از سوی رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها

آمار اعلام شده شیوع وبا از سوی برخی رسانه‌ها تکذیب شد

۱۳۹۰/۰۶/۱۶ - ۱۸:۰۳:۰۸
کد خبر: ۷۵۲۲۹
آمار اعلام شده شیوع وبا از سوی برخی رسانه‌ها تکذیب شد
رییس مرکز مدیریت بیماری‌ها آمار اعلام شده از سوی برخی رسانه ها درباره شیوع وبا در کشور را به شدت تکذیب کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا،  محمدمهدی گویا با بیان این مطلب افزود: عدد و ارقام ابتلا به بیماری وبا که از سوی برخی رسانه ها اعلام شده مربوط به سه ماه قبل بوده و این همه گیری هنوز پایان نیافته است و به محض پایان همه گیری آمار صحیح و کامل اعلام خواهد شد.
 
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز هیچ آماری از بیماری وبا در کشور از سوی مرکز مدیریت بیماری ها اعلام نشده و آمار منتشره در این خصوص در برخی رسانه ها تکذیب می شود.

گویا در ادامه اظهار داشت: وزارت بهداشت برای کنترل وبا در کشور تا پایان مهرماه در آماده باش کامل به سر می برد و تمام تلاش های بکار گرفته شده دراین خصوص به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

گفتنی است رییس مرکز مدیریت بیماری ها  اعلام کرد استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است. همچنین با توجه به این كه كانون‌های انتقال بیماری وبا، مزارع كشاورزی هستند، استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

گویا افزود: ممنوع شدن استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه‌ فروشی‌ها به صاحبان این اماكن ابلاغ شده است و هم‌وطنان در صورت مشاهده تخلف در این مراكز، مراتب را به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی و یا سامانه اطلاعات بهداشت محیطی با شماره تلفن 09678 اطلاع دهند.

وی با بیان این كه شروع بیماری وبا در كشور در سال جاری به دنبال ورود اتباع كشورهای همسایه به صورت غیرقانونی و همچنین مسافرت‌های غیرقانونی ساكنین مناطق مرزی به كشورهای همسایه و ابتلا آنها به بیماری پس از بازگشت به كشور بوده است، خاطرنشان كرد: كلیه موارد این بیماری به محض ابتلای به آن و یا بروز اولین علائم، شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند. 

گویا با اشاره به ورود غیرقانونی اتباع كشورهای همسایه، گفت: یكی از اماكنی كه اتباع بیگانه برای اشتغال به آن روی می‌آورند، مزارع كشاورزی و به خصوص مناطقی است كه در آنها سبزی‌كاری و صیفی‌كاری وجود دارد.

وی افزود: در این رابطه اقدامات جدی صورت گرفته است تا بتوان آنها را شناسایی و در صورت ابتلای آنها به بیماری، تحت درمان و سایر مراقبت‌های بهداشتی قرار گیرند اما به دلیل پراكندگی آنها در استان‌های مختلف و گستردگی این مزارع، امكان دسترسی به همه آنها میسر نیست و به همین دلیل این مزارع به كانون‌های انتقال بیماری وبا تبدیل شده‌اند.

رییس مركز مدیریت بیماری‌ها با بیان این كه عامل ایجادكننده این بیماری از طریق مدفوع فردآلوده وارد فاضلاب‌ها می‌شود، گفت: چنانچه از این فاضلاب برای كاشت سبزیجات و صیفی‌جات استفاده شود، باعث آلودگی آنها شده و از این كانون می‌تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد. 

گویا با تاكیدبراین كه بررسی‌های ما نشان می‌دهد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال بیماری وبا در كشور سبزیجاتی هستند كه با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند، خاطرنشان كرد: این اقدام خلاف قانون است و كسانی كه دست به چنین اقدامی می‌زنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تا برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.

رییس مركز مدیریت بیماریها از استانداران، فرمانداران و مسئولان نیروی انتظامی درخواست كرد در امر جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز به خصوص در اماكنی مانند مزارع كشاورزی كه می‌توانند باعث انتشار بیماری شوند، نهایت تلاش خود را به كار گیرند.

وی خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت و تمامی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور با حمایت مسئولین سیاسی و انتظامی استان ها و همچنین شركت‌ آب و فاضلاب و سازمان جهاد كشاورزی تلاش خود را به كار گرفته‌ است تا بیماری به بهترین شكل ممكن و در كوتاه‌ترین زمان كنترل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز