در پی آسیب‌دیدگی نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن؛

زلزله ژاپن عامل محرک برای تولید انرژی پاک می‌شود

۱۳۹۰/۰۲/۲۹ - ۱۹:۵۳:۰۰
کد خبر: ۴۹۴۲۱
زلزله ژاپن عامل محرک برای تولید انرژی پاک می‌شود
2 ماه پس از انفجار و نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد، این کشور قصد ندارد راکتور جدیدی تاسیس کند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، کارشناسان عقیده دارند چنانچه دولت ژاپن قصد تاسیس یک نیروگاه هسته‌ای جدید را نداشته باشد، مجبور است برنامه‌ای برای کنارگذاشتن این نوع انرژی و جایگزینی آن با منابع انرژی تجدیدپذیر ارائه کند.

بر اساس گزارش  وزارت محیط زیست این کشور که در ماه گذشته منتشر شد، به نظر می‌رسد ژاپن تمایل دارد از انرژی باد به عنوان جایگزین استفاده کند و به گفته این وزارتخانه، مناطق شمال شرقی که در اثرسونامی آسیب دیده، گزینه مناسبی برای استفاده از این انرژی است.

«تسوناری لیدا» مدیر و موسس تدابیر مربوط به انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌گوید: کشور ژاپن به علت داشتن نوار ساحلی طولانی از منابع بالقوه خوبی برای احداث نیروگاه‌های بادی در جهان به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش این موسسه  تا سال 2050 میلادی، ژاپن به صورت 100 درصد از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد، این در حالی است که هم اکنون تنها سه درصد از نیروی الکتریسته تولید شده در این کشور از طریق منابع انرژی قابل بازگشت تامین می‌شوند که 30 درصد از این انرژی‌ها مربوط به انرژی هسته‌ای است.

به گزارش نیوساینس تیست، کارشناسان بر اساس منابع بالقوه‌ای که هم اکنون در ژاپن وجود دارد، تخمین می‌زنند که با وجود این امکانات، می‌توان تا سقف یک هزار و 500گیگاوات برق به کمک توربین‌های بادی که نصب خواهند شد، تولید کرد.

آمار حقیقی نشان می‌دهند که با برای تولید انرژی الکتریکی باهزینه مناسب، می‌توان توربین‌هایی با ظرفیت 24 تا 140 گیگاوات، نصب کرد. با فرض بر این که هر توربین به اندازه یک چهارم از توان خود فعالیت کند، به طور میانگین حدود 35 گیگاوات انرژی الکتریکی تولید می‌کند. این دقیقا معادل انرژی الکتریکی است که توسط 40 راکتور هسته‌ای از مجموع 54 راکتور فعال در این کشور، تولید شده است.

گام بعدی در تولید انرژی در ژاپن، استفاده از انرژی خورشیدی است. کارشناسان عقیده دارند حدود 69 تا 100 گیگاوات انرژی الکتریکی را می‌توان به کمک انرژی خورشیدی تولید کرد به شرط آن که زمین‌هایی که هم اکنون زیر کشت هستند هم از سلول‌های خورشیدی اشغال نشوند.

تغییر در رویه تولید انرژی الکتریکی و روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر، نیاز به زیرساخت‌های گسترده و جدیدی دراین کشور دارد. برای این منظور می‌بایست تعرفه‌های جدیدی برای تولیدکنندگان انرژی الکتریکی تعیین شود تا مشوقی برای تولیدکنندگان انرژی الکتریکی باشد. هم اکنون کابینه دولت ژاپن با انجام این تغییرات موافقت خود را اعلام کرده و برای بررسی‌های نهایی آن را به پارلمان آن کشور تقدیم کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز