متخصص تغذیه:

روزه سموم بدن را دفع می کند

۱۳۹۰/۰۵/۲۱ - ۱۶:۲۲:۱۶
کد خبر: ۷۰۰۵۶
روزه سموم بدن را دفع می کند
مظفری گفت: دفع سموم و فلزات سنگین تجمع یافته در اثر استنثاق هوای آلوده و بعضی مواد غذایی در بدن و نیز ‌به دست آوردن احساس سبكی و شادابی جسم از فواید روزه‌داری است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، حسن مظفری  روزه را به عنوان یك فریضه دینی دارای مزایا و فواید معنوی و جسمانی دانست و افزود: كاهش وزن ‌یكی از تاثیرات روزه‌داری است، بدین معنا كه در صورتی كه فرد روزه‌دار توصیه‌های بهداشتی را رعایت كند، به طور طبیعی بعد از ماه رمضان، به دلیل كاهش چربی‌های بدن تا چند كیلوگرم كاهش وزن پیدا می‌كند و همین امر نیز منجر به حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی می‌شود. 

متخصص تغذیه استراحت نسبی بدن را از دیگر مزیت‌های روزه‌داری عنوان كرد و ادامه داد: ‌بدن در طول این یك ماه، فرصت استراحت نسبی در بعضی از اندام‌ها و بافت‌های بدن همچون دستگاه گوارش را پس از یك سال فعالیت بدست می‌آورد.

مظفری با بیان این كه روزه‌داری سبب گاستریت (التهاب معده) و زخم‌های دستگاه گوارش نمی‌شود، خاطرنشان كرد: علی رغم این موضوع به افرادی كه سابقه زخم دستگاه گوارش دارند و یا مستعد این بیماری هستند، توصیه می‌شود با مراعات نكات بهداشتی از پیشرفت این بیماری جلوگیری كنند.

این متخصص تغذیه در خصوص نحوه تغذیه در ماه رمضان گفت: ‌برخی از افراد در ماه مبارك رمضان، مبادرت به حذف سحری می‌كنند كه این مهم خود سبب محرومیت غذایی بدن می‌شود و تكرار این امر برای سلامتی مضر خواهد بود.
 
وی گفت: بعضی از افراد به منظور كاهش گرسنگی درطول روز، غذاهای پرچرب و انرژی زا و برای رفع تشنگی در طول روز مایعات فراوان مصرف می‌كنند، در حالی كه هر دو تعبیر فوق نادرست است. 

مظفری با تاكید بر این كه در وعده‌های غذایی سحر و افطار باید تنوع غذایی وجود داشته باشد، یادآور شد: پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب، كاهش مصرف غذاهای پروتینی، افزایش مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری به منظور جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در طول روز از نكات مهم مورد در وعده‌های غذایی ماه رمضان است .

وی با اشاره به مصرف بیش از حد گوشت و مواد پروتئینی توسط برخی افراد به منظور جلوگیری از گرسنگی در طول روز، تصریح کرد: مصرف زیاد پروتئین، هنگام دفع از طریق ادرار، مقداری از آب بدن را كاهش می‌دهد و سبب تشنگی بیشتر در طول روز می‌شود. 

مظفری، مصرف غذاهای كم حجم، سبك و دارای مواد قندی طبیعی را بهترین ماده غذایی هنگام افطار دانست و افزود: ‌روزه‌داران می‌توانند با گذشت دو ساعت از زمان افطار، از وعده غذایی شام استفاده كنند.

وی استفاده از چند عدد خرما، كشمش و یا اندكی نان و پنیر و سبزی، اجتناب از نوشیدنی‌های بسیار سرد، كاهش مصرف زولبیا و ‌بامیه و ‌شربت‌های غلیط را از نكات بارز هنگام افطار ذكر كرد و گفت‌: مصرف زیاد زولبیا و بامیه باعث كاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا می‌شود و همچنین مصرف زیاد و بدون ملاحظه نوشیدنی‌های بسیار سرد، سبب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و كاهش هضم ماده غذایی در بدن می‌شود.

مظفری با تاكید بر اجتناب از پرخوری در این ماه، گفت: ‌گنجایش معده هر شخص 1 الی 5/1لیتر می‌باشد، بنابراین مصرف غذا در وعده سحر و افطار باید مانند روزهای عادی، معقول و منطقی باشد.

متخصص تغذیه افزایش مصرف غذاهای فیبردار مانند سبزیجات، حبوبات و غلات،‌ اجتناب از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، ‌اجتناب از مصرف فرآورده‌های گوشتی، ‌پرهیز از مواد غذایی تند و خیلی شور یا خیلی شیرین و حاوی ادویه‌جات را از نكات تغذیه‌ای قابل توجه در این ماه عنوان كرد.

نظر شما