رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات خبر داد؛

تخریب سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل های کشور

۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۷۳۳۷۷
تخریب سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل های کشور
عباسپور از تخریب سالانه 100 هزار هکتار از سطح جنگل های کشور خبر داد.

 مجید عباسپور در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی در واحد علوم و تحقیقات، با بیان اینکه محیط زیست و منابع طبیعی مقوله هایی تفکیک ناپذیر هستند، گفت: امید است، امضاء توافق نامه همکاری میان واحد علوم و تحقیقات و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، موجب همکاری های روزافزون این واحد با سازمان جنگلداری، در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی کشور شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد به فراز و نشیب های موجود در مورد توسعه ی پایدار و منابع طبیعی، در سال های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه، تلاش های انجام شده در حوزه ی منابع طبیعی، به دلیل عدم توجه به اصول توسعه ی پایدار، با شکست مواجه خواهد شد.

دکتر عباسپور، جنگل ها را جزء انفال دانست و گفت: امروزه، در مواجهه با تخریب غیرقابل کنترل منابع طبیعی، توجه به اینکه هر هکتار جنگل 60تن گرد وغبار را تصفیه و 2.5تن اکسیژن تولید می کند و نیز نقش ذخایر آب و خاک در جلوگیری از فرسایش بخش های مختلف منابع طبیعی، اهمیت ویژه ای یافته است.

وی از توجه ویژه دکتر روحانی، به مسئله دریاچه ی ارومیه ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: دریاچه ارومیه به عنوان دومین تالاب شور دنیا، با توجه به ساخت متعدد سدها و توسعه بی‌رویه کشاورزی و باغداری، نیازمند توجه همه جانبه است زیراکه مرگ این دریاچه، موجب تبعات فراوانی همچون برخاستن ریزگردهای نمکی و به دنبال آن آسیب به جنگل های شمال و غرب کشور، می شود.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران به تخریب 100هزار هکتار از سطح جنگل های کشور درسال اشاره کرد و گفت: نیاز سالانه کشور به چوب5تا7میلیون متر مکعب بوده که از این میزان، نیم میلیون متر مکعب سهم بخش تولید،یک میلیون مترمکعب مربوط به برداشت از منابع دست کاشت و حدود یک میلیون مترمکعب، سهم برداشت از منابع جنگل هاست که مابقی این مقدار، از راه قاچاق و یا بهره برداری ناصواب منابع جنگلی کشور تامین می شود.

دکتر عباسپور با اشاره به تدوین اولین قانون حفاظت از جنگل ها در سال1346، بر اجرای همه جانبه قوانین موجود تاکید کرد و گفت: در سال1368 همزمان با تصویب قانون ممانعت از چرای دام در جنگل ها، تعداد دام موجود در جنگل ها4.5میلیون راس بوده که به دلیل بی توجهی های صورت گرفته، این تعداد هم اکنون به6میلیون راس رسیده است .

وی سکوت مسئولین اجرایی در طرح قانون مجاز شدن چرای دام در جنگل ها را نشان دهنده عدم آگاهی و بی توجهی دانست و افزود: طرح تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به اداره ای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی، در مجلس شورای اسلامی در 2ماه اخیر، ناشی از مقاومت این سازمان در برابر فشارهای موجود در مورد جنگل ابر بوده است.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات، بر توجه به طرح های توسعه ی پایدار در چهارچوب اصل پایداری در حوزه ی منابع طبیعی همچون موضوع جنگل های زاگرس، تاکید کرد و گفت: ورود دام به جنگل ها، دستکاری و برخی سهل انگاری ها، کاهش85درصدی اعتبارات، انحلال شوراهایی مانند شورای عالی حفاظت محیط زیست ناشی از بی توجهی مسئولین و در نهایت فراموشی آمایش سرزمین به دلیل انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، موجب بروز فجایع متعدد در عرصه های مختلف، به خصوص حوزه منابع طبیعی کشور می شود.

وی لازمه دستیابی به توانمندی در کنترل بهره برداری فنی از درختان آسیب پذیر و آفت زده را ، با توجه به حضورتنها یک جنگلبان در ازای هر13هزارهکتار جنگل در کشور، همکاری مردم با مسئولین و سازمان منابع طبیعی در احترام به منابع طبیعی به عنوان نعمتی خدادادی دانست و گفت: قانون حفاظت از جنگل ها نیازمند بازنگری اساسی بوده و در بحث های مربوط به توسعه ی پایدار، توجه به ارزیابی های زیست محیطی، حضور منابع طبیعی در شورای عالی محیط زیست در تمامی عرصه ها، تاکید بر آمایش سرزمین و توجه به مدیریت منابع طبیعی و جنگل ها و نیز توجه رسانه ها و صداوسیما به این امر، ضروری است.

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تشکیل کمیسیون حفاظت محیط زیست در این مجمع خبر داد و گفت: پیشنهاد تغییر عنوان برنامه ششم توسعه ی کشور به توسعه ی پایدار ، بیانگر توسعه در تمامی حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که ضمن فعال بودن در بخش های علمی، می توانند در زمینه ی محیط زیست و منابع طبیعی، تاثیرگذار باشند، کمتر از انگشتان دست است، گفت: توجه به آموزه های دینی و آیات متعدد قرآن در برخی سوره ها از جمله کهف، بقره، ملک، انعام و غیره در مورد منابع طبیعی، مهم ترین وظیفه فعالان این حوزه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز