اضافه وزن، بیماری کشورهای ثروتمند و توسعه یافته

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۲:۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۳
اضافه وزن، بیماری کشورهای ثروتمند و توسعه یافته
بیش از نیمی از مردم ثروتمند و از میان هر 10 بزرگسال یک نفر درسراسر جهان چاق هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، با همه تلاشهایی که کشورهای ثروتمند و توسعه یافته برای کاهش میزان چاقی و به تبع آن پایین آوردن آمار مبتلایان به فشار خون و کلسترول بالا می کنند نرخ ابتلا به چاقی در حال گسترش است.

مجید عزتی استاد امپریال کالج لندن و استاد دانشگاه هاروارد دراین باره به رویترز گفت: امروز اضافه وزن و چاقی، فشار خون و کلسترول بالا بیماری مردم کشورهای غربی را تشکیل می دهد.

به گفته وی بیماری های قلبی قاتل درجه یک مردم کشورهای صنعتی است و سالانه میلیاردها دلار به دستگاه های پزشکی و بهداشتی کشورهای بزرگ دنیا صدمه وارد می کند.

با تمام کارهایی که انجام شده است ، سیاستگذاران عرصه بهداشت جهانی موفق شدند فشار خون بالا را در مردم شمال امریکا و زنان نیوزلند و گینه نو کنترل کنند.

عزتی گفت: مهمترین شاخص چاقی اندازه گیری توده بدن است ، چاقی خطر ابتلا به انواع بیماری ها بخصوص بیماریهای قلبی، دیابت ، سرطان ها و وردم مفاصل را بالا می برد .

وی ادامه داد: قشار خون بالا بعد از بیماری های قلبی دومین قاتل مردم سراسر دنیاست.

به گفته عزتی چاقی و بیماری های مرتبط با آن نزدیک به 10 درصد از هزینه های پزشکی را از آن خود می کنند در حالی که این ارقام در کشورهای اروپایی با توجه به اینکه نیمی از مردم آنها چاق هستند این رقم بالاتر است.

استاد دانشگاه هاروارد خاطر نشان کرد: میانگین چاقی در کشورهایی که درآمد بالاتری دارند بیشتر است. در حال حاضر با برنامه های بهداشتی ایجاد شده میانگین سطح کلسترول خون در شمال امریکا ، استرالیا ، نیوزیلند ، گینه نو ، و اروپا کاهش یافته است در حالی که کلسترول خون مردم در شرق و جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام افزایش بافته است و مردم کشورهای بالتیک و شرق و غرب آفریقا بالاترین میزان فشار خون را دارند.

سونیا آناند و سلیم یوسف از دانشگاه مک مستر در کانادا در این باره معتقدند که کشورهای جهان با سونامی چاقی و بیماری های مرتبط با آن روبرو هستند .

به گفته آنها با باکاهش مصرف چربی های مضر، نمک و افزایش فعالیت های بدنی و ورزش می توان چاقی و بیماری های مرتبط با آن را کاهش داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز