رییس ستاد حمل و نقل خبر داد

پیشنهاد ۵۰ لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی

۱۳۹۱/۱۲/۲۲ - ۱۸:۴۸:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۹۹۶
پیشنهاد ۵۰ لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی
شفیعی گفت: پیشنهادی را درباره اختصاص 50 لیتر بنزین عیدانه به دولت ارائه کرده‌ایم که این پیشنهاد در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، سید مجتبی شفیعی رییس ستاد حمل و نقل در نخستین نشست خبری خود گفت: پیشنهادی را درباره اختصاص 50 لیتر بنزین عیدانه ارائه کرده‌ایم که این پیشنهاد در حال بررسی است و در صورت تایید نهایی این میزان بنزین برای سفرهای نوروزی در کارت سوخت رانندگان شارژ خواهد شد.

وی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده طی 8 سال اخیر را بهبود نسبی وضعیت ایمنی در بخش راه و خودرو است به طوری که در سال 84 پارامتر ضریب تلفات تصادفات ترافیکی به ازای هر 10 هزار خودرو 28 بود که در پایان سال 90 این عدد به 9 کاهش یافته و نشان دهنده بهبود سه برابری وضعیت ایمنی است.

رییس ستاد حمل و نقل با بیان این‌که برای بهبود وضعیت تلفات تصادفات رانندگی، دستگاه‌های متولی و مرتبط از جمله پلیس، راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، اورژانس، وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح همیاران پلیس توانستند همکاری خوبی را داشته باشند، گفت: توانسته‌ایم عدد تلفات را به کمتر از متوسط جهانی برسانیم.

شفیعی تصریح کرد: در اتوبوسرانی شهری طی 7سال گذشته بیش از 12 هزار و 300 اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده که این عدد نسبت به گذشته که 4700 دستگاه بود رشد 2.6 برابری را نشان می‌دهد.

وی گفت:‌ در حال حاضر کل ناوگان اتوبوسرانی شهری کشور به عدد 26000 رسیده و عمر مفید آنها نیز شش سال است، در حالی که متوسط جهانی بالای 8سال است و توانستیم در حوزه اتوبوسرانی عمر ناوگان را کیفیت ببخشیم.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشوربا اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه مترو نیز گفت: در حال حاضر خطوط مترو در 9 شهر کشور در حال ساخت است این در حالیست که در ابتدای سال 84 تنها در پایتخت کشور خطوط مترو وجود داشت اما در حال حاضر ناوگان مترو در دو شهر در حال بهره‌برداری است و تا پایان دولت دهم در 7شهر به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی با بیان این‌که موفقیت‌های حاصل شده در توسعه مترو در سایه تامین اعتبارات بوده گفت: با توجه به این‌که دولت اعتبارات خوبی را برای این بخش در نظر گرفته به طوری که جمع اعتبارات دولتی در حوزه مترو به 9 برابر افزایش یافته شاهد نتایج آن در بهره برداری از متروهای شهری هستیم.

وی درباره فعالیت‌های ستاد مدیریت حمل و نقل در حوزه خودروهای فرسوده نیز گفت: مطالبی در برخی از رسانه‌ها مبنی بر توقف طرح جایگزینی خودروهای فرسوده عنوان می‌شود در حالی که هدف از طرح جایگزینی و اسقاط خودروهای فرسوده تنها کاهش تعداد آن‌ها نیست بلکه کاهش تردد خودروهای با سن فرسودگی و بهبود شرایط زیست‌محیطی است، لذا در صورتی که خودرو اسقاط شده و جایگزینی نداشته باشد بسیار بهتر است و با این روند به نتایج بهتری می‌رسیم.

شفیعی با بیان این‌که امسال موفق‌ترین سال در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده بود، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 150 هزار و 483 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده که شامل طرح‌های نقدی و جایگزینی است که بر اساس آمار بیش از 101 هزار خودرو در طرح نقدی در بیش از 47 هزار خودرو نیز در طرح جایگزینی خودروها اسقاط شده‌اند.

وی ادامه داد: طرح اسقاط خودرو در حوزه تاکسیرانی پاسخگو نیست و با توجه به خدماتی که این خودروها به شهروندان ارائه می‌دهند باید طرح جایگزینی برای این خودروها در نظر گرفته شود و با توجه به این‌که در حال حاضر 30 هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد باید برای جایگزینی آن‌ها تدابیر لازم اتخاذ شود.

به گفته رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ابتدای سال 84 تاکنون یک میلیون و 335 هزار و 36 دستگاه خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شده است. همچنین 530 کامیون فرسوده نیز در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از رده خارج شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح جایگزینی خودروها به نام "طرح ویژه فجر" اعلام کرد: محور اصلی در اجرای این طرح ویژه افزایش سقف مبلغ دریافتی بود که از یک میلیون و 500 هزار تومان به یک میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته و طی یک ماه گذشته با استقبال خوبی مواجه شده است.

شفیعی با بیان این‌که سال 92 تحول قابل توجهی را در حوزه خودروهای فرسوده خواهیم داشت، عنوان کرد: جزئیات این طرح نهایی نشده و سال 92 اعلام خواهد شد و با توجه به طرح‌های تشویقی که در نظر گرفته‌ایم قطعا پیش بینی می‌شود خودروهای فرسوده بیشتری از رده خارج شود.

به گفته وی در طرح شناسایی ناوگان باری تاکنون یک میلیون و 460 هزار وانت بار ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 320 هزار وانت بار ساماندهی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم طی دو ماه آینده و تا پایان اردیبهشت ماه 92 طرح ساماندهی وانت بارهای شهری به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: با ساماندهی وانت‌بارهای شهری رانندگان این خودروها کد شناسایی و پروانه فعالیت دریافت می‌کنند که این کد شناسایی در تعیین سهمیه سوخت، نرخ بارنامه و سایر برنامه‌های حمایتی برای رانندگان قابل استفاده است لذا رانندگان باید به شهرداری‌ها مراجعه کرده و نسبت به قرار گرفتن در این طرح اقدام کنند.

به گفته وی تخفیف بیمه شخص ثالث رانندگان، حمل و نقل عمومی، یکی از برنامه‌های تکریم این رانندگان است که تمامی رانندگان تاکسی و وانت بارها و همچنین آژانس‌های دارای پروانه می‌توانند با مراجعه به دفاتر بیمه ایران از تخفیف 35 درصدی بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

وی در ادامه به تبلیغات در ناوگان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت:‌ این طرح در صورتی که به درستی اجرا شود طرح موفقی است و می‌تواند تا سقف 500 هزار تومان به درآمد رانندگان تاکسی اضافه کند.

ریییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: قبل از تعطیلات نوروز 50 جایگاه CNG به بهره برداری می‌رسد و مقرر شده 50 جایگاه دیگر که به دلیل بدهی از سرویس خارج شده بودند با دستور معاون اول رییس جمهور به طور موقت بازگشایی شده و خدمات رسانی به شهروندان را در ایام نوروز داشته باشند.

شفیعی درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی نیز گفت: پیشنهاد واریز 50 لیتر بنزین عیدانه برای سفرهای نوروزی به دولت ارائه شده که این موضوع در حال جمع بندی است اما نهایی نشده است و اگر مقرر شد که تخصیص داده شود، قبل از تعطیلات نوروز آنرا اطلاع رسانی خواهیم کرد.

شفیعی گفت: تغییرات قیمت بنزین به گونه‌ای نخواهد بود که فشار زیادی به مردم وارد شود. اما چون این تصمیم نهایی نشده، عدد و رقم را نمی‌توانیم اعلام کنیم. همچنین تغییر سهمیه‌بندی سوخت و یا ادامه آن نیز در دست بررسی است.

نظر شما