استفاده از فرآورده‌های دامی غیر بهداشتی مهم‌ترین راه انتقال تب مالت است

۱۳۹۰/۰۴/۱۳ - ۱۸:۵۲:۰۹
کد خبر: ۶۱۰۲۷
استفاده از فرآورده‌های دامی غیر بهداشتی مهم‌ترین راه انتقال تب مالت است
مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از فرآورده‌های لبنی غیر بهداشتی مهم‌ترین راه انتقال تب مالت می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، محمد رضا جویا با اشاره به اینکه این بیماری یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به شمار می رود، اظهار داشت: این بیماری از طریق استفاده از شیر ،پنیر، سرشیر، خامه و هرنوع فرآورده لبنی و گوشتی آلوده، تماس مستقیم با بافتهای آلوده دامی و آلوده بودن ظروف مورد استفاده در حین شیر دوشی، تنفس گرد و غبار موجود در هوای محل نگهداری دامها و یا آزمایشگاه به انسان منتقل می شود.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بیماری به شکل های حاد و مزمن در بیمار مشاهده می شود و اعضای خونساز بدن، از جمله مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، كبد و طحال را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی گفت: داشتن تب بین 5/37 تا 40درجه، احساس سرما یا لرز،دردهای منتشره در بدن، سر درد، تعریق شدید بویژه شب ها، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی، بزرگ شدن كبد، طحال و غدد لنفاوی از جمله علائم ابتلا به بیماری تب مالت است.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این بیماری در افرادی كه با حیوانات سر و كار دارند، همچون كشاورزان، قصابان، دامپزشكان، دامداران و مسافرت به مناطق آلوده بیشتر مشاهده می شود اظهار داشت: تشخیص قطعی تب مالت با آزمایش خون انجام می‌گیرد و با درمان کامل معمولاً در ۳ تا ۴ هفته بهبودی دیده می‌شود. اطرافیان و اعضای خانواده شخص بیمار که ممکن است از همان غذای آلوده مصرف کرده باشند باید مورد معاینه و آزمایش قرار گیرند.

جویا خودداری از مصرف شیر غیرپاستوریزه، پنیر و سایر لبنیات و گوشت‌های تأیید نشده،استفاده از وسایل محافظتی بدن مانند دستکش، محافظ چشم، پیش‌بند در هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات، واکسیناسیون دام‌ها را از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری برشمرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز