رییس سازمان سنجش آموزش کشور:

فقط سوابق مثبت تحصیلی در آزمون سراسری لحاظ می‌شود

۱۳۹۰/۰۵/۱۲ - ۱۷:۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۸۰۴۳
فقط سوابق مثبت تحصیلی در آزمون سراسری لحاظ می‌شود
سرورالدین گفت: با تصویب کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو، فقط سوابق مثبت تحصیلی در آزمون سراسری تاثیر دارد.

محمد حسین سرورالدین رییس سازمان سنجش و آموزش کشور صبح امروز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی که در محل این سازمان برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: کارگروه ماده 4، قانون پذیرش دانشجو تصویب کرد سوابق تحصیلی در آزمون سراسری فقط تاثیر مثبت داشته باشد، یعنی داوطلبی که در آزمون سراسری نمره خوبی به دست نیاورده تمام سوابق خوب تحصیلی وی در آزمون سراسری تاثیر دارد و دانش آموزی که در آزمون نمره خوبی کسب کرده ولی سوابق وی درخشان نبوده آن سوابق تاثیری در نمره آزمون وی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه امسال 25 درصد سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تاثیر دارد، یادآور شد: امیدواریم وزارت آموزش و پرورش مشکلاتی که درباره سوابق تحصیلی دانش آموزان دارد را حل کرده و سوابق را به صورت فایل تا سال آینده در اختیار سازمان سنجش قرار دهد.

رییس سازمان سنجش یادآور شد: امسال یک میلیون و 132 هزار نفر در آزمون سراسری شرکت کردند ولی در نهایت 995 هزار و 691 نفر در جلسه آزمون حضور یافتند.

وی افزود: نتایج اولیه آزمون سراسری سال 90 روز شنبه 15 مرداد در سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است و دفترچه راهنمای انتخاب رشته از 17 مرداد در باجه‌های پستی توزیع می‌شود و مجازین به انتخاب رشته می‌توانند از 17 مرداد الی 23 مرداد برای انتخاب رشته اقدام کنند.

سرورالدین یادآور شد: نتایج داوطلبان شرایط خاص و بورسیه هم سه شنبه 18 مرداد اعلام می‌شود و نتایج اولیه دانشگاه امام جعفر صادق (ع) هم  20 مرداد اعلام می‌شود.

رییس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: 5/90 درصد امسال در آزمون سال 90 شرکت کردند که مجاز به انتخاب رشته اعلام شدند و 582 هزار نفر پذیرش می‌شوند. همچنین 12 درصد داوطلبان آزمون سراسری 90 در آزمون غیبت داشتند. 

وی همچنین در ادامه از آماده شدن بسته پیشنهادی توسط سازمان سنجش در رابطه با حذف کنکور خبر داد و گفت: سازمان در حال آماده کردن بسته پیشنهادی برای حذف کنکور است که آن را به کارگروه ماده 4 قانون پذیرش دانشجو ارایه می‌دهد.

سرورالدین خاطر نشان کرد: اکنون 250 رشته تحصیلی وجود دارد که دانشجویان در این رشته‌ها به رقابت می‌پردازند، برخی از این رشته‌ها بسیار پرمتقاضی، برخی متوسط و برخی هم متقاضی بسیار کمی دارد و اصلاً ظرفیت آن پر نمی‌شود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: بر همین اساس در این بسته پیشنهاد کرده‌ایم که رشته‌ها به سه قسمت تقسیم شود. به عنوان مثال 100 رشته کم متقاضی بدون آزمون دانشجو پذیرش کند و کنکور برای آن رشته‌ها حذف شود.

وی ادامه داد: کنکور برای رشته‌هایی که متقاضیان متوسطی دارد هم حذف شده و تنها بر اساس سوابق، دانشجویان پذیرش شوند ولی برای 50 تا 60 رشته پرمتقاضی، هم آزمون و هم سوابق تاثیر داشته باشد.

سرورالدین در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش از استاندارد لازم برخوردار است، گفت: سیستم امتحانات آموزش و پرورش برای این کار ساخته نشده است اما از این به بعد باید این کار انجام گیرد. زمانی که آزمون آموزش و پرورش مانند آزمون سنجش برگزار شود دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت.

در ادامه ابراهیم خدایی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور هم تصریح کرد: از 252 هزار نفری که در گروه آزمایشی گروه ریاضی و فنی شرکت کردند، 233 هزار نفر مجاز شدند و 99 درصد حاضران در جلسه علوم ریاضی و فنی پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال در گروه علوم تجربی 31 درصد، در گروه علوم انسانی 60 درصد، در گروه هنر 51 درصد، در گروه زبان 14 درصد پذیرش می‌شوند و در مجموع 52 درصد حاضران در جلسه پذیرش خواهند شد و 66 درصد مجاز به انتخاب رشته‌ها پذیرش نهایی می‌شوند.

خدایی تصریح کرد: کمترین پذیرش امسال در گروه علوم تجربی و بیشترین پذیرش در گروه ریاضی و فنی است و امسال 62 درصد دختران و 38 درصد پسران پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال کار گروه ماده 4 تصویب کرد که سوابق تحصیلی فقط سوابق مثبت داشه باشند داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی باشند ولی سوابق تحصیلی آن‌ها به سازمان ارسال نشده باشد تا آخر مرداد فرصت دارند به آموزش و پرورش منطقه خود مراجعه کرده و سوابق تحصیلی خود را اخذ کرده و به سازمان سنجش ارایه دهند.

جلال طباطبایی، معاون اجرایی سازمان سنجش و آموزش کشور هم از داوطلبان درخواست کرد که بر اساس اولویت علاقه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند و افزود: دفترچه انتخاب رشته به صورت پی دی اف (pdf) از فردا روی سایت قرار می‌گیرد.

وی یادآورشد: دفترچه‌های انتخاب رشته از 16 مرداد در دفاتر پستی کشور توزیع می‌شود. ستاد پاسخگویی سازمان هم به صورت اینترنتی از شنبه آماده پاسخگویی به داوطلبان است و توصیه سازمان سنجش به داوطلبان این است که از مراجعه به سازمان خودداری کرده و از طریق سایت مسایل خود را مطرح کنند. 

معاون اجرایی سازمان سنجش تصریح کرد: نمره کل داوطلب، اولویت رشته انتخابی، سهمیه داوطلب، جنس، استان بومی و بومی گزینی، همه در پذیرش دانشجو تاثیر دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز