مزیت لیزر تشخیص پوسیدگی دندان در مراحل اولیه است

۱۳۹۰/۱۰/۰۶ - ۱۳:۰۲:۱۸
کد خبر: ۹۱۵۳۱
مزیت لیزر تشخیص پوسیدگی دندان در مراحل اولیه است
نایب رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران گفت: یکی از مهمترین مزیت لیزر تشخیص پوسیدگی دندان در مراحل اولیه است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، رضا فکر آزاد رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران اظهار داشت: به طور كلی كاربردهای لیزر در دندانپزشكی به سه گروه كلی تقسیم می‌شوند. اول وادی تشخیص است كه در این مرحله لیزر به عنوان ابزار تشخیص به كمک دندانپزشک می‌آید. دوم مرحله درمان و روش‌های درمانی و سوم آثار شبه دارویی لیزرهای كم توان یا كم شدت است.

رئیس انجمن علمی پزشکی لیزری ایران ادامه داد: در مرحله تشخیص، مهمترین مزیت لیزر در تشخیص ساده پوسیدگی‌های دندانی در مراحل اولیه پوسیدگی است. در این مرحله لیزر به ما كمک می‌كند تا با پدیده فلورسنت كه حاصل از تقابل یک لیزر دیودی و بافت دندانی است، نه تنها بودن یا نبودن پوسیدگی را تشخیص دهیم، بلكه روند فعال آن را نیز ردیابی کنیم. در حال حاضر ابزاری برای كشف این موضوع وجود ندارد.

وی ادامه داد: این شیوه از سایر شیوه ها مانند تشخیص چشمی یا روش رادیوگرافی و اولتراسوند سریع‌تر جواب می‌دهد. البته این روش با حساسیت بالا و اختصاصیت قابل قبول به درمان‌گر در امر تشخیص کمک می‌کند.
 
فکر آزاد دیگر مزیت‌های لیزر در دندانپزشکی عنوان کرد: مزیت دیگر این است كه قبل از آن كه مقدار زیادی از بافت‌های دندانی از بین برود، می‌توان با روش‌های پیشگیری آن را كنترل كرد. در حقیقت می‌توان بیماران را با ریسک بالای پوسیدگی جدا كرده و مورد توجه خاصی قرار داد. همچنین دوره‌های مراجعه برای درمان‌های دندانپزشكی را در زمان‌های كوتاه‌تری تعیین كرد. حسن بزرگ این روش كاربری ساده آن است كه حتی مربی بهداشت نیز می‌تواند به سادگی با آن كار كرده و سریعا كودكان با ریسک بالا را به دندانپزشكان ارجاع دهد. شایان ذكر است، این ابزار نسبتا ارزان بوده و با باتری كار می‌كند.
 
فکر آزاد در ادامه تصریح کرد: روش تشخیص دیگر لیزر داپلرفلومتری است كه با سنجش میزان جریان خون در دندان‌ها، زنده بودن یا نبودن آن را می‌توان ردیابی كرد. در گذشته كودكی كه دندانش ضربه می خورد و به دندانپزشك مراجعه می كرد، دندانپزشک به غیر از واگذار كردن وضعیت موجود به گذر زمان حدود شش ماه تا علائم رادیوگرافی آن بارز شود هیچ راه تشخیص دیگری نداشت. چه بسا این گذر زمان به بهای تحلیل‌های داخلی و ایجاد ضایعات پیشرفته تر در انتهای ریشه دندان كه مشكلات عدیده‌ای را در پی دارد، تمام شود. امروز لیزر داپلرفلومتری این مشكل را مرتفع كرده است. از این پدیده در پیش بینی موفقیت پیوندهای لثه‌ای نیز می‌شود سود جست.

نائب رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران در ادامه افزود: در حال حاضر لیزرها در تمامی تخصص‌های ده گانه دندانپزشكی در بسیاری از امور حرفی برای گفتن دارند كه از حوصله این مجال خارج است. برای مثال در درمان ریشه دندان ضد عفونی كردن كانال دندانی به یک معضل اساسی برای متخصصان درمان ریشه دندان تبدیل شده است كه باز با بهره‌گیری از فناوری لیزر این مشكل نیز تا حدودی حل شده است. همچنین در دندانپزشكی كودكان كه نیازمند كنترل رفتاری خاص است، در بسیاری از مراحل درمانی می توان از لیزر سود جست.

فکر آزاد عنوان کرد: برای نمونه در جراحی كودكانی كه زبان چسبیده به دهان دارند و در صورت تداوم در آینده دچار مشكلات فكی و گفتاری خواهند شد، نیز این امكان میسر شده تا با حداقل ایجاد درد و با بی حسی موضعی، بدون نیاز به بیهوشی عمومی و در سنین حتی كمتر از دو سال عمل جراحی را سهل انجام داده و زبان را آزاد كرد. در آن روی سكه در مقابل لیزرهای پرشدت كه عاملی برای كندن و بریدن است، دنیای زیبای لیزرهای كم شدت مطرح است.
 
وی اضافه کرد: این نوع لیزرها با خواص ضدالتهابی، كاهش درد ایمونولوژیكی و آثار متابولیكی به فرآیند بهبود روند درمانی یا كاهش عوارض درمانی به یک درمانگر آگاه كمک می‌كند تا بیمار خود را به سهولت درمان كند.

وی گفت: در این روش می‌توان به مواردی چون کاهش درد؛ تسریع بهبودی زخم‌های ناشی از جراحی‌ها و همچنین كاهش دردهای ناشی از درمان‌های معمول دندانپزشكی و بهبود ترمیم ضایعات استخوانی در درمان‌های پیوندی، بازسازی استخوان، ترمیم اعصاب آسیب دیده و درمان بعضی از بیماری‌های داخل حفره دهان اشاره كرد.

گفتنی است؛ ششمین همایش سالانه انجمن پزشکی لیزری ایران در تاریخ 8 و 9 دیماه برگزار می‌شود. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22594997 تماس گرفته یا به آدرس اینترنتی Www.Iran-laser.com مراجعه کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز