وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پرداختی امسال بیماران درمقایسه با سال ۹۲ در بیمارستان‌های دولتی ۲۷ درصد کاهش می یابد

۱۳۹۳/۰۲/۱۵ - ۱۸:۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۸۵۳۸۵
پرداختی امسال بیماران درمقایسه با سال ۹۲ در بیمارستان‌های دولتی ۲۷ درصد کاهش می یابد
یکی دو بسته بسیار مهم مربوط به مناطق محروم هم هست که امیدواریم با حمایت های دولت در قالب پرداخت های مضاعف بتوانیم دست کم 1800 پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت بیماران در سال 93 برای مراجعه به بیمارستان های دولتی را در مقایسه با سال 92 به میزان 27 درصد کمتر ذکر کرد.   

به گزارش سرویس سلامت جوان خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید حسن هاشمی با اشاره به آغاز طرح تحول در نظام سلامت از روز دوشنبه گفت: مردم مجبور بودند در مراجعه به بیمارستانهای دولتی که علاوه بر 10 درصد فرانشیز، برای تهیه ملزومات و تجهیزات درمانی یا انجام آزمایش در خارج از بیمارستان یا دیگر خدمات تشخیصی مثل تصویربرداری هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: بنا بر این است که این خدمات توسط بیمارستان تامین شود البته طبیعی است که این امر یک روزه و یک هفته شدنی نیست بلکه به تدریج به این سمت می رویم.

هاشمی این امر را احتمالا مهم ترین و سخت ترین کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذکر کرد و گفت: رقم قابل توجهی هم برای زایمان طبیعی برای تشویق مردم به این امر تخصیص یافته است که در صورت موفقیت، 10 درصد از شیوع سزارین کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته بیمارستانهای دولتی یا خصوصی به علت تغییر تدریجی رویکرد به سمت سزارین و برچیده شدن بسیاری از بخش های زایمان طبیعی و اتاق های زایمان آمادگی ارائه خدمات به تعداد قابل توجه مراجعان را ندارند بلکه این موضوع هم به زمان نیاز دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: یکی دو بسته بسیار مهم مربوط به مناطق محروم هم هست که امیدواریم با حمایت های دولت در قالب پرداخت های مضاعف بتوانیم دستکم 1800 پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم.

وی افزود: فکر می کنم این موضوع در چند ماه آینده شدنی است علاوه بر آن در بیماران صعب العلاج، حتما دولت کمک جدی خواهد کرد به ویژه برای افراد بی بضاعت و کم در آمد که زیر خط فقر می افتند.

هاشمی گفت: امداد هوایی فقط یکی هست که قرار است به 15 مرکز ارتقا پیدا کند البته آن بخشی که مغفول مانده خدمات بهداشتی است که مهمترین کار ما برشمرده می شود.

وی اصل مهم در پیشگیری را خواست مردم دانست و گفت: نقش دولت هم در بدآموزی ها یا آموزش صحیح خودمراقبتی، در تبلیغات، محصولات، توجه به آب آشامیدنی مردم، غذا و روح و روان مردم مهم است.

وزیر بهداشت افزود: در مورد درمان در مقایسه با سال 92، 27 درصد در مراجعه به بیمارستانها دولتی پرداخت کمتری خواهند داشت.

هاشمی کمک مجلس در بودجه 93 را بسیار خوب برشمرد و گفت: ما کمبود قانون نداریم، مشکل اینجاست که همین قوانین موجود کامل اجرا نشده است.

وی افزود:‌من فکر می کنم خود مجلس خیلی علاقه مند به سر و سامان یافتن این حوزه است و رئیس محترم مجلس هم کاملا به مشکلات این بخش واقف است و حمایت های زیادی هم کرده است و هیئت رئیسه هم به همچنین.

هاشمی تصریح کرد:‌ من فکر می کنم ادامه حمایت های قبلی می تواند کمک کننده باشد تا قدم به قدم به سمت از پیش پا برداشتن مشکلات پیش برویم.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری گفت: دولت هم باید قدم های موثری بردارد تا نظام مورد انتظار در حوزه سلامت شکل بگیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کارهایی که ما انجام می دهیم برای کاهش رنج و گرفتاری های آنی مردم است.

وی افزود: یکی از بسته هایی که در حال حاضر دولت دارد کمک می کند 90 درصد هزینه داروهای بیماران صعب العلاج را پرداخت می کند،‌ داروی بیماران خاص را رایگان می دهد، مثلا یک دوره درمانی اوایل سال گذشته تقریبا حدود 11 تا 14 میلیون تومان هزینه داشت که الان به حدود 2 میلیون تومان رسیده است.

هاشمی گفت: خانواده هایی هستند که هزینه درمان موجب رفتن آنها به زیر خط فقر می شود، اینها را در این بسته به عنوان کمک های آنی،‌یاری می کنیم ولی همه این کمک ها باید در دل ساختار بیمه ای وارد شود که آن بیمه بتواند در مواقع مورد نیاز آنها را کمک کند.

وی با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت افزود: من از ایشان تشکر می کنم به خصوص در بند 7 که کار ما را سبک کردند چرا که وزارت بهداشت سالها منتظر تعیین تکلیف در این بخش بود.

وزیر بهداشت گفت: طبق این بند تولیت به عهده وزارت بهداشت افتاده است یعنی دیگر دستگاه ها موظف هستند که با سیاست های وزارت بهداشت هماهنگ باشند.

وی افزود: برای رسیدن به این منظور زمان زیادی هست ما هم توان کافی نداریم، دولت یک عزم جدی داشته باشد و مجلس هم مطالبه کند البته در تحقق آنها شکی نیست چرا که این سیاست ها در اختیار شورای نگهبان و بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هست و همه مصوبات با این سیاست ها تطبیق داده شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ولی این که این موضوع سریع محقق شود یا با تاخیر،‌بستگی به مجلس و دولت دارد.

وی گفت: دستگاه های مختلف که تصمیم های آنها می تواند در سلامت مردم تاثیر گذار باشد، اینها توجه کنند و حتما طرح های آنها پیوست سلامت داشته باشد، مثلا اتوبان کشیده شده ولی جایی برای اورژانس دیده نشده است یا منطقه وسیعی ساختمان سازی می شود ولی در آن بیمارستان، درمانگاه یا مرکز بهداشتی پیش بینی نشده است یا سم هایی برای میوه یا بخشی از محصولات غذایی وارد می شود که باید در ورود و استفاده از آن دقت شود.

هاشمی گفت:‌هر تصمیم مهم اجرایی در کشور طبق سیاست های کلی سلامت نیاز به پیوست سلامت دارد.

وی افزود:‌ کارگروهی تشکیل شده است تا برای این سیاست ها برنامه بنویسند چرا که این سیاست ها چند سال طول کشیده تا کارشناسی شده و مترقی ترین موادی است که در زمینه بهداشت و درمان می شود امروز نسخه کرد ولی کلی هستند که باید در قالب قانون یا آیین نامه یا برنامه اجرایی درآیند که زمان برند.

وزیر بهداشت گفت: پیش بینی ما این است که بین سه تا شش ماه بتوانیم همه برنامه ها را تدوین کنیم، البته عملیاتی شدن آنها بستگی به همت دولت و مجلس دارد.
وی در ادامه با تاکید بر نقش رسانه ها در ارتقای سلامت افزود: الان کمک مهمی که می توانند رسانه ها انجام دهند، صبوری کردن است چرا که مجموعه عظیمی در کشور با زیرساخت هایی که مناسب نیست و خیلی هم هماهنگ نیست، وجود دارد.

هاشمی گفت: زمانی کلیت کاری دیده می شود که مطمئن هستم به نمایش گذاشتن آن موجب آرامش و رضایت مندی عمومی می شود ولی به تصویر کشیدن و جستن لکه ها موجب تضعیف روحیه کارگزاران و بی اعتمادی مردم خواهد شد در حالی که این امر با جان مردم سر و کار دارد و مربوط به نظام است.

وی افزود: در برخی از استانها ما از برنامه جلوتر هستیم و در برخی هم به علت نامناسب بودن زیرساخت ها و نیاز به حمایت بیشتر مدیریت اجرای نظام سلامت تدریجی تر است.

وزیر بهداشت به شروع به کار ستادی در تهران برای نظارت بر این طرح و نیز ایجاد ستادهای مشابه در استانها و شهرستانها اشاره کرد و گفت: خود من هم سیستم نظارتی ویژه بر کار روسای دانشگاه ها و بیمارستان ها به صورت فرستادن بیمار مجازی پیش بینی کرده ام که گزارش آنها مستقیم به خود من می رسد و بخشی هم بازرسی و رسیدگی به شکایات داریم و بخشی هم در معاونت درمان ستادی ایجاد شده که اشکالات را می بینند.

وی تصریح کرد: فعلا 24 ساعته پاسخگو هستند، در اجرا ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید در یک ماه اول دائم اصلاحات صورت گیرد.

هاشمی گفت: در دانشگاه ها هم شماره ای اعلام خواهد شد تا بیماران در صورت دیدن مشکل و حل نشدن آن توسط مسئول مربوطه در بیمارستان یا مسئولان بیمه در محل، می توانند تماس بگیرند.

وزیر بهداشت افزود : البته ما شماره 1490 را از قبل برای دریافت اشکالات داشتیم و شماره 1590 هم برای همین منظور امیداوریم به سرعت شروع به کار کند.

نظر شما