کم خوابی برای سلامتی ۶ ضرر دارد

۱۳۹۰/۰۶/۰۳ - ۱۹:۳۱:۲۵
کد خبر: ۷۲۷۵۴
کم خوابی برای سلامتی ۶ ضرر دارد
به گفته محققان، کمبود خواب بر سیستم روحی و جسمی فرد اثر گذاشته و سبب بروز یکسری مشکلات اساسی در زندگی فرد می‌شود.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، کمبود خواب، نه تنها سبب صرف هزینه بیشتر در زندگی می‌شود بلکه سلامتی فرد را هم تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

به گزارش سایت یاهو، کم خوابی آسیب و زیان زیادی برای سلامتی افراد دارد که در گزارش زیر به 6 مورد از آن اشاره می‌کنیم.  

آمادگی برای تصادف
رانندگی فردی که با کمبود خواب روبرو است، مانند رانندگی یک فرد الکلی است.
بر اساس آمار در همه جای دنیا، 16 تا 60 درصد تصادفات، به دلیل کسری خواب راننده اتفاق می‌افتد و 30 تا 40 درصد تصادفات وسایل نقلیه سنگین به علت خستگی است.

کاهش سلامت 
کسانی که خواب کافی ندارند، در سلامتی کامل به سر نمی‌برند. بر اساس این گزارش، خطر سکته در کسانی که خواب کافی ندارند 15 درصد بیشتر و نیز خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قبی 48 درصد بیشتر از افرادی است که خواب مناسب دارند.
کسانی که فقط شب‌ها 4 ساعت یا کمتر می‌خوابند 75 درصد بیشتر در خطر ابتلا به چاقی قرار دارند، زیرا کمبود خواب روی هورمون‌های اشتها اثرگذار است.

اشتباه و خطا در تصمیمات مالی
در صورت خستگی، احتمال تصمیم گیری اشتباه، بیشتر است زیرا کمبود خواب سبب کاهش ترشح هورمون دوپامین دربدن و اختلال مهارت‌های تصمیم گیری می‌شود.

کاهش موفقیت
فقدان خواب کافی، عملکرد مغز را کاهش داده به طوریکه توان یادآوری را از فرد می‌گیرد. در واقع دانش آموزانی که پیش از امتحان خواب کافی ندارند نسبت به دانش آموزانی که با خواب کافی سر جلسه حاضر می‌شوند نمره ‌هایی پایین‎‌تر می‌گیرند.

هزینه کردن برای انجام وظایف معمول
به هنگام خستگی و خواب آلودگی، افراد تمایل انجام کارهای محوله مانند؛ پخت غذا، شستن ماشین و تمیز کردن منزل را ندارند. در این وضعیت افراد مجبور به صرف هزینه اضافی برای انجام خدمات مذکور می‎شوند.

خرید زیاد کافئین
کسری خواب سبب خرید بیشتر قهوه و یا فرم‌های دیگر کافئین برای بیدار ماندن و سرحال ماندن در روز می‎شود.

نظر شما