سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره):

كاهش آسیب‌های اجتماعی در گرو اصلاح نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار است

۱۳۹۱/۱۰/۱۹ - ۱۵:۳۷:۲۵
کد خبر: ۱۱۰۸۹۰
كاهش آسیب‌های اجتماعی در گرو اصلاح نگرش جامعه نسبت به زنان سرپرست خانوار است
انواری با انتقاد از برخی نگاه‌های تحقیرانه به زنان سرپرست خانوار، خواستار توجه و همکاری هر چه بیشتر اساتید حوزه و دانشگاه در جهت اصلاح این رویکرد در جامعه شد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در همایش ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار کشور، با انتقاد از برخی نگاه‌های تحقیرانه به زنان سرپرست خانوار، خواستار توجه و همکاری هر چه بیشتر اساتید حوزه و دانشگاه در جهت اصلاح این رویکرد در جامعه شد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) در همایش ارتقای سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار کشور که در سالن همایش دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) استان قزوین برگزار شد، با اشاره به تقارن این همایش با ماه صفر که در واقع نمایش الگوی زن مسلمان و قهرمان کربلا حضرت زینب كبری (س) است، گفت: هدف از این همایش تجلیل از مقام زنان است، بالاخص زنانی که خود سرپرست خانواده هستند، تا با ارایه راهکارهای اساسی، مشکلات و تنگناهای آن‌ها را مورد بررسی و توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: عنصر مقاوم در خانواده "زنان" هستند، که باید از دامن زنان برای رسیدن به معراج شرایط فراهم شود. زن مرکز رافت، محبت و الفت خانوده به شمار می‌رود، به عبارتی اگر این عنصر ارزشمند را از محور خانواده حذف كنیم یا جایگاه او را مخدوش كنیم، انسجام خانواده از بین خواهد رفت.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: آرامش و آسایش خانواده با وجود زنان معنا و مفهوم خود را پیدا می‌کند، رحمت، مودت در داخل جامعه‌ای کوچک به نام خانواده شکل می‌گیرد و به همین جهت است که جایگاه بسیار رفیعی دارد.

حسین انواری افزود: اگر زنان ما عمق این عنایت الهی را به خوبی شناسایی و بدان معرفت پیدا می‌کردند و به ارزش واقعی خود واقف می‌شدند هرگز زنان در سطح جهان ارزان فروشی و زندگی حقیرانه را برای خود نمی‌پسندیدند.

وی ادامه داد: آنچه ابتدا از وضعیت زن سرپرست خانوار، در اذهان متبادر می شود؛ اینكه اکثریت آنان بدون استعداد، كم هوش و ناتوان و از هر كاری عاجزند در صورتیكه در صحنه عمل این چنین نیست.

وی تصریح کرد: براساس آیات و روایات بالاترین نقش برای زنان در چارچوب خانواده لحاظ شده است و در این چارچوب می‌توانند فرزندان با کفایتی را تربیت کنند و پشتوانه محكمی جهت مردان باشند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: بی اهمیت جلوه دادن مسوولیت سازنده خانه داری، خانواده‌ها را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد نقش اصلی زنان را عطوفت، مهربانی، رأفت و انسجام خانواده دانست و تاکید کرد: زنان سرپرست خانوار با توجه به شرایط خاصی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود، باید هم نقش پدر را که مدیریت اجرای خانواده را بر دوش دارد، و هم نقش خود را که نقشی نرم افزاری است به انجام برسانند، به نحوی که انجام این دو وظیفه به صورت همزمان مسوولیت این گروه از زنان را سنگین‌تر می‌کند.

انواری افزود: آنچه در این موضوع مشکل ساز می‌شود این است که این زنان از قبل، آماده چنین کاری نشده‌اند و این مسوولیت یا ناشی از فوت همسر است، یا جدایی و یا مشکلاتی که همسر را از قابلیت مدیریت اجرایی خانواده محروم می‌سازد و به عبارتی مرد خانواده قادر به نقش آفرینی در جایگاه خود نیست که در این وضعیت زنان سرپرست خانوار، باید افزون بر ایفای نقش خود خلاء مرد خانواده را هم ایفاء كنند.

سرپرست کمیته امداد در ادامه اظهار داشت: اگر ما شرایط را برای نقش آفرینی این قبیل از زنان فراهم نکنیم؛ آن‌ها نه تنها نقش مادری را به خوبی ایفا نخواهند نمود؛ بلکه فقدان پدر در خانواده هم بر عدم كارآمدی آن‌ها خواهد افزود. كمیته امداد صمیمانه از تمامی اساتید، روحانیت معظم،استمداد می‌طلبد تا در این زمینه مساعدت‌های لازم را مبذول دارند.

حسین انواری در این همایش عنوان کرد: دیدگاه جامعه در جهت نقش آفرینی زنان سرپرست خانوار بسیار موثر است و باید با عزت و کرامت به آن‌ها نگریسته شود تا او بتواند با قدرت در میدان بایستد، و نگاه حقیرانه به این افراد همچون سمی است که به او تزریق می‌شود و سلامت او را به مخاطره می‌اندازد و با این شرایط چگونه می‌تواند فرزندان خود را تربیت کند حال آنکه با این نگاه تحقیرانه سلامت جسمی، عاطفی او را بر هم زده و سلامت به عنوان نقطه تعادل انسان در فکر و عمل است و در صورت آسیب، از تعادل لازم خارج می‌شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) توضیح داد: یکی از مسایلی که زنان سرپرست خانوار با آن مواجه هستند "ازدواج مجدد" است که با قبح اجتماعی روبه‌روست، وقتی در این زمینه کار اساسی انجام ندادیم و در محروم ساختن آن‌ها از نعمت الهی و زندگی مناسب شریک شدیم باید هزینه عواقب چنین کاری را نیز بپردازیم که نتایج آن بیماری‌های روان تنی و برخی مفاسد در جامعه است که در صورت افزایش، مقصر آن ما هستیم.

این مقام مسوول افزود: قصدمان در این هم اندیشی ارائه راه حل مناسب است؛ چرا که زن موجود شریفی است.تا جایی که اگر به زن جسارت شود و خود او هم ببخشد، نظام اسلامی باید این جسارت را پیگیری کند. امادر الگوهای غربی متأسفانه می‌خواهند زن را مانند مرد جلوه دهند و امروز علاوه بر این تهاجم فرهنگی تهاجم اقتصادی نیز در خانواده‌های ما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این نكته كه زنان سرپرست خانوار معمولا در حالت نگرانی و مضطرب هستند، گفت: سلامت فكری این افراد با نوع نگاه‌های متفاوت در جامعه به مخاطره می‌افتد، تا جایی كه شرایط برای هرگونه اقدامی از سوی آن‌ها محدود می‌شود به همین جهت است، اگر نگاه ارزشمندانه‌ای به زن‌ها شود در ایفای بسیاری از توانایی‌های خود من جمله تربیت فرزندان موفق می‌شوند و در این راستا نمونه‌های زیادی را در اجتماع شاهد هستیم.

سرپرست کمیته امداد، در این همایش كشوری تصریح کرد: امام خمینی(ره) با آن تفکر بلند خویش و به مدد حیات و زندگی شرافتمندانه توام با عزت و کرامت به مشکلات جامعه نگریست، از این رو ما نیز باید بدانیم که تنها تفاوت این زنان با همنوعان خود كه دارای همسر هستند، مسوولیت سنگین آن‌ها است.

وی اضافه کرد: كمک به زنان سرپرست خانوار در شكوفایی و درخشش آنان در زمینه‌های مختلف نمود پیدا می‌كند، امروزه ما نمونه‌های زیادی از این زنان را به عنوان اساتید دانشگاه، زنان کارآفرین و دیگر زمینه‌ها كه در جامعه مشغول انجام وظایف هستند، مشاهده می‌كنیم.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد گفت: اقتصاد در اسلام هدف اصلی نیست؛ اما اگر این اقتصاد شرایط مناسبی نداشته باشد، اجازه رشد فرهنگ و قوام مسایل دینی و تزکیه لازم در جامعه را ایجاد نمی‌كند. شرایط امروز كشور شرایط حساسی است و ما از همه بزرگان و اساتید، صاحبنظران می‌خواهیم راجع به این مسایل چاره اندیشی کنند.

وی افزود: ما معتقدیم که پاسخ این مشکلات از منابع اسلامی باید استخراج و با شرایط فعلی انطباق داده شود چرا که اگر به این کار بی توجهی کنیم با جایگزینی مبانی غیر دینی مواجه خواهیم شد، بنابراین امیدواریم با سرمایه گذاری لازم، نهاد ارزشمند خانواده را بیمه کنیم چرا که استحکام خانواده در نهایت به وجود جامعه‌ای سالم منجر خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز