باکتری که محیط زیست را نجات داد

۱۳۸۹/۱۰/۲۲ - ۱۷:۳۶:۰۰
کد خبر: ۶۸۹۳
باکتری که محیط زیست را نجات داد
کوچک ترین گونه حیات در مدت 4 ماه، توانسته است 200 هزار تن متان محلول در آب های خلیج مکزیک را از چرخه خارج کرده و غلظت آنها را به حد طبیعی خود بازگردانده است.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، بعد از فاجعه زیست محیطی انفجار چاه نفت دیپ واتر هورایزن در خلیج مکزیک که فروردین ماه امسال اتفاق افتاد، دانشمندان متوجه شدند که در مدت چهار ماه که از نشت نفت گذشته است، باکتری ها بیش از 200 هزار تن از متان حل شده در آب را خارج کرده و غلظت این ماده را به حد طبیعی خود برگردانده اند.

به عقیده دانشمندان، از آنجایی که غلظت متان حدود 100 هزار برابر حد معمول خود بود با سرعت تجزیه بسیار کم، چندین سال طول می کشید که مواد هیدروکربن محلول در آب پراکنده شوند.

گروهی از محققان اقیانوس شناس، با جمع آوری نمونه آب در یک بازه زمانی چهار ماهه، غلظت اکسیژن و متان را اندازه گیری کردند. با انجام آزمایشات مشخص شد سطح اکسیژن آب به شدت کاهش یافته است. به عقیده دانشمندان تنها علت کاهش غلظت اکسیژن آب، باکتری هایی هستند که متان را مصرف می کنند. بعد از آن دانشمندان با بررسی توالی ژنتیکی باکتری های موجود در نمونه ها، متوجه گروهی از باکتری های متان خوار شدند.

متان اصلی ترین جزء تشکیل دهنده گاز طبیعی است. در تاریخ 20 فروردین امسال، خروج یک حباب عظیم متان، ضربه ای موجی و ناگهانی را به ستون مته حفر چاه وارد کرد که به همراه خروج متان از چاه، باعث شکسته شدن تعدادی از هوابندها شد. انفجار حاصل باعث کشته شدن 11 نفر شد، هوابندها را از دهانه چاه دور کرد و باعث شد نفت مدت 83 روز در آب پخش شود.

گروه های مختلف امداد با روش های مختلفی مانند سوزاندن نفت، جارو کردن و استفاده از اسفنج سعی در جمع آوری نفت خام پخش شده داشتند. کاهش چشمگیرغلظت متان محلول در آب در مدت زمان بسیار کوتاه توسط باکتری ها، نشان داد که کدام از این روش ها تاثیر باکتری های متان خوار را نداشتند. به گفته دانشمندان این باکتری ها از قبل از تراوش نفت در خلیج مکزیک در این منطقه زندگی می کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز