وزیر بهداشت اعلام کرد

مصرف نابجای آنتی بیوتیک پنجمین عامل مرگ در دنیا

۱۳۹۰/۰۱/۲۰ - ۱۴:۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۴۱۰۶
مصرف نابجای آنتی بیوتیک پنجمین عامل مرگ در دنیا
وزیر بهداشت گفت:مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم نواختن زنگ سلامت  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصرف دارو  در کشور بخصوص آنتی بیوتیک بی رویه است به طوری که در 49درصد نسخ  یک قلم آنتی بیوتیک موجود است که بیشترین آن آموکسی سیلین است.

وزیر بهداشت ودرمان با اشاره به اینکه 50درصد آنتی بیوتیک ها نابجا مصرف می شوند افزود: 400میلیارد تومان بار مالی ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها است، بطوریکه علاوه بر هزینه زیاد  عوارض زیادی نیز دارد.می توان گفت مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها یکی از 5عامل مرگ و میر است.

دستجردی با بیان اینکه مهمترین مسمومیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک است، افزود: مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها سبب مقاومت دارویی می شود که در زمان نیاز آنتی بیوتیک ها تاثیرگذاری خود را به نحو احسن نشان نمی دهند. در این راستا دوره های بازآموزی برای پزشکان و  جلوگیری از استفاده بی رویه در نسخ مد نظر است.

وی گفت: وزارت بهداشت در تلاش است تا ورود آنتی بیوتیک ها را در تیپ 1 و 2 قرار داد بطوریکه در تیپ 1 برخی از آنتی بیوتیک ها توسط پزشکان تجویز  می شود و برخی دیگر تنها توسط گروه های تخصصی و خاص تجویز خواهد شد.  

وزیر بهداشت ودرمان با اشاره به اینکه کمیته کشوری کنترل مصرف آنتی بیوتیک کارهای بسزایی در این راستا انجام داده است، اظهار داشت: تاکنون 17میلیون نسخه کنترل و  از مصرف بی رویه آن  جلوگیری شد. همچنین از فروش بی رویه آنتی بیوتیک ها توسط داروخانه ها از سوی سازمان غذا و دارو تحت کنترل است تا  این دارو بی رویه به فروش نرسد.

دستجردی در مورد مدارس مروج سلامت اظهار داشت: در حال حاضر 172مدرسه مروج سلامت در کشور وجود دارد که وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا تعداد این مدارس را به 1500مدرسه برساند، چراکه مدارس مروج سلامت غربالگری هایی را انجام می دهد که می توان گفت تاکنون مشخص شده است حدود 3درصد دانش اموزان مشکلات بینایی،نیم تایک درصد مشکلات شنوایی و 9درصد آنها اختلالات رفتاری دارند.

وی درباره بیمه داروهای گیاهی اظهار داشت: وزارت بهداشت 372قلم داروهای گیاهی را در دست بررسی داردتا هرچه سریعتر تحت پوشش بیمه  قرار گیرند.

وزیر بهداشت ودرمان در مورد دو خبر ویژه سال 90افزود: اقدامات استخدام23هزار پرستار در حال انجام  است، بطوریکه در حال حاضر این استخدام در مسیر گزینش افرادبه سر می برد و طی 3ماه آینده به دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز درمانی و بیمارستان ها تزریق می شوند.

دستجردی همچنین در خصوص پزشک خانواده اظهار داشت: در سال جاری 10الی 14میلیون نفر تحت پوشش پزشک خانواده قرار خواهند گرفت.




نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز