با حضور رییس جمهور صورت می گیرد؛

رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند

۱۳۹۰/۰۳/۱۸ - ۱۶:۲۶:۰۰
کد خبر: ۵۵۴۳۸
رونمایی از سامانه راهبری جراحی هوشمند
سامانه راهبری جراحی هوشمند فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت در مركز رشد لوازم و تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران رونمایی می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا،سامانه راهبری جراحی هوشمند كه به همت متخصصان ایرانی در مركز رشد لوازم و تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران طراحی و ساخته شده و به صورت بالینی مورد آزمایش و بهره برداری قرار گرفته است.

براساس این گزارش سامانه راهبری جراحی هوشمند یا سیستم Navigation استفاده عملی از فن آوری های جدید در علوم پزشكی و روش به كاری گیری تكنیك های پیشرفته نمایش و آنالیز اطلاعات بر روی تصاویر به دست آمده از روش های مرسوم مثل سی تی اسكن و ام آر آی و استفاده از سیستم های ردگیری دقیق و تخصصی اطلاعات برای تشخیص و درمان را در اختیار جراح قرار می دهد.

این گزارش حاكیست، بهره گیری از به روزترین فن آوری‌ها در زمینه سخت افزار و نرم افزار و دیدن تصاویر میكروسكوپی و اندوسكوپی در یكی از پنجره های نرم افزار، محیط یكپارچه‌ای را برای جراحی در اختیار جراحان قرار می دهد.

این گزارش می افزاید سیستم ایجاد شده می تواند موقعیت و جهت اشیاء را در فضا مشخص كند و افق جدیدی را پیش روی جراح بگشاید. با استفاده از این سیستم ها می توان موقعیت ابزار جراحی را ردگیری كرد و آن را در تصاویر دو بعدی و یا مدلهای سه بعدی تهیه كرد و به پزشك نشان داد تا وی بتواند با اطلاعات كامل تری از محل ابزار خود و بافت پیش رو، عمل مورد نظر را با حداكثر دقت انجام دهد .

در مجموع این سامانه تركیبی از بهترین سخت افزارها و نرم افزارهاست و شرایط ویژه و قابل قبولی برای دسترسی و بررسی اطلاعات مورد نیاز در فیلدهای جراحی در اختیار جراح قرار می دهد.

دوربین تخصصی ردگیری دید وسیعی به جراح می دهد و عملكرد جراح را بدون محدودیت باقی می گذارد. این سیستم بدون هیچ مشكلی در ناحیه مورد نظر در اتاق عمل قرار می گیرد.

مانیتورهای این سیستم با دقت بالا و جابجا شونده تصویرها را در نزدیكترین فاصله و با بهترین كیفیت در معرض دید جراحان قرار می دهد.

روش كنترل داده ها در این سیستم به این صورت است كه جراح یا دستیار وی، تصاویر قبل از عمل را در سیستم بارگذاری می كند و كنترلها و تستهای اعتبار سنجی بصورت مناسب به كاربر داده می شود.

جراح می تواند تمامی داده ها را در پایگاه داده‌ها به صورت اتوماتیك ذخیره و تمامی فرآیندها را در رایانه قابل حمل خود طرح ریزی و به راحتی به سیستم موجود در اتاق عمل منتقل كند. در واقع پزشك می تواند فرآیند جراحی خود را قبل از عمل شبیه سازی و اثرات احتمالی آن را بررسی و در صورت لزوم رویكرد متفاوتی را به كار برد.

همچنین با استفاده از این سیستم پزشك می تواند عمل انطباق را به صورت دقیق و راحت، بین وضعیت فعلی بیمار و داده‌هایی كه قبل از عمل از وی گرفته شده است ایجاد كند. استفاده از الگوریتم های پیچیده، سریع و متنوع و در عین حال پایدار به راحتی این توانمندی را در اختیار جراحان قرار می دهد كه این باعث صرفه جویی در زمان می شود.

گفتنی است این پروِژه با حمایت مركز همكاریهای فن‌آوری و نوآوری ریاست جمهوری و به همت مركز رشد لوازم و تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران به ثمر رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز