حساب مالی برخی فدراسیون‌ها شفاف نیست

سیدمناف هاشمی: مدیران فدراسیونها مدیران هزینه‌اند نه درآمد

۱۳۹۲/۱۲/۰۷ - ۱۸:۳۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۹۸۵۰
سیدمناف هاشمی: مدیران فدراسیونها مدیران هزینه‌اند نه درآمد
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان گفت: امکان حسابرسی و شفاف بودن حساب‌های مالی فدراسیون‌ها وجود ندارد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان می گوید پس از بررسی اولیه از دخل و خرج فدراسیون‌های ورزشی به این نتیجه رسیدیم که برخی از آنها درآمدهایشان را به حساب خزانه واریز نمی‌کنند و به همین دلیل امکان حسابرسی و شفاف بودن حساب‌های مالی فدراسیون‌ها وجود ندارد.

او تاکید می‌کند که از سال آینده مدیران فدراسیون‌ها باید تغییر رویه دهند و تنها مدیر هزینه نباشند و بتوانند درآمدزایی کنند. هاشمی همچنین یادآور می شود که در پرداختی‌های اخیر فدراسیون فوتبال سهمی نداشته است.

سید مناف هاشمی به بیان مسایلی درباره مشکلات مالی فدراسیون‌ها، حسابرسی از فدراسیون‌ها و نحوه درآمدزایی‌شان در سال آینده، بودجه ورزش در سال 93 و ... پرداخت که در ادامه این گفت و گو را می‌خوانید.

* نصرالله سجادی چندی قبل اعلام کرده که به فدراسیون‌های ورزشی پول تزریق شده و قرار است طی چند روز آینده هم دوباره پرداخت دیگر از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت بگیرد.

- کل پرداختی در سال 91 به فدراسیون‌ها 51 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. در سال 92 تاکنون حدود 50 میلیارد تومان پرداخت ‌کرده‌ایم. اختلاف پرداختی‌ها با سال 91 ناچیز است. در تلاش هستیم که تخصیص جدیدی بگیریم. ما درخواست حداقل 10 میلیارد تومان کرده‌ایم تا به فدراسیون‌هایی که اردو دارند و یا باید به مسابقات اعزام شوند، بودجه تزریق کنیم تا آسیبی نبینند و برای بازی‌های آسیایی آماده شوند.

* در پرداخت اولیه چقدر به فدراسیون‌ها تخصیص دادید؟

- فکر می‌کنم دو، سه میلیارد تومان به فدراسیون‌ها پرداخت کردیم که شرایط بحرانی داشتند. اگر 10 میلیارد تومان درخواستی را بدهند نسبت به سال 91 ، 20 درصد افزایش بودجه اختصاص یافته به فدراسیون‌ها خواهیم داشت.

* سهم هر فدراسیون چقدر بوده است؟

- مبلغ پرداختی به فدراسیون‌ها ناچیز بود.

* به فدراسیون فوتبال چقدر پرداخت کردید؟

- به فدراسیون فوتبال چیزی ندادیم.

* فدراسیون‌های ورزشی مدام از بی‌پولی گله دارند و برخی از آنها ماه‌هاست که نتوانسته‌اند حقوق کارکنانشان را بپردازند.

- این مساله به ما برنمی‌گردد. بودجه امسال وزارت ورزش و جوانان نسبت به سال گذشته رشد چندانی نداشته است. تخصیص بودجه هم به دولت برمی‌گردد. تعیین بودجه یک مساله است و تخصیص آن یک مساله دیگر. اگر دولت به ما پولی ندهد، منابعی نیست که آن را به فدراسیون‌ها بدهیم. به هر حال دولت مشکل مالی دارد و اگر منابعی نباشد، انگیزه‌ها کم می‌شود و ما هم خبری نداریم که اطلاع رسانی کنیم.

* وضعیت مالی فدراسیون‌های ورزشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این بی‌پولی‌ها به بازی‌های آسیایی اینچئون لطمه‌ای نمی‌زند؟

- هیچ گونه نگرانی برای برپایی اردو‌ها، در هیچ فدراسیونی وجود ندارد. فدراسیون‌ها بهانه ای ندارند که به خاطر پول اردوهایشان متوقف شده است. موافقت‌هایی که برای اعزام‌های ورزشی در شورای برون مرزی صورت می‌گیرد نشان دهنده این است که شرایط بسیار خوب است. هیچ فدراسیونی نیست که به خاطر بی‌پولی در اردوهایش تاخیری افتاده باشد، قطعا چشم انداز خوبی برای بازی‌های آسیایی خواهیم داشت.

* اما به عنوان مثال فدراسیون ژیمناستیک حدود دو ماه است که سرمربی داخلی را به جای مربی خارجی استخدام کرده و به خاطر بی‌پولی سرمربی جدید نتوانسته اردوهای بازی‌های آسیایی را آغاز کند و در واقع این اردوها قرار است با سه ماه تاخیر بعد از فروردین، استارت بخورد.

- من از فدراسیون ژیمناستیک اطلاعی ندارم. مسئولان فدراسیون باید بیایند و مشکلاتشان را منعکس کنند و به سجادی هر آنچه نیاز دارند را بگویند تا ما آن را فراهم کنیم. گاهی هم مسئولان فدراسیون ها هستند که باید بیایند و حرف بزنند تا ما متوجه مشکلاتشان شویم.

* آقای هاشمی! شما اخیرا اعلام کرده اید که از سال آینده فدراسیون‌ها باید درآمدزایی کنند. با توجه به این که برخی از فدراسیون‌ها ظرفیت جذب اسپانسر ندارند، چه تدبیری اندیشیده‌اید که شرایط برابری برای همه فدراسیون‌ها وجود داشته باشد؟

- از طرفی ما می‌خواهیم کار سه جانبه‌ای میان وزارت ورزش و جوانان ، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌ها انجام دهیم. به عنوان مثال فدراسیونی می‌گوید که در طول سال سه میلیارد تومان هزینه دارد. آنها باید برنامه بدهند که چطور می‌خواهند این بودجه را در بیاورند و چگونه هزینه کنند. پرداخت یک سهم از این بودجه با کمیته ملی المپیک، یک سهم با وزارت ورزش و جوانان و یک سهم با خود فدراسیون است. شاید یک فدراسیون پتانسیل بیشتری داشته باشد و یکی کمتر. باید کار کارشناسی کنیم و بودجه را ببندیم. هر تخصیصی که سازمان مدیریت به وزارت ورزش و جوانان بدهد، آن را در اختیار فدراسیون‌ها می گذاریم. همه درآمدهای فدراسیون هم باید به خزانه برود که قابلیت حسابرسی داشته باشد.

* گویا قرار است تسهیلاتی به بخش خصوصی برای ساخت اماکن ورزشی بدهید.

- ما دو، سه کار برای حرفه‌ای کردن ورزش ، باشگاه‌ها و ورود بخش خصوصی انجام داده‌ایم. برای ساخت اماکن ورزشی می‌خواهیم وام بدهیم. قصد داریم منابع را در قالب وام‌ها و تسهیلات به بخش خصوصی اختصاص دهیم. چون آنها بهتر از ما اماکن ورزشی را اداره می‌کنند و اقساط‌شان را هم به موقع به بانک می‌پردازند. با این شیوه سر وزارت ورزش و جوانان خلوت‌تر می‌شود.

* برخی فدراسیون‌ها مانند فوتبال و کشتی قابلیت جذب اسپانسر دارند، اما برخی دیگر مانند گلف و ژیمناستیک نمی‌توانند شانس زیادی برای درآمدزایی از طریق جذب اسپانسر داشته باشند. چگونه می‌خواهید فدراسیون‌ها را از هم تفکیک کنید.

- حوزه معاونت ورزش نسبت به فدراسیون‌ها و رشته‌های ورزشی صاحب نظر است. رشته‌های کشتی و فوتبال طبیعی است که سهم شان با فدراسیون‌هایی که اسپانسر کمتری دارند متفاوت است. ما قابلیت رشته مربوطه را در نظر می‌گیریم. مسئولان فدراسیون هم باید انگیزه جذب اسپانسر را داشته باشند، چرا که اگر انگیزه را حذف کنیم، تنها یک مسیر مصرف و هزینه داریم. متاسفانه مدیران ما مدیران هزینه هستند ، اما از نظر ما باید مدیران در هر دو زمینه مدیریت کنند.

* بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال 93 حدود دو برابر شده است.

- یک کار مشترک میان معاونت مالی و معاونت ورزشی اتفاق خواهد افتاد. سجادی نماینده اش را می‌فرستد و می‌گوید اگر کشتی به عنوان مثال هشت میلیارد تومان هزینه دارد، نیاز است که چهار میلیارد تومان آن (2.5 میلیارد وزارت ، 1.5 میلیارد کمیته ) توسط وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تامین شود. ما متناسب با منابع خودمان به فدراسیون‌ها سهم می‌دهیم. آنها هم برنامه‌ریزی و حرکت می‌کنند. ما هم تلاش می‌کنیم تا اعتبار را زودتر تخصیص دهیم.

* گویا وزیر ورزش از معاونت مالی خواسته که نحوه دخل و خرج فدراسیون ‌ها را بررسی کنید.

- دکتر گودرزی به من حکمی داده که وضعیت مالی فدراسیون‌ها را بررسی کنم. ما در یک بررسی اولیه به این نتیجه‌ رسیدیم که فدراسیون‌ها منابع درآمدی‌شان را به خزانه واریز نمی‌کنند و همین طور پول‌ها را خرج می‌کنند که این رویه مغایر قانون است. وزیر دستور لازم را داده و ما هم کارگروهی را تشکیل داده‌ایم که با کمک حسابرسان رسمی وضعیت مالی فدراسیون‌ها را بررسی کنیم.

* در این راستا چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

- ما برای شفاف سازی مالی دو کار را انجام دادیم. در وهله نخست در حال تهیه نرم‌افزاری یکپارچه که به طور همزمان دخل و خرج فدراسیون‌ها را برای مدیران وزارت ورزش و فدراسیون‌ها روشن کند، هستیم. برای اجرای این طرح در حال مکاتبه، پیگیری و عقد قرارداد هستیم. در وهله دوم هم فدراسیون‌هایی که دارند فعالیت می‌کنند باید وضعیت مالی‌شان روشن شود. در گام نخست فدراسیون‌های بسکتبال، پزشکی ورزشی، تکواندو، تیراندازی، جانبازان و معلولان، قایقرانی، کشتی، والیبال، فوتبال، ورزش‌های روستایی، همگانی و زورخانه‌ای در حال حسابرسی هستند.

* چه کسانی را به عنوان حسابرس فدراسیون‌ها معرفی کرده‌اید؟

- این افراد حسابرسان رسمی قسم خورده سازمان حسابرسی کشور هستند. ما هیچ کسی را از وزارت ورزش و جوانان برای روشن شدن حساب مالی فدراسیون‌ها نفرستاده‌ایم. به عنوان مثال این حسابرسان از تمام درآمدهای تکواندو که در دفاتر ثبت شده و یا در قالب هزینه‌های دخل و خرج روشن است، را به ما گزارش می‌دهند. در موسسات غیر دولتی باید همه هزینه‌ها به خزانه فدراسیون برود. در این صورت معلوم می‌شود که فدراسیون چطور بودجه‌اش را هزینه کرده است. در این صورت ما متوجه می شویم که چقدر می‌توانیم به روسای فدراسیون‌ها اعتماد کنیم. در نهایت هم باید خزانه داران فدراسیون‌ها را در قالب آزمون، کلاس و مصاحبه به روز کنیم و در صورت نیاز تجدید نظر خواهیم کرد تا خزانه‌داران به مسائل فدراسیون‌ها اشراف بیشتری داشته باشند.

* در فاز دوم چه فدراسیون‌هایی حسابرسی خواهند شد؟

- در فاز دوم هم فدراسیون‌های انجمن‌های ورزشی، بوکس، جودو، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شنا، کاراته، ورزش‌های رزمی، وزنه‌برداری و اسکی در دستور کار هستند. در مرحله سوم هم سایر فدراسیون‌ها مشمول حسابرسی می‌شوند.

* چه زمانی حسابرسی از فدراسیون‌ها به اتمام می‌رسد؟

- امید داریم که حداقل یک ماه و حداکثر تا سه ماه آینده حسابرسی فدراسیون‌ها به پایان برسد.

* برخی فدراسیون‌ها مانند کشتی، از مدیریت قبلی بدهی‌های میلیاردی داشته‌اند. تدبیر وزارت ورزش و جوانان برای رفع مشکلات مالی این دسته از فدراسیون‌ها چیست؟

- به فدراسیون‌هایی که بدهی‌شان واقعی باشد و طبق برنامه کار کرده باشند و به اجبار بدهی داشته باشند، نه این که حیف و میلی کرده باشند قطعا کمک بیشتری به آنها خواهد شد. این حوزه مربوط به معاونت مالی و معاونت ورزشی است. این طور نیست که درخواستی برای ما بیاید و بدون بررسی در موردش تصمیم بگیریم.

* برای فدراسیون فوتبال چطور؟ آیا با توجه به در پیش بودن جام جهانی اعتبار بیشتری به این فدراسیون می‌دهید؟

- در مورد فوتبال هر تصمیمی که وزیر ورزش و جوانان بگیرد ما همان را عمل می‌کنیم و خودمان تصمیم گیرنده نیستیم.

* قبل از حسابرسی از فدراسیون‌ها، وزارت ورزش و جوانان اقدام به حسابرسی از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کرد. آیا گزارش حسابرسان از بدهی‌های این باشگاه‌ها به شما اعلام شده است؟

- ما حسابرسی به استقلال و پرسپولیس نفرستاده‌ایم. خادم مسئول رسیدگی به این دو باشگاه است. به این باشگاه‌ها بازرس اعزام شده، همکاران ما هم کمک می‌کنند و دفاتر مالی این دو باشگاه بررسی شوند و تکلیف درآمدها و هزینه‌ها به طور شفاف مشخص شوند. هنوز گزارشی به معاونت مالی داده نشده و به تازگی تیم حسابرسی در باشگاه‌ها مستقر شده است. ما دو نفر از کارشناسان خبره خودمان را معرفی ‌کرده‌ایم که به حسابرسان کمک کنند.

* اما این دو باشگاه با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. آیا وزارت ورزش و جوانان اعتباری به آنها تخصیص خواهد داد؟

- استقلال و پرسپولیس هر دو شدیدا نیاز به کمک مالی دارند. ما تلاش می‌کنیم تا شرایط مهیا شود. هر تصمیمی که وزارتخانه بگیرد برای دو باشگاه اجرا می‌شود. اجازه دهید دوستان مسئول وارد عمل شوند. من اگر مسئولیتی داشتم حتما در این رابطه اظهارنظر می‌کردم.

* آقای هاشمی! شما اعلام کرده اید که از سوی وزیر ورزش و جوانان ماموریت اصلاح چارت تشکیلاتی وزارتخانه را گرفته‌اید. چه اقداماتی برای تصویب ساختار جدید وزارتخانه صورت گرفته است؟

- ساختار اولیه وزارت ورزش و جوانان و شرح وظایف آماده شده و به تصویب وزیر و شورای معاونان رسیده است. اکنون هم این چارت به سازمان مدیریت ارسال شده تا کار کارشناسی روی آن صورت بگیرد،‌ اگر توفیق باشد، تصویب نهایی می‌شود.

* در چارت جدید چه تغییراتی صورت گرفته است؟

- ما معاونت همگانی را به عنوان یک معاونت جدید داریم که اکنون دکتر شعبانی بهار به عنوان مسئول این معاونت در وزارت ورزش و جوانان مستقر شده است. بعد از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و جوانان که هر دو حوزه های وسیعی بودند، استقرار معاونت جوانان و مسائل فرهنگی و ازدواج ضرورت داشت، بنابراین وزارت ورزش و جوانان باید هفت معاونت داشته باشد. ما قول شفاهی گرفته‌ایم که چارت جدید مصوب و مشکلات ساختاری برطرف می‌شود. بعد از آن هم در هر جا که شرح وظایف نقصی داشته باشد برطرف می‌کنیم. تصویب قانون ورزش هم کمک می‌کند که قطار ورزش روی ریل قرار بگیرد. قانون ورزش هم اکنون در شورای راهبردی در حال تدوین است.

منبع: ایسنا

نظر شما