ایران، هماهنگ کننده منطقه‌یی سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی شد

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۸:۵۶:۲۰
کد خبر: ۱۷۱۸۳۸
با تایید مدیریت پروژه جهانی «سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی» (OBIS)، ایران به عنوان هماهنگ کننده منطقه‌یی OBIS در آب های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب شد

به گزارش سرویس اجتماعی برنا، دکتر وحید چگینی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در این زمینه اظهار داشت: با تایید مدیریت پروژه جهانی OBIS و با هدف پر کردن خلاء های موجود به ویژه در حوزه علوم زیستی دریا، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در دی ماه 1392 به عنوان هماهنگ کننده منطقه‌یی سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی (OBIS) در آب های خلیج فارس و دریای عمان (PEGO-OBIS) انتخاب شد. بر همین اساس، سامانه اطلاعات مکانی زیستی جهانی (Ocean Biogeographic Information System) که بخشی از بدنه سامانه جهانی داده ها و اطلاعات اقیانوسی (International Oceanographic Data and Information Exchange) در کمیسیون بین دولتی اقیانوسی (IOC) است راه اندازی شد تا کشورها را در ارزیابی های ملی و منطقه‌یی و تشخیص نقاط حاصل خیز تنوع زیستی، یاری کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاصله سامانه اطلاعات مکانی زیستی اقیانوسی در بیش از 80 کشور و در قالب مراکز منطقه‌یی و با حضور بیش از سه هزار محقق در حال فعالیت است. در این راستا و با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران در انتشار داده ها و اطلاعات طرح های پژوهشی در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تعریف شد تا تمام اطلاعات زیستی منتشر شده در آبهای ایرانی خلیج فارس و دریای عمان را به مدت یک سال جمع آوری کند.

چگینی افزود: وجود یک بانک اطلاعاتی زیستی منسجم و هم سو با استانداردهای بین المللی می تواند در دراز مدت کشور را در شناخت و رصد گونه های مهاجم دریایی که ممکن است از طریق آب توازن کشتی ها و یا چسبیدن به پیکره شناورهای بزرگ نفتی و تجاری ( بیوفولینگ) منتقل می شوند یاری کند. کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بر این باورند که وجود چنین بانک اطلاعاتی زیستی در مقیاس جهانی نیز اهمیت فراوانی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز