توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر انجام شد؛

تولید پوشش‌های آبگریز روی سطح شیشه در دانشگاه مالک‌اشتر

۱۳۸۹/۱۰/۰۵ - ۱۶:۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۲۵
تولید پوشش‌های آبگریز روی سطح شیشه در دانشگاه مالک‌اشتر
پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر-مجتمع دانشگاهی علوم کاربردی- موفق به تولید پوشش‌های آبگریز روی سطح شیشه شدند.
به گزارش سرویس دانشگاه برنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این پوشش به صورت یک لایه نانومتری کاملاً شفاف روی سطح شیشه به روش شیمیایی اعمال می‌شود.

پوشش‌های آبگریز به منظور اصلاح سطح شیشه‌ها و عدسی اعمال می‌شود و باعث دفع سریع آب از سطح شیشه شده و در نتیجه در شیشه اتومبیل، هواپیما و کشتی باعث افزایش قدرت دید در هنگام بارندگی و دفع گل و لای از شیشه‌های فاقد برف پاک‌کن می‌شود.

بنابراین، در شیشه‌های نظامی همچون پریسکوپ تانک و زیر دریایی و ادوات نظامی باعث حفظ قدرت و دقت دید در هنگام عملیات می‌شود و نیز در شیشه‌های دارای برف پاک کن نیاز با استفاده از آن به میزان 95 درصد کاهش می‌یابد. در عدسی‌ها و لنزها نیز پوشش آبگریز موجب حفظ تمیزی و جلوگیری از سایش و خراش و همچنین موجب افزایش طول عمر عدسی می‌شود.

این پوشش‌ها در شیشه‌های اتومبیل مخصوصاً شیشه‌های کنار و عقب که فاقد برف پاک کن هستند، شیشه‌های کشتی‌ها و هواپیماها و پریسکوپ تانک و زیردریایی و عدسی دوربین‌ها، وزارت دفاع( صنایع هواپیماسازی، کشتی سازی، خودروهای نظامی و تانک)، وزارت صنایع و معادن (صنایع خودروسازی) و صنایع اپتیک و شرکت‌های سازنده عدسی و عینک کاربرد دارد.

بر اساس این گزارش، زاویه قطره روی سطح آبگریز بین 80 تا 100 درجه، شفافیت کامل و عدم تغییر خواص اپتیکی شیشه‌ها و عدسی‌ها و قابلیت اجرا بر روی انواع عدسی‌های ساده، فتوکروم و آنتی رفلکت، مقاومت و پایداری در برابر محلول آب نمک 35 درصد و حلال های آلی و مقاومت مکانیکی در مقابل سایش با نیروی 100 تا 2000 بار و مقاومت حرارتی در دمای 30- تا 70+ درجه سانتی گراد را می‌توان به عنوان مشخصات فنی و عملیاتی عنوان کرد.

همچنین، مزیت‌های این پوشش‌ها، تولید نمونه آزمایشگاهی و نیمه صنعتی محصول، دانش فنی بومی، قابلیت تجاری شدن محصول،  قابلیت انتقال فناوری به صورت فروش محصول و سرمایه‌گذاری مشترک می‌باشد.
نظر شما