رییس دانشگاه صنعتی شریف:

دانشگاه‌ها به مدت یک دهه دانشجوی پولی پذیرش می‌کنند

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۱۱
دانشگاه‌ها به مدت یک دهه دانشجوی پولی پذیرش می‌کنند
پذیرش دانشجوی پولی کار جدیدی نیست و حدود یک دهه است که تحت عنوان دانشجوی نوبت دوم، ظرفیتی در دانشگاه‌ها به آنان اختصاص داده شده است.

روستا آزاد رییس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانشگاه برنا درباره پذیرش دانشجویان پولی و انتقادهایی که به آن وارد می‌کنند، گفت: دراین مورد می توان به چند مطلب اشاره کرد؛ اول اینکه پذیرش دانشجوی پولی کار جدیدی نیست و حدود یک دهه است که تحت عنوان دانشجوی نوبت دوم دانشگاه درحال اجرایی شدن است، بدین صورت که دانشگاه‌ها حدود 10 تا 20 درصد از ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان نوبت دوم اختصاص می‌دهند که هم اکنون نیز در حال جذب این دانشجویان هستند.

وی در ادامه به دفترچه‌های کنکور اشاره کرد و افزود: طی این سال‌ها در دفترچه‌های کنکور دائماً نوبت اول و دوم ذکر شده است. زمانی هم نوبت شبانه مطرح بود، پس مطلب جدیدی نیست.

رییس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: شاید یکی از انتقادهایی که به این طرح وارد می‌کنند این است که قرار بود کلاس نوبت دومی‌ها از کلاس نوبت اولی‌ها جدا باشد اما دانشگاه‌ها در زمان اجرای این طرح متوجه شدند که این اقدام عملی نیست، زیرا زمانی که تعداد کل دانشجویان40 نفر است، برگزاری کلاس جداگانه برای 10 درصد از آن‌ها کاری شدنی نیست. بنابراین کلاس‌های نوبت اول و دوم در هم ادغام شده و یک کلاس برای همه دانشجویان برگزار می‌شود. شاید ایرادی که امروز به این طرح گرفته می‌شود جداسازی دانشجویان است.

روستا آزاد افزود: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که وقتی بخواهیم دانشگاه‌ها را رده‌بندی کنیم، دانشجویی که تحت عنوان نوبت دوم در دانشگاه صنعتی شریف درس می‌خواند از نظر از نوبت اولی پایین‌تر است ولی قطعاً از نوبت اول دانشگاه، رده دوم بالاتر است. بنابراین اینکه می‌گویند در طرح دانشجوی پولی سطح علمی مخدوش می‌شود صحیح نیست.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از دانشجوها با همین کیفیت کنونی به کشورهای خارجی مهاجرت کرده و در بهترین دانشگاه‌های دنیا تحصیل می‌کنند و به اعتبار شهریه‌شان درس می‌خوانند و همین فرد وقتی که به داخل کشور مراجعه می‌کند می‌گوییم او مدرک دانشگاه سوربن، کورنل و دیگر دانشگاه‌های معتبرخارجی را دارد و در پذیرش وی هم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

رییس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اکنون دانشگاه کورنل در دبی و دانشگاه‌های دیگر خارجی در قطر شعبه زده‌اند. این دانشگاه‌ها در شعبه‌های خود همان مدرک دانشگاه خود را می‌دهند، با این تفاوت که دانشجویی که در این شعبه تحصیل می‌کند قطعاً از دانشجویی که در دانشگاه کورنل تحصیل می‌کند 2 یا سه درجه پایین‌تر است، اتفاق خاصی هم نمی‌افتد پس کشورها دایم این کار را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: ایراد دیگری که در طرح پذیرش دانشجوی پولی مطرح است این است که گفته می‌شود دانشجویان در این طرح با رتبه‌های بالا وارد دانشگاه‌ می‌شوند و چون وضع مالیشان خوب است از سیستم کنکور و کلاس‌های کنکور استفاده کرده و با رتبه‌ای خوب وارد دانشگاه شده‌اند اما کسانی هستند که به دلیل وضع مالی نامناسب نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و به همین خاطر رتبه‌شان پایین‌تر می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما دردانشگاه‌ها شاهد بوده‌ایم کسانی که رتبه‌شان پایین‌تر است بعضی مواقع خود را نشان داده و با دانشجوی نوبت اولی هیچ فرقی نمی‌کند.

روستا آزاد یادآور شد: بنابراین اگر تمام این موارد را کنار یکدیگر قرار دهیم طرح پذیرش دانشجوی پولی در مجموع قابل تأمل است. به هر حال دولت اکنون در وضعیتی است که از نظر تأمین منابع مالی و هزینه‌های لازم برای آموزش عالی با توجه به تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌‌ها با مشکلاتی روبرو است که ممکن است دانشگاه‌ها تحت تأثیر آن واقع شوند. درواقع برای استمرار جذب دانشجویان نوبت اولی‌ در دانشگاه‌ها، شاید جذب منابع مالی از خود مردم راهکار خوبی باشد.

نظر شما