رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور:

حدود دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ˝ب˝ هستند

۱۳۹۱/۰۸/۲۸ - ۱۱:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۸۶۲
حدود دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ˝ب˝ هستند
سید موید علویان گفت: هم اکنون بین یک و نیم تا دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ˝ب˝ هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، سید موید علویان در حاشیه همایش هپاتیت "ب" رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور اظهار داشت: کمتر از دو و نیم درصد جمعیت کشور به ویروس هپاتیت "ب" مبتلا هستند که با اقدامات انجام شده شیوع این ویروس در کشور، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور ادامه داد: کمتر از 10 درصد از ناقلین ویروس هپاتیت "ب" به دلایل مختلف به بیماریهای کبدی مبتلا می‌شوند.

علویان شیوع هپاتیت "ب" در کشورهای آمریکا و اروپا را کمتر از دو درصد عنوان کرد و افزود: در برخی کشورها مانند چین، آسیای جنوبی، تایلند، آفریقا و برخی مناطق آمریکای جنوبی، شیوع هپاتیت "ب" بسیار و حدود هشت درصد است.

وی اظهار داشت: کشورهایی که شیوع هپاتیت ب در آن‌ها بین دو تا هشت درصد است در زمره کشورهای با شیوع متوسط این ویروس قرار دارند که کشور ایران در این گروه است.

استاد دانشگاه بقیه الله الاعظم تهران افزود: هم اکنون در برخی استان‌های کشور مانند سیستان و بلوچستان و گلستان، هپاتیت "ب" شیوع سه و نیم درصدی دارد در حالیکه هم اکنون در استان خراسان رضوی، شیوع هپاتیت به یک و چهار دهم درصد کاهش یافته است. 

علویان افزود: به‌دنبال اقداماتی مانند انجام واکسیناسیون فراگیر هم اکنون ابتلا هپاتیت "ب" در افراد زیر 20 سال کشور کاهش چشمگیری داشته و تقریبا نادر است و عمده مبتلایان در سنین بالاتر قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه مدون هپاتیت "ب" در کشور گفت: هم اکنون برنامه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت "ب" به‌صورت واحد در سراسر کشور در حال انجام است.

رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور گفت: در این راستا واکسیناسیون نوزادان و گروه‌های پرخطر مانند کادر بهداشتی و درمانی از سال 1373 به‌صورت رایگان در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین متولدین سال‌های 1369 تا 1371 به‌صورت رایگان زیر پوشش طرح واکسیناسیون هپاتیت "ب" قرار دارند.

وی راه‌های انتقال ویروس هپاتیت "ب" را از طریق مادر به فرزند، ارتباط جنسی غیر ایمن، حجامت‌های غیر بهداشتی، دندانپزشکی غیر بهداشتی و استفاده از سرنگ‌های مشترک و وسایل آلوده عنوان کرد.

گفتنی است؛ همایش یک روزه "مدیریت هپاتیت ب" به همت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا(ع) این شهر برگزار شد.

نظر شما