رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور؛

حوادث ترافیكی سالانه ۱.۲۴ میلیون مرگ در جهان را به خود اختصاص می‌دهد

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ - ۱۵:۳۸:۴۰
کد خبر: ۱۴۸۶۳۸
محمدتقی طالبیان گفت: حوادث ترافیكی سالانه 1.24 میلیون مورد مرگ در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از وبدا، محمد تقی طالبیان گفت: به استناد آخرین گزارش بین المللی ایمنی راه‌ها، حوادث ترافیكی سالانه 50 میلیون مجروح و 10درصد كل مرگ‌ها را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: این حوادث در حال حاضر هشتمین علت مرگ است و تخمین زده شده اگر اقدامی برای پیشگیری از آن صورت نپذیرد در سال 2030 به پنجمین عامل مرگ و میر تبدیل شود.

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور افزود: متاسفانه 90درصد مرگ و میر ناشی از حوادث در كشورهای با درآمد كم و متوسط رخ می دهد. این حوادث در كشور، دومین علت مرگ و میر در سنین مختلف، اولین علت مرگ زیر 40 سال و اولین علت بار بیماری‌ها در همه سنین و هر دو جنس است و با دربرگرفتن جمعیت جوان، مولد و نان آور جامعه خسارت های مادی هنگفتی بر جامعه تحمیل می­كند. 

طالبیان گفت: این در حالیست كه بر طبق آمار سازمان پزشكی قانونی در سال 1391 حوادث ترافیكی باعث فوت 19089 نفر شده است همچنین تعداد مجروحان حوادث ترافیكی در همان سال حدود 800 هزار نفر می باشد.

وی در ادامه گفت: بار بالای ناشی از حوادث ترافیكی نه تنها بر سیستم سلامت بلكه سایر معیارهای توسعه سازمان‌های بین المللی را بر آن داشته تا دهه 2011-2020 را بعنوان دهه بین المللی ایمنی راه‌ها معرفی و اقداماتی را در این‌باره در 5 محور(مدیریت ایمنی راهها، راه‌های ایمن و ایمنی تردد، وسایط نقلیه ایمن تر، ایمنی كاربران راه و خدمات پس از رخداد حادثه )توصیه کنند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی گفت: امروزه همه براین باورند كه پیشگیری از حوادث با توجه به ماهیت چند وجهی آن میسر نیست مگر با مشاركت مردمی و تعامل بین بخشی با سایر متولیان ایمنی و داشتن جامعه ای ایمن كه مردم در عرصه های مختلف حیات از قبیل سكونت و زندگی، تحصیل علم و دانش، كار و فعالیت، ورزش و تفریح، تردد و مسافرت در امنیت و آسودگی كامل بسر برند، حق اولیه هر انسان بشمار می آید.

طالبیان گفت: دستیابی به چنین هدف والایی مستلزم همیاری و تلاش همه جانبه كلیه آحادمردم اعم از مرد و زن، پیر و جوان و كلیه نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و مردم نهاد است و كاری نیست كه یك وزارتخانه یا نهاد به تنهایی قادر به انجام آن باشد و در این میان نقش مردم و تاثیر همکاریهای بین بخشی بسیار حساس و پررنگ است و فعالیتهای انجام شده از سوی دولت تنها به شرطی نتیجه بخش است كه از پشتیبانی قوی و مناسب مردمی برخوردار باشد.

گفتنی است: اور‍ژانس كشور با 3100 آمبولانس و 2083 پایگاه شهری و جاده ای و 14760 پرسنل آموزش دیده آماده خدمت رسانی به مصدومان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز