سبک‌ترین ماده جامد جهان ساخته شد

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۳:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۰۰۷
سبک‌ترین ماده جامد جهان ساخته شد
دانشمندان با استفاده از فناوری نانو، موفق به تولید سبک ترین ماده جهان شدند.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، دانشمندان با جایگزینی مایع موجود در ماده ساختنی ایروژل با گاز، سبک ترین ماده جامد جهان را تولید کردند.

ایروژل كه به دلیل ظاهر نیمه‌شفاف آن دود یخ‌زده نام گرفته، یک ماده ساختنی است كه از ژلی به دست می‌آید كه قسمت مایع آن با گاز جایگزین شده و در نتیجه ماده‌ای جدید را به وجود آورده كه سبک‌ترین ماده جامد جهان نام گرفته است. این ایروژل از قدرت فوق العاده ای برخوردار است و سطح بسیار بزرگی را در بر می‌گیرد.

ماده جدید موسوم به «نانولوله ایروژل چند دیواره كربنی» (MWCNT) را می‌توان در سنسورهایی برای شناسایی مواد آلاینده و سمی، راكتورهای شیمیایی و قطعات الكترونیكی به كار برد.

اگرچه ایروژل‌ها از سیلیكا، اكسیدهای فلز، پلیمرها و مواد كربنی ساخته شده و در عایق‌كاری حرارتی پنجره‌ها و ساختمان‌ها، راكت‌های تنیس، اسفنج‌ها جهت پاک كردن نشت روغن و سایر محصولات به كار می‌رود، اما تعداد معدودی از دانشمندان در ساخت ایروژل از نانولوله‌های كربنی موفق بوده‌اند.

آنها از یك ژل مرطوب از MWCNT تازه كه خوب پراكنده شده استفاده كرده و قسمت مایع آن را خارج كردند. با این كار آنها به ایروژل یكپارچه MWCNT با چگالی 4 میلی‌گرم بر 3 سانتی‌متر دست پیدا كردند.

ایروژل‌های MWCNT كه به آنها مواد پلاستیكی تزریق شده، مانند فنر از انعطاف زیادی برخوردار بوده و اگر نانولوله‌های فشرده در یك اونس مكعب از هم باز شده و در كنار هم قرار گیرند می‌توانند سه زمین فوتبال را فرش كنند.

این ایروژل‌ها همچنین بهترین رسانای برق محسوب می‌شوند كه آنها را برای برنامه‌های حسگر و استفاده در قطعات الكترونیكی به گزینه ای ایده‌آل تبدیل كرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز