بسیار ارزنده است، اما اینکه فرد فقط توانایی خواندن قرآن را داشته باشد و معانی آنچه را که می خواند را درک نکند، کافی نیست بنابراین آموزش معانی در کنار صحیح خواندن قرآن بسیار با ارزش است و فرد را به سوی عمل به قرآن تشویق خواهد کرد. اما نکته قابل تامل دیگر استقرار پایگاه های قرآنی است؛ مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش از استقرار 20هزار پایگاه خبر می دهد این در حالی است که رییس گروه پرورشی تهران ایجاد 10هزار پایگاه را در تهران می داند این موضوع نشانه این است که بیشتر پایگاه ها در شهرهای بزرگ قرار دارد در حالی که ساکنین در روستاها نیز به دریافت برخی آموزش ها در تابستان نیازمندند که برای ایجاد عدالت آموزشی مهم است.


مدرسه کانون فرهنگی محله در تابستان
در سال های گذشته با اتمام امتحانات درهای مدارس به روی دانش آموزان بسته می شد به طوری که کلاس های درس به انباری برای نگهداری میز و نیمکت تبدیل می شد. بنابراین داوطلبان باید برای گذران اوقات فراغت، به کلاس های بیرون از مدرسه مراجعه می کردند که این موضوع مستلزم پرداخت هزینه های گزاف برای خانواده بود. براین اساس وزیر آموزش و پرورش مدرسه را در تابستان کانون فرهنگی محله نامگذاری کرد. حمیدرضا حاجی بابایی انجام فعالیت های فرهنگی در تابستان را نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای اولیا نیز جایز می داند.
اما نکته قابل تامل اینجاست که آیا این برنامه ها از کیفیت لازم برخوردار است؟، یا تنها برای وقت گذرانی دانش آموزان طراحی شده است؟!

پیک های نوروزی که به تابستان رسید
امسال برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش تکالیف تابستانی به دانش آموزان ارایه می شود این در حالی است که نقدهای زیادی به پیک های نوروزی گرفته می شود. اما نکته مهم اینجاست که اگر این تکالیف بر اساس سن دانش آموز و با جذابیت طرح شود پیامدهای مثبتی را در بر دارد که برای آینده علمی کشور موثر خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی طراحی پیک های تابستانی می گوید: محتوای این تکالیف از سوی استان ها تعیین می شود که این موضوع در آموزش مسایل مورد نیاز دانش آموزان بسیار موثر است.

فاطمه قربان با اشاره به تجربیات پیک های نوروزی بیان می کند: با استفاده از تجربیات ارایه پیک نوروزی، تکالیفی پر بار و مورد علاقه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

از آنجایی که تابستان زمان فراغت دانش آموزان است، انتظار انجام تکلیف در این دوره از دانش آموز بیهوده است زیرا به عقیده دانش آموز در طول سال تحصیلی به اندازه کافی زمان صرف انجام تکلیف شده است.

ایجاد جاذبه، دفع آسیب های جامعه
با توجه به اینکه در تابستان دانش آموزان وقت زیادی را در اختیار دارند نهادهای مسئول می توانند با ایجاد برنامه هایی که برای دانش آموزان جذابیت دارد از گرایش افراد به آسیب های اجتماعی پیشگیری کنند.

بیشتر دانش آموزان به برنامه های ورزشی، اردوهای آموزشی و تفریحی، کلاس های فرهنگی علاقه نشان می دهند اما برخی از افراد به دلیل داشتن هزینه سنگین از رفتن به این کلاس ها خودداری می کنند بر این اساس نهادهای مسئول می توانند با برنامه ریزی دقیق از گرایش دانش آموزان به آسیب های اجتماعی پیشگیری و به ازای آن نخبه پروری و شناسایی استعدادهای دانش آموزان را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش با بیان ارایه آموزش برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر می افزاید: در تابستان دانش آموزان آموزش های مقابله با رفتارهای پر خطر و ایستادگی در برابر آسیب های اجتماعی را می آموزند.
زکریا یازرلو معتقد است : با ارایه این آموزش ها پیش بینی می شود که دانش آموزان با شناخت رفتارهای پر خطر از گرایش به آن پیشگیری می کنند.

بنابراین با توجه به این رویکرد، آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مسئول موظف است تا جدای از ارایه تکالیف تابستانی، با اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی اوقات پر باری را به افراد هدیه کنند که با این روش می توان به صورت آهسته و پنهان با تهاجم فرهنگی که دشمن از سوی رسانه های بیگانه بر کشور تحمیل می کند مبارزه کرد.




گزارش از زهرا آقاجانی


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز