دكتر احمدی نژاد:

متفكران و هنرمندان اصیل باید برای پیشرفت و تعالی جامعه تئوری پردازی كنند

۱۳۹۱/۱۲/۲۲ - ۱۸:۵۶:۰۶
کد خبر: ۱۱۶۰۰۴
متفكران و هنرمندان اصیل باید برای پیشرفت و تعالی جامعه تئوری پردازی كنند
رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی اساسا ماموریتی جز آشكار كردن حقیقت انسان و حمایت از اندیشه‌های ناب و زلال در این راستا ندارد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دكتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز در مراسم اعطای دومین جایزه ملی علامه طباطبایی و نخستین جایزه ملی شهید آوینی با بیان اینكه باید یادمان باشد كه اگر در دنیا یک تئوری برتر برای اداره جهان و انسان ارائه نكنیم، مستحیل خواهیم شد، تصریح كرد: كسانی كه جهان امروز را اداره می‌كنند، برای همه امور جامعه نظریه پردازی كرده، تعاریف روشنی از انسان و جامعه ارائه داده‌اند و در تمام كارهای علمی و هنری خودشان بر همین مبانی عمل می‌كنند.

دكتر احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: هر كس هر مقدار از حقیقت انسان را فهم كرده است باید آن را به جامعه ارائه كند و اگر منتظر باشد تا دیگران به این كار مبادرت ورزند، اشتباه كرده است، چرا كه كسی كه پیش از دیگران نسبت به این مهم دركی حاصل كرده باشد، بیش از دیگران هم مسئولیت دارد.

رییس جمهور گفت: ایران در دنیا جایگاه دارد و ضدیت و دشمنی‌ها با ملت ایران هم مبنای مقطعی نداشته، بلكه مبنای تاریخی دارد و پذیرش اینكه مخالفت‌ها به بهانه ساخت مثلا تجهیزات نظامی باشد، ساده انگاری است.

دكتر احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ دشمنان ظرفیت‌های تاریخی ملت ایران را می‌شناسند و می‌دانند كه اگر این ملت خودش را پیدا كند جهانی می‌شود، البته نه به این معنا كه بر دیگران سیطره و حاكمیت بیابد بلكه اندیشه ملت ایران جهانی می‌شود و این ملت برای همه دنیا الگو خواهد شد.

رییس جمهور با بیان اینكه مسئولیت اندیشمندان و هنرمندان ایرانی در این عرصه بسیار سنگین است، اظهار داشت: انتظار نیست كه همه انتظارات زیبا و تاریخی ملت ایران با تلاش‌های یک نسل برآورده شود اما با توجه به توانمندی‌های این ملت امید چنین رویدادی را داریم و مطمئنم آینده پرافتخار متعلق به ملت ایران و همه بشریت است.

دكتر احمدی‌نژاد تصریح كرد: مشكل امروز بشر كج فهمی ها، خودخواهی ها و زیاده خواهی هاست و وقتی ملتی برای تحقق جهانی انسانی و زیبا حركت كند، این دشمنی‌ها در برابر او رخ خواهد داد و حتما دشمنان حركت و تحولی در ملت ایران دیده‌اند كه این همه با او دشمنی می‌كنند.

رییس جمهور خاطرنشان كرد: ملت ایران بسیار زیبا زندگی كرده و پیام‌های زیادی برای ارائه به جهانیان دارد كه یكی از اینها همین عید نوروز است كه هدیه‌ای آسمانی به ملت ایران و جهانیان است و ملت ایران آن را در تاریخ خود تعبیه كرده است.

دكتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه هر نوروز به ما وعده بهار را میدهد، گفت: نوروز پیام آور بهار حقیقی انسانیت است كه در راه است و ملت ایران برای تحقق بهار انسانیت مسئولیتی تاریخی و الهی دارد و البته همه در این مسیر مسئول هستند.

رییس جمهور تاكید كرد: در حركت به سمت بهار است كه مفهوم انسانیت معنا پیدا می‌كند و اینها در تاریخ ایران و در وجود ایرانی‌ها وجود داشته است و امروز نیازمند نظریه پردازانی هستیم كه این مفاهیم را در قالب‌های انسانی و جدید بازآفرینی كنند.

دكتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشكر از جامعه علمی، فرهنگی و هنری كشور به دلیل انجام كارهای بسیار ارزشمند و ماندگار، سرعت سیر تحول در كشور را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: یک نگاه و تحلیل تاریخی به روشنی حاكی از آن است كه سرعت تحول و البته اعتلاء در همه زمینه‌ها در ایران امروز، بسیار بالاست.

دكتر احمدی‌نژاد اضافه كرد: البته این مسئله به معنای نبود نابسامانی‌ و ناهماهنگی‌ نیست، اما اگر بخواهیم یک ملت را ارزیابی كنیم باید حركت عمومی او را در طول تاریخ ارزیابی كرده و وضعیت گذشته و حال را به قضاوت گذاشت و با این نگاه می‌توان گفت كه شرایط امروز نسبت به گذشته مطلوب است و این محصول زحمات و تلاش‌های آحاد ملت ایران است.

رییس جمهور خاطرنشان كرد: انسان مساله اصلی عالم هستی است و در عالم مخلوقات همه چیز در نسبت با او معنا و مفهوم می‌یابد.

دكتر احمدی‌نژاد گفت: انسان از خاک خلق شده اما بناست به قله كمال رسیده، جلوه خدا در هستی و آینه اسماء و صفات جمال الهی باشد و این یک ماموریت سنگین فردی و اجتماعی بر عهده همه انسان‌هاست.

رییس جمهور با اشاره به اینكه همه انسان‌ها ماموریت دارند خودشان را به قله رسانده و جامعه را نیز در راه رسیدن به قله كمک كنند، گفت: البته رسیدن به قله از خلال احساس مسئولیت نسبت به این ماموریت و عمل به این احساس مسئولیت محقق می‌شود.

دكتر احمدی‌نژاد مشكل بشر را در طول تاریخ نداشتن تعریف صحیح از انسان عنوان و اضافه كرد: اگر حقیقت انسان آن‌گونه كه هست معرفی نشود، راه كمال او نیز اشتباه تعریف می‌شود و اشتباه رایج بشر حداقل در هزار ساله گذشته همین بوده كه انسان و خدا را در مقابل هم باور و تعریف كرده است.

رییس جمهور با اشاره به اینكه خداوند خود عاشق‌ترین عاشقان به انسان و به طور مطلق خواهان رسیدن انسان‌ها به اوج كمال است، اظهار داشت: خدا میلیاردها انسان خلق كرده و یقینا اراده او بر این قرار ندارد كه حتی یک نفر از این میلیاردها نفر به قله كمال نرسیده و یا از حقیقت انسانی ساقط شود.

دكتر احمدی‌نژاد تصریح كرد: امروز در دوره تحول هستیم و انقلاب عظیم ملت ایران كه انقلاب در اندیشه‌ها و باورها مقدمه آن بود، آغاز این دوره است.

رییس جمهور ادامه داد: انقلاب ملت ایران صرفا جابه‌جایی در قدرت یا مجالی برای تخلیه كینه‌ها نبود، بلكه شعارها و شكل رفتار مردم گواه آن بود كه تحولی از عمق جان ملت ایران و از عمق تجربه‌ها و باورهای تاریخی این مردم بروز كرده است، تا انسان هویت خود را بازیابی كرده، به خود بازگردد و نگاهش در مسیر كمال قرار گیرد.

دكتر احمدی‌نژاد خاطرنشان كرد: از آنجا كه طبیعت و نظم عالم بر مبنای نیل انسان به كمال است، اگر انسان در مسیر كمالی خود قرار گیرد همه ظرفیت‌های عالم همراه او می‌شود و بر همین اساس انقلاب اسلامی ظرفیت عظیمی را برای كمال بشریت ایجاد كرد.

رییس جمهور با تاكید بر لزوم بهره‌گیری حداكثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران گفت: این نگاه كه انسان در راستای خداست و نه رو در روی او، همه عالم را در خدمت كمال انسان قرار می‌دهد و این همان حرف نو و نقطه كلیدی پیام تاریخی ملت ایران بود كه البته حرف و پیام پیامبران الهی نیز بوده و ملت ایران به دلیل باور به همین پیام همواره پیرو پیامبران الهی بوده است.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: ایرانیان تنها ملتی بودند كه منتظر ظهور مسیح بودند و در راستای همین انتظار به محل تولد حضرت عیسی (ع) سفر كردند و تنها ملتی بودند كه منتظر تولد خاتم پیامبران (ص) بودند و به محل تولد ایشان نیز سفر كردند و امروز نیز تنها ملتی هستند كه آشكارا منتظر ظهور انسان كامل هستند تا بیاید و همه حقیقت انسان را به طور كامل به او بشناساند.

رییس جمهور با طرح این سوال كه چطور می‌توان به حقیقت انسان رسید؟ اظهار داشت: راه آن علم به معنای عام است كه شامل معرفت هم می‌شود.

دكتر احمدی‌نژاد با بیان اینكه اندیشه‌ها هم‌افزا و مكمل هم هستند، ادامه داد: اگر مبانی و دریافت‌های فكری غلط نباشد هیچ اندیشه‌ای با اندیشه‌های دیگر در نبرد نخواهد بود و اندیشمندان واقعی با یكدیگر مشكلی نداشته و سعادت انسان را در تسلط بر دیگران و اثبات اقتدار خود بر آن‌ها نمی‌بینند، بلكه آن را در تجلی روح انسانی تعریف می‌كنند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات یكی از اساتید حاضر در جلسه تصریح كرد: اشكالات اساسی در حركت یک ملت به طور دفعی اتفاق نمی‌افتد، خیلی از اوقات مباحث نظری، اجرایی و مدیریتی بسیار به هم نزدیک هستند و تفاوت‌های مبنایی برای خیلی ها قابل درك نیست، اما وقتی راهی انتخاب شد، در گذر زمان است كه به یكباره متوجه می شوند چقدر از اصل دور شده اند.

دكتر احمدی‌نژاد اضافه كرد: اگر قرار است سیستمی دموكراتیک را در كشور اجرا كنیم آیا باید همه مبانی اندیشه‌ای خود را كنار بگذاریم و همچون یک فرد سرگردان در بیابان هر لحظه به رنگی در بیاییم؟ هرگز اینگونه نیست.

رییس جمهور خاطرنشان كرد: در خلق فرهنگ این سرزمین همواره كار اصلی را مردم انجام داده اند و البته در این مسیر برخی از حاكمان نیز با مردم همراهی كرده‌اند، اما ادوار طولانی نیز بر این سرزمین گذشته است كه حاكمان مقابل مردم بودند و مردم ضمن حفظ فرهنگ خود حاكمان را نیز با فرهنگ جامعه همراه كردند.

دكتر احمدی‌نژاد با تاكید بر اهمیت نوع تعامل حاكمان با مردم، گفت: یک وقت حاكمان اینگونه قانون می‌گذارند كه همه را صالح فرض می‌كنند و باید به كسانی كه اشتباه می‌كنند، فرصت اصلاح داده شود، اما گاهی قانون اینگونه حكم می‌كند كه همه ناصالح هستند و باید جلوی آن‌ها گرفته شود تا تخلف نكنند؛ این دو نوع جامعه را شكل می‌دهد.

رییس جمهور افزود: در اثنای اجرای جزییات اداره جامعه، شاید خیلی تفاوت این دو نگاه مشخص نشود، اما وقتی 50 سال زمان می‌گذرد ناگهان مشاهده می‌شود كه بیش از یک سوم هزینه‌های كشور صرف نظارت و پیشگیری از تخلفی شده كه از ابتدا مسلم فرض شده بود و حالا خود این ناظران مساله‌ای می‌شوند كه اشتباهات آن‎ها چگونه كنترل شود.

دكتر احمدی‌نژاد افزود: همواره اختیار منهای مسئولیت، زمینه فساد است، نمی‌گویم قطعا باعث فساد می‌شود، اما یقینا زمینه بسیار خوبی برای فساد است. اینكه كسی بتواند بازخواست كند اما بازخواست نشود، قدرتی است كه زمینه مناسبی برای گرایش به فساد دارد و تازه این اصل، زیان نیست و هزینه‌هایی كه در این جامعه صرف نظارت می‌شود در برابر ضرر اصلی خیلی مهم نیست، زیان اصلی آنجاست كه به جایی برسیم كه انسان‌های فاقد صلاحیت یا دارای ظرفیت‌های بسیار كمتر از آنچه می‌خواهند در جامعه كاری انجام دهند یا مسئولیتی كه می‌خواهند برعهده بگیرند، زمام كار را در دست بگیرند كه این باعث می‌شود استعدادهای گسترده در جامعه فرصت شكوفایی پیدا نكنند.

دكتر احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اظهارات یكی دیگر از برگزیدگان حاضر در جلسه با تاكید بر اینكه جامعه را نمی‌توان بدون نظریه و ایده پردازی اداره كرد، گفت: شاید حتی خود آدم متوجه نباشد كه همه كارهایش تحت تاثیر نظریه و مبانی فكری است، اما انسان و جوامع انسانی بدون مبنای فكری و اندیشه نمی‌توانند زندگی كنند.

رییس جمهور خاطرنشان كرد: ملت ایران یک ملت بزرگ و دارای آرمان‌های بلند است، آیا می‌توان بدون اتكا به اندیشه‌ها و آرمان‌های بومی و خودی متكی بر حقیقت انسان و اندیشه ناب ملت ایران كه به آسمان متصل است، زندگی كنیم؟

دكتر احمدی‌نژاد با طرح این سوال كه چه كسی باید برای جامعه نظریه پردازی كند و امور را اصلاح کند؟ اظهار داشت: خود مردم و نخبگان فكری جامعه باید این كار را بكنند، اگر حكومت با آنان همراهی كرد كه بهتر اما اگر حكومت با آنان همراهی نكرد حركت عمومی یک ملت نباید متوقف شود.

نظر شما