در دیدار کامران دانشجو با دانشگاهیان استان خراسان جنوبی مطرح شد

پاسخ وزیر علوم به سخنان یک ناشر غربی درباره تحریم یکی از دانشگاه‌ها

۱۳۹۰/۰۸/۰۶ - ۱۷:۲۱:۵۳
کد خبر: ۸۴۲۶۹
پاسخ وزیر علوم به سخنان یک ناشر غربی درباره تحریم یکی از دانشگاه‌ها
ما هیچگاه زیر بار این ذلت نمی‌رویم که با توصیه خارجی ها جهت گیری کارهای تحقیقاتی‌مان را انجام دهیم و این برخورد تهدید آمیز را باید به عنوان آپارتاید علمی تلقی کرد.
به گزارش سرویس دانشگاه خبرگزاری برنا، دکتر کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهارمین سفر استانی هیات دولت به خراسان جنوبی در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه های این استان اظهار داشت: پژوهش مبنای دانایی است و دانایی هم اساس اقتدار هر کشور می باشد و بنابر این ما می‌توانیم به میزان علم‌مان در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.

دکتر دانشجو در این دیدار با اشاره به فرمایشات جدید مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان کرمانشاه، بیان این مطالب را ناشی از انتظار بیشتر ایشان از این جمع فرهیخته دانست و گفت: مقام معظم رهبری توجه خاصی به دانشگاهیان دارند و ما باید لیاقت خود را در پذیرش و پیگیری این بیانات نشان دهیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش اعتبارات دانشگاهی، با اشاره به اینکه این اعتبارات در دو سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است، همکاری مسئولان استانی را لازمه توسعه هر چه بیشتر مراکز آموزش عالی مناطق مختلف کشور عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی پر سودترین سرمایه‌گذاری‌هاست و شایسته است که مسئولان استانی کمک به دانشگاه‌ها را یکی از اولویت‌های کاری خود قرار دهند تا از باقیات و صالحات آن بهره‌مند شوند.

دکتر دانشجو با بیان اینکه سیاست وزارت علوم، توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا است، گفت: دانشگاه بیرجند هم باید در جذب دانشجویان کار شناسی ارشد و ایجاد زمینه برای تاسیس رشته های دکترا فعال باشد و همین امور است که موجبات ماندگاری اعضای هیئت علمی و ثبات و توسعه همه جانبه این دانشگاه را فراهم می آورد.

سر فصل های علوم انسانی
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت علوم انسانی در کشور گفت: به دلیل اینکه منابع تدریس و سر فصل های علوم انسانی در دانشگاه ها اکثرا ترجمه منابع غربی است و به نظریات اسلامی و آرا دانشمندان کشورمان در این علوم کمتر پرداخته شده است، مقرر شده تا سر فصل ها و منابع جدیدی در ارائه این علوم بکار گرفته شود و پس از بررسی و تدوین در دانشگاه ها تدریس شود که البته این به معنای رد نظریات غربی در زمینه های مختلف علوم انسانی نیست، بلکه ما باید در کنار یادگیری این علوم و نظریات، اندیشه ها و راه کارهای اسلامی و بومی خود را نیز داشته باشیم و آنها را به دانشجویان مان ارائه دهیم.

پاسخ به یکی از ناشران غربی
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای جهاد علمی و با بیان اینکه دشمن به هر نحو ممکن به دنبال علم زدایی و دین زدایی از دانشگاه های ماست، گفت: دشمن در یک حرکت زنجیره‌ای و برنامه‌ریزی شده ابتدا دانشمندان ما را ترور کرد و سپس در ارائه حلقه دیگری از این زنجیر، به تازگی یک ناشر غربی به یکی از دانشگاه‌های ما اعلام کرده که چون شما در امور تحقیقات دفاعی فعالیت می‌کنید، مقالات اساتید شما را منتشر نمی‌کنیم.

وی افزود: ما هیچگاه زیر بار این ذلت نمی‌رویم که با توصیه خارجی ها جهت گیری کارهای تحقیقاتی‌مان را انجام دهیم و این برخورد تهدید آمیز مبنی بر عدم انتشار تولیدات علمی را باید به عنوان آپارتاید علمی تلقی کرد.

دکتر دانشجو در ادامه با اشاره به حرکت نمادین روسای دانشگاه‌های کشور در خصوص درخواست تحریم ارسال مقاله به ناشر مذکور گفت: در حقیقت همکاری ما با این ناشر و سایر ناشران از سر عزت است وگرنه هیچ ناشری حق ندارد به ما خط بدهد که در چه مواردی کارهای پژوهشی انجام بدهیم یا ندهیم.

وی افزود: همه دانشگاه‌های ما در زمینه‎های دفاعی، نانو، بایو، کامپوزیت و سایر فناوری‌های نوین مشغول ارائه تولیدات علمی هستند و در این زمینه حل مشکلات کشور را در اولویت قرار داده اند نه توصیه های ناشران خارجی را.

امکانات دانشگاه‌های شهرستان
وی همچنین در مقایسه اساتید دانشگاه های شهرستان ها با اساتید دانشگاه های تهران، و با تاکید بر اینکه این دو گروه در زمینه فعالیت های آموزشی و پژوهشی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، گفت: اگر امکانات دانشگاه های شهرستان ها تامین شود، ما میتوانیم در 5 سال آینده در هر استان یک دانشگاه در ردیف دانشگاه های مهم تهران داشته باشیم و دیگر اینکه اگر این دانشگاه ها به صورت مناسبی تجهیز و تقویت شوند، دیگر نخبگان شهرستانی عازم دانشگاه های تهران نمی شوند.

دکتر دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما نباید هیچگاه به وضعیت موجود قانع باشیم، اظهار داشت: ما باید همیشه به فکر ارتقا کیفیت بوده و به این قضیه نگرشی آرمانی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت و رضایت مطلق از وضعیت موجود، دیگر پیشرفتی در امور حاصل نمی شود.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه امکانات و تجهیزات دانشگاه های ما کمتر از دانشگاه‌های کشور های غربی نیست، گفت: ما در داخل کشور و با بکارگیری امکانات خودمان می توانیم بهترین دانشجویان دکتری را تربیت کنیم ولی برای انجام این امر باید یک باز نگری در سهولت اجرای قوانین مربوط به پذیرش دانشجویان دکترا داشته باشیم و دیگر اینکه اعضای هیات علمی ما باید بتوانند برنامه پژوهشی خود را در این زمینه ارائه دهند.

چگونگی اسلامی شدن دانشگاه ها
وی همچنین در خصوص چگونگی اسلامی شدن دانشگاه ها اظهار داشت: اسلامی شدن دانشگاه ها در بخش محتوی، تحول در علوم انسانی و سرفصل ها و منابع درسی آن در دانشگاه ها را دنبال میکند و بطور کلی ما به دنبال این هستیم که طبق فرمایش رئیس جمهوری، عالمانه تر و عمیق تر به بحث اسلامی شدن دانشگاه ها بپردازیم و با کار های کارشناسی شده در این زمینه حرکت کنیم.

دکتر دانشجو افزود: ظاهر و باطن دانشگاه اسلامی باید هماهنگ باشد و وقتی کسی وارد این دانشگاه می‌شود باید فضای آن طوری تنظیم شده باشد که بیننده حس کند که به محوطه ای منظم و مقدس وارد شده است.

وزیر علوم در خصوص چگونگی فعالیت اعضای هیات علمی در دانشگاه ها گفت: وظیفه یک عضو هیات علمی در دانشگاه فقط خوب درس دادن نیست،بلکه وی باید علاوه بر تدریس مناسب، خوب تحقیق کند و مهم تر از همه خوب تربیت کند، زیرا ما می خواهیم انسان هایی در دانشگاه ها تربیت کنیم که سربازان امام زمان(عج) باشند و دانشمندانی متدین،مودب، متعهد و متخصص باشند.

وی با بیان اینکه از نظر اسلام، دانش ابزاری برای تعالی بشریت است و نه سلطه بر انسان های دیگر گفت: رسیدن به این مرحله تنها از راه تهذیب و تربیت صحیح حاصل می شود و با نگاه به علم از منظر اسلام و تعلیمات معنوی میسر است.

همچنین در این دیدار دکتر محمد رضا میری رئیس دانشگاه بیرجند گزارشی از روند رو به رشد شاخص های آموزش عالی در دانشگاه بیرجند ارائه نمود و سپس اعضای هیئت علمی دانشگاه های خراسان جنوبی سوالات و دیدگاه های خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز