گزارش برنا از نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/۳

آزادی زندانیان امنیتی ادامه خواهد داشت/صدور قرار ۸میلیارد تومانی برای سازنده اسکانیا

۱۳۹۲/۰۷/۰۱ - ۲۰:۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۴۱۱۴۱
آزادی زندانیان امنیتی ادامه خواهد داشت/صدور قرار ۸میلیارد تومانی برای سازنده اسکانیا
سخنگوی قوه قضائیه گفت: به مناسبت‌های مختلف در طول سال همچون عید قربان، عید غدیر و 22 بهمن، آزادی زندانیان را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در ادامه نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در خصوص ادامه روند آزادی زندانیان امنیتی گفت: بدون شک، هم به صورت معیاری و هم به صورت غیر معیاری برنامه داریم و به مناسبت‌های مختلف در طول سال همچون عید قربان، عید غدیر و 22 بهمن، آزادی زندانیان را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته الزامی نیست که در هر مناسبتی عفو صورت گیرد اما این موضوع اراده‌ای جدید نبوده و می‌توان از مناسبت‌های مختلف برای آزادی زندانیان استفاده کرد. 

دادستان کل کشور درمورد اعلام وصول طرح جرم سیاسی در مجلس گفت: این موضوع باید مسیر خود را طی کند و پس از ارجاع به کمیسیون، قوه قضاییه نظر خود را اعلام می‌کند.

سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: ممکن است طی مسیر فعل و انفعالات زیادی داشته باشد ولی در هر صورت وقتی که طرح جرم سیاسی به کمیسیون برسد، قوه قضائیه نظر خود را اعلام خواهد کرد. 

محسنی اژه‌ای در خصوص دانشگاه ایرانیان و بحث 16 میلیارد تومانی این دانشگاه، گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و حسابی که این مبلغ به آن واریز شده تا روشن شدن موضوع مسدود شده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص حادثه اتوبان تهران ـ قم گفت: این حادثه صحنه‌ای دلخراش بود و لطمه زیادی را به خانواده‌ها وارد کرد.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها در این زمینه وارد شدند، قوه قضاییه و مجلس پیگیری‌های خود را ادامه داده و وزرای ذیربط نیز دعوت شده‌اند.

اژه‌ای افزود: کمیسیون اصل 90 تحقیقات خود را آغاز کرده و دولت نیز با تشکیل یک کمیسیون ویژه، موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده حادثه اتوبان تهران ـ قم دو بعد دارد، گفت: بعد اول رسیدگی به این است که حادثه مذکور چگونه رخ داده و مقصران چه کسانی هستند که باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، نکته بعد آسیب‌شناسی این حادثه است و دادستانی پیگیرِ‌ی‌های خود را در جهت پیشگیری از تکرار حوادث مشابه انجام خواهد داد.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: بخشی از رسیدگی به این پرونده مربوط به شناسایی اجساد بود چرا که آنها به شدت سوخته بودند و غیر از یک مورد، خوشبختانه همه شناسایی و تحویل خانواده‌ها شد مجروحین این حادثه هم مورد رسیدگی قرار گرفتند.

سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره بررسی پرونده توسط دو هیئت کارشناسی تاکید کرد: هر دو هیئت به این نتیجه رسیدند که دو اتوبوس به لحاظ فنی معیوب بودند که در این زمینه باید با وزارت صنایع، سازمان استاندارد و خریداران اتوبوس‌ بحث‌هایی شود.

وی بخش دیگر را مربوط به لاستیک‌های اتوبوس دانست و گفت: ما باید بررسی کنیم که لاستیک‌ها از چه نوعی بوده و چقدر در انبار مانده بوده، لاستیک‌ها برای آزمایش رفته ولی هنوز جوابی نیامده است.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: در مورد اتوبوس‌ها در خود تعاونی‌ها در حال حاضر تحقیقاتی صورت گرفته، یک کمک راننده مجروح شده که قرار است پس از بهبودی از او هم تحقیقاتی صورت گیرد. 

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در حال حاضر نتایج مبنی بر این است که سرعت غیرمجاز بوده اما بر سر میزان آن هنوز اختلاف وجود دارد، خود سازنده اتوبوس احضار شد و از او تحقیقاتی صورت گرفت و در حال حاضر وی با قرار 8 میلیارد تومانی آزاد است. 

وی گفت: ما از دو شرکتی که اتوبوس را بیمه کرده بودند خواستیم نه به عنوان متهم بلکه برای پرداخت بخشی از دیه حاضر شوند در نهایت تحقیقات این پرونده همچنان ادامه دارد.

نظر شما