با صدور بیانیه‌ای صورت گرفت؛

حمایت جمعی از روسای دانشگاه‌ها از اقدامات رییس دانشگاه علامه

۱۳۸۹/۱۰/۲۶ - ۱۷:۰۶:۰۰
کد خبر: ۸۲۴۷
حمایت جمعی از روسای دانشگاه‌ها از اقدامات رییس دانشگاه علامه
روسای 37 دانشگاه کشور در حمایت از اقدامات رییس دانشگاه علامه مبنی بر فرایند اصلاح وضعیت علمی – پژوهشی، فناوری و فرهنگی دانشگاه‌ها بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش سرویس دانشگاه برنا در بیانیه‌ای كه از سوی روسای دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، صنعتی شریف، اصفهان، تربیت مدرس، هنر، کردستان، زنجان، تربیت معلم، بوعلی سینا، شیراز، علم و صنعت، رازی کرمانشاه، خواجه نصیرالدین طوسی، هرمزگان، شهید چمران اهواز، شهید باهنر کرمان،  صنعتی امیرکبیر، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گیلان، فردوسی مشهد، لرستان، سیستان و بلوچستان، کاشان، سمنان، پیام نور، یاسوج،  تبریز، اراک، علمی – کاربردی، بجنورد، مازندران، الزهرا، یزد، قم و رییس جهاد دانشگاهی صادر شده است، در حمایت از اقدامات حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره اصلاح وضعیت علمی پژوهشی، فناوری و فرهنگی دانشگاه‌های كشور آمده است: 
 
«بدون شک نظام آموزش عالی کشور اعم از شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنار اعضای هیأت امنای دانشگاه‌های کشور با تدوین چارچوب‌های علمی و آیین‌نامه‌های مورد نیاز، رسیدن به چشم‌انداز آموزش عالی را تسهیل می‌نمایند.

از اقدامات اساسی در سال‌های اخیر تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های مورد نیاز جذب سرمایه انسانی جوان و پویایی است که به عنوان پیکره علمی دانشگاه‌های کشور شناخته می‌شوند. در این بین فرایند طبیعی بازنشسته نمودن اساتید که به لحاظ ظرفیت‌های سنی و علمی دوره خدمت رسانی خود را به پایان برده‌اند، بخشی از اجرای قوانین موصوف در آموزش عالی می‌باشد.

شایان توجه است فرایند بازنشسته نمودن اساتید بطور عمده مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. این پدیده نه تنها موجب افتخار استادان مشمول پایان دوره خدمت می‌شود، بلکه زمینه استفاده از آنان را به عنوان بازوی مشورت علمی مسوولان دانشگاه‌ها فراهم می‌آورد در این بین عده‌ای از اعضای هیأت علمی به دلیل رکود علمی و عدم تأمین استانداردهای لازم آموزشی – پژوهشی و به لحاظ رعایت قانون در کنار حفظ شأن نیروی انسانی به افتخار بازنشستگی نایل آمده‌اند. 

انتظار قاطبه دانشگاهیان از این عزیزان تمکین در برابر قانون می‌باشد. این رفتار علمی است که جایگاه و احترام آنان را در تقدیر از خدمات دوران خدمتشان حفظ می‌کند، یکی از مراکز آموزش عالی موفق در اجرای قوانین و حفظ پویایی و نشاط علمی با جذب اساتید جوان و پژوهنده، دانشگاه علامه طباطبایی است.

ریاست این دانشگاه با داشتن صبغه علمی و به عنوان عضو جامعه دانشگاهی حاصل از پیوند حوزه و دانشگاه، زحمات بی‌وقفه‌ای را در راستای تحقق آرمان‌های علمی – پژوهشی در حوزه علوم انسانی متحمل شده‌اند، اجرای این فرایند ارزشمند یعنی تحقق دانشگاه اسلامی که مرزهای دانش را در حوزه آموزش و پژوهش و فرهنگ گسترش می‌دهد، بعضاً گلایه‌هایی را برانگیخته است.

بدیهی است یک ساختار مستحکم علمی چون دانشگاه علامه طباطبائی نمی‌تواند در مقابل هرگونه درخواست و یا سلیقه‌های غیرعلمی از مسیر خود منحرف شده و راهبردهای الزامی رسیدن به مرز تولید دانش را دستخوش خطر قرار دهد. یعنی همواره اجرا قوانین و حفظ ضرورت‌ها و استانداردهای علمی، نارضایتی و فشاری را از گروهی کوچک که تسلیم در مقابل قانون را برنمی‌تابند، به دنبال خواهد داشت.

لذا مجموعه رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور ضمن تأکید بر ادامه فرایند اصلاح وضعیت علمی – پژوهشی، فناوری و فرهنگی دانشگاه‌ها، حمایت خود را از اقدامات حجت‌الاسلام‌والمسلمین شریعتی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی اعلام می‌دارند. امید است تمامی نهادهای قانونی کشور با پذیرش منطقی استمرار حرکت فوق، زمینه رسیدن به سطح اول علمی در منطقه منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی را فراهم فرمایند.»

نظر شما