نیروی متخصص امدادو نجات هلال احمر در گفتگو با برنا:

مسئولان به نیروهای کارکشته امداد و نجات بها نمی‌دهند

۱۳۹۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۳۶:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۹۶۱
مسئولان به نیروهای کارکشته امداد و نجات بها نمی‌دهند
یکی از مشکلات و دغدغه این کار در ایران بها ندادن به نیروهای کارکشته، قدیمی و عملیاتی امداد و نجات است.

 همزمان با اولین روز از هفته هلال فرهاد شرف‌پور امدادگر هلال احمر با خبرنگار باشگاه جوانی به گپ و گفتگو پرداخت که خواندن مصاحبه او درباره فعالیت‌ها بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

از سال 1372 تاکنون در این عرصه مشغول به فعالیت هستم و به عنوان نیروی تخصصی امداد و نجات در تمامی عملیات‌های بزرگ امدادرسانی داخلی و خارجی حضور فعال داشته‌ام، یکی از مشکلات و دغدغه این کار در ایران بها ندادن به نیروهای کارکشته، قدیمی و عملیاتی امداد و نجات است به طوری که متولیان و مسئولان دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح این نیروهای عملیاتی را فقط هنگام ایجاد شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت می‌شناسند و پس از آن که شرایط حوادث یادشده به حالت عادی بازگشت، دیگر حالی از این نیروهای ایثارگر که فرشتگان نجات انسان‌های دردمند و گرفتار هستند نمی‌پرسند تا زمان وقوع حادثه‌ای دیگر.

در اتفاقاتی مثل سیل و زلزله حضور داشته‌اید؟
از ابتدای فعالیتم به عنوان نیروی عملیاتی امداد و نجات در تمامی مناطق زلزله زده ایران از شمال تا جنوب و از شرق به غرب و مناطق زلزله زده هائیتی در 13 ژانویه 2010 میلادی، منطقه سیل زده پاکستان در 13 سپتامبر2011 میلادی، منطقه زلزله زده وان ترکیه در 24 اکتبر سال 2011 میلادی و منطقه قحطی زده و خشکسالی کشور سومالی در 11 آگوست 2011 حضور داشتم‌ام.

چه توصیه ایمنی به مردم دارید؟
از مردم درخواست می‌کنم با شرکت در کلاس‌های معتبر آموزش امداد و کمک‌های اولیه با مفاهیم کاربردی این آموزش ها آشنا شوند تا در هنگام وقوع انواع حوادث طبییعی، غیرطبیعی و انسان ساخت بتوانند از خود و خانواده خود در مقابل مخاطرات اینگونه حوادث محافظت کنند.

آموزش‌هایی که در هلال احمر می‌بینید به چه صورت و مدت زمان آن چقدر است؟
آموزش‌های مختلفی در تمام سازمان‌های امدادرسان به ویژه صلیب سرخ و هلال احمر ارائه می‌شود که من آموزش‌های همگانی، عمومی و تخصصی امداد و کمک‌های اولیه، امداد و نجات در دریا، سیلاب، جاده، کوهستان، زلزله، آواربرداری، نشانه گذاری، زنده یابی، دفاع اتمی، آموزش خطرات مین و مواد منفجره نشده باقی مانده از جنگ، حقوق بین الملل بشردوستانه، فوریت های پزشکی در حوادث،دارو شناسی، مبانی آتش نشانی و اطفای حریق، هنر زنده ماندن در شرایط سخت، مدیریت بحران، مدیریت سوانح، حمایت‌های روانی، بیوتروریسم، تریاژ و شبیه‌سازی بحران‌های مختلف را فرا گرفته‌ام. این آموزش ها از 6 تا 160 ساعت و از یک تا چهارهفته ادامه داشته است.


در آخر پیامی نسبت به مسئولان و همکاران خود یا مردم دارید؟
طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اکنون بیشترین نگرانی‌های سازمان‌های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است، از این رو از مردم پایتخت می‌خواهم آگاهی‌ها و آموزش‌های خود را برای رویارویی و مقابله با این دگرگونی طبیعت افزایش دهند چرا که وقوع زلزله در تهران یک واقعیت انکار ناپذیر است.

نظر شما