با همت پژوهشگران دانشگاه مازندران میسر شد

افزایش ۱۲ برابری كارایی پیل‌های‌ سوختی در کشور

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۲:۳۸:۰۰
کد خبر: ۷۷۳۷
افزایش ۱۲ برابری كارایی پیل‌های‌ سوختی در کشور
محققان دانشگاه مازندران موفق شدند سرعت فرایند اكسایش الكتروكاتالیزی متانول را در پیل‌های سوختی تا ۱۲ برابر افزایش دهند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، محققان دانشگاه مازندران موفق شدند سرعت فرایند اكسایش الكتروكاتالیزی متانول را در پیل‌های سوختی تا ۱۲ برابر افزایش دهند.

متانول از جمله سوخت‌های متداول در پیل‌های سوختی است. فرایند اكسایش الكتروشیمیایی این ماده در سطح الكترودهای معمولی كند است، از این‌رو برای افزایش سرعت فرایند مبادله‌ الكترون این ماده از واسطه‌گرهای مختلفی استفاده می‌كنند.

سیما مومنی، كارشناس ارشد شیمی تجزیه در خصوص تهیه و پخش ذرات نیكل در بستر پلیمری پلی (اورتو-آنیزیدین) تثبیت شده بر سطوح الكترود كربن شیشه‌ای و الكترود كربن شیشه‌ای اصلاح شده با نانولوله‌های كربنی چند دیواره مطالعه كرده است. او همچنین، توانایی الكتروكاتالیزی ذرات نیكل و نانولوله‌های كربنی چنددیواره‌ موجود در پیكره‌ الكترود كربن شیشه‌ای اصلاح شده را در فرایند اكسایش متانول بررسی كرده ‌است.

او با بیان این مطلب كه نتایج این تحقیق می‌تواند در صنایع مختلف نظامی و غیرنظامی، تولید انرژی‌های نو و در پیل‌های سوختی برای تولید انرژی الكتریكی استفاده شود، افزود: این پژوهش، زیرساخت‌های لازم را برای ارایه‌ فناوری در ایران دارد و می‌تواند در دراز مدت به عنوان طرحی عملی مطرح شود. نتایج این پژوهش در مجله‌ International Journal of Electrochemical Science به چاپ رسیده‌ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز