با استفاده از فناوری کاشت مینی تیوبر سیب زمینی

زمان کشت بذر سیب زمینی ۷ سال کاهش یافت

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۴:۲۹:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۰
زمان کشت بذر سیب زمینی ۷ سال کاهش یافت
پژوهشگران کشور با دستیابی به روش کشت بذر مینی تیوبر سیب زمینی موفق شدند زمان کشت بذر این محصول را از 10 سال به 3 سال کاهش دهند. همچنین با استفاده از این روش، محصولی عاری از ویروس و سالم تولید می شود.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، با راه اندازی خط تولید بذر سیب زمینی با روش جدید ایرپونیک، دوره تکثیر بذر از 10 سال به 3 سال کاهش پیدا می کند.

دکتر عباس سعیدی مدیر پروژه تولید بذر سیب زمینی با روش هواکشت با اعلام این مطلب گفت: با استفاده از روش جدید ایروپونیک، محصولی سالم و عاری از ویروس تولید می شود. سعیدی در ادامه گفت: کشاوزان سیب زمینی کار سالانه بیش از 2 هزار کیلو بذر وارداتی خریداری می کنند.این در حالی است که استفاده از فن آوری های نوین به دلیل ایجاد امنیت غذایی و کاهش اثر تنش های محیطی و زنده، برای بخش کشاورزی بسیار سودمند است و باعث تولید مقرون به صرفه این محصول می شود.

سعیدی ایران را دارای رتبه چهارم در تولید سیب زمینی دانست و افزود: سطح زیر کشت سیب زمینی طی 40 سال گذشته از 20 هزار هکتار به 180 هزار هکتار رسیده است.

او عملکرد مزارع سیب زمینی در شرایط فعلی را 26 تن در هکتار اعلام و تصریح کرد: مصرف سرانه در کشور طی 40 سال گذشته از 40 کیلوگرم به 65 کیلوگرم در سال 85 رسیده است. او سطح زیر کشت این محصول را در ایران 180 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: مصرف سرانه سیب زمینی از6 کیلو گرم به 60 کیلو گرم در سال 85 رسیده است و این میزان در صورت حذف یارانه نان و برنج تا 8 کیلو گرم قابل افزایش است از همین رو جهت دسترسی به بذری سالم در کشور قابل اهمیت خواهد بود.

مدیر پروژه تولید مینی تیوبر سیب زمینی اظهار داشت: در صورت حذف یارانه نان و برنج مصرف سرانه سیب زمینی تا سقف 100 کیلوگرم نیز افزایش خواهد یافت.
او با اشاره به حساسیت سیب زمینی به آفات و امراض، تاکید کرد: بذر با کیفیت می تواند بیماری ها را در سطح قابل قبولی نگه دارد.

مدیر پروژه تولید مینی تیوبر سیب زمینی نیاز سالانه کشور به بذر این محصول را 700 هزار تن اعلام کرد. در روش جدید تولید مینی تیوبر که به روش هواکشت موسوم است عاملی برای افزایش تولید بذر در هر متر مکعب بوده و گیاهچه اصلی در این روش زنده نگه داشته می شود. قابل اطمینان بودن، سرعت در تولید بذر رقم های جدید، عدم محدودیت در تولید، کشت بهینه و غیره از دیگر مزایای این روش هستند.

سعیدی با اشاره به جایگاه ماده غذایی سیب زمینی و ارزش غذایی این ماده خاطر نشان کرد: سیب زمینی در جهان رتبه 4 را در جهان دارد و در ایران بعد از گندم رتبه دوم در میان محصولات کشاورزی به آن تعلق می گیرد.

سعیدی در ادامه افزود: تولید بذر مینی تیوبر به لحاظ تجاری در سه دوره قابل بررسی است که دوره اول از سال 1374 تا سال 1381، دوره دوم از سال 81 تا سال 84 ، و دوره سوم از 84 به بعد است که ایران برای تولید بذر مینی تیوبر درابتدای امر به عنوان یک کشور وارد کننده بود که با روش اروپایی اقدام به تکثیر این بذر کرده بود.

او اعلام کرد: با توجه به آنکه تکثیر این بذر صرفا به روش اروپایی مکفی نبود از همین رو هدف ما در این پروژه افزایش حجم اولیه بذر و در مرحله بعدی رساندن به مرحله صادرات تجاری است.
سعیدی افزود: زمان فرایند در روش مرسوم 10 سال است اما امروز با فناوری جدید این زمان به نصف می رسد و در عرض 3 سال بذر خوراکی ایجاد و با کاهش زمان تکثیر مزرعه ای زمین برای کاشت محصولات دیگر آماده می شود.
وی افق های پیش رو را تأمین بذر مورد نیاز کشور و در مرحله بعد صادرات مینی تیوبر به سایر کشورها اعلام کرد.

حمیدرضا امیری‌نیا رئیس مرکز فناوری‌ها و نوآوری‌های ریاست جمهوری نیز در مراسم معرفی تولید صنعتی بذر مینی تیوبر سیب زمینی به روش هواکشت گفت: امروزه تلاش می‌کنیم تا دستاوردها و فناوری‌های پیشرفته در تمام حوزه‌ها را به دنیا معرفی کنیم. اقتصاد دانش‌بنیان فقط در زمینه فناوری‌های نو و با تکیه بر روش‌های پیشرفته حاصل می‌شود.

امیری‌نیا با اشاره به ایجاد مراکز تحقیقاتی بسیار قوی در کشور گفت: بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی تلاش می‌کند مسائلی که در گمان برخی غیرممکن است، به مرحله اجرا درآورد.

ناگفته نماند، مینی تیوبر ریز غده های حاصل از كشت بافت سیب زمینی است كه در آزمایشگاه های كاملا ایزوله و عاری از هرگونه آلودگی های مختلف تولید می شود. اهمیت تولید گسترده این ریز غده ها كه به اندازه یك فندق و به منزله هسته اولیه بذر سیب زمینی هستند موجب شده تا پروتكل جدید تولید بذر سیب زمینی به روش آیروپونیك(هوا كشت) در كشور انجام شده وبه این ترتیب، انقلابی در تولید كمی و كیفی بذر سالم و عاری از ویروس سیب زمینی ایجاد شود.

با راه اندازی این خط تولید، نه تنها واردات انواع بذر سیب زمینی از خارج به كلی قطع می شود بلكه می توان مازاد تولید را به كشورهای دیگر صادر و به این ترتیب ارز قابل توجهی را برای كشور به ارمغان آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز