رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

از ظرفیت‌ دانشگاهیان برای ارتقای وضعیت محیط زیست استفاده شود

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۵:۱۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۵۱۶۳
از ظرفیت‌ دانشگاهیان برای ارتقای وضعیت محیط زیست استفاده شود
ابتکار گفت: متولیان امر باید از ظرفیت‌های دانشگاهیان در عرصه‌های ارتقای وضعیت محیط زیست استفاده کنند و برنامه‌های پژوهشی را در این زمینه تنظیم کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار صبح امروز در نشست با تشکل‌ها، انجمن‌های خصوصی و تشکل‌های HSE با بیان این‌که امروز روز ولادت امام هادی(ع) است، اظهار کرد: امام هادی(ع) فرمودند افسوس کوتاهی کارهای گذشته را با تلاش آینده باید جبران کنیم.

وی با بیان این‌که ما با مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه محیط زیست مواجه هستیم و همچنین مسائل و مشکلات بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اضافه کرد: البته در مقاطعی از پیشرفت کشور ناامید شدیم اما مردم ایران در هیچ زمانی از توسعه و پیشرفت کشور دست بر نمی‌دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر این‌که اما ایران با لطف خدا، پشتوانه انقلاب اسلامی ایران، خون شهدا و حضور چشمگیر مردم در انتخابات 24 خرداد بارقه‌های امید را به کشور بازگرداندند، تصریح کرد: ملت ایران همیشه در صحنه حضور دارند و با تبعیت از ولایت و رهبری در راستای حفظ کشور در تمام مقاطع تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که با اراده خدا، پشتوانه مردم و اتکای به قانون اساسی می‌توانیم آینده و سرزمین خود را به دست بگیریم، ادامه داد: تضمین آینده ایران با توجه به این شاخصه‌ها امکان‌پذیر است.

ابتکار با بیان این‌که در این دوره برای نخستین بار به استان اصفهان آمده‌ام، تاکید کرد: ما در این جلسه سه بخش مهم از جامعه مدنی را در کنار یکدیگر داریم و پیرامون سیاست‌های توسعه پایدار و محیط‌زیست اصفهان صحبت می‌کنیم.

وی با تاکید بر این‌که دولت آقای دکتر روحانی از ابتدای فعالیت خود به مسائل زیست‌محیطی به صورت ویژه تاکید داشته است، افزود: میثاق، عهد و پیمانی که از تمام اعضای دولت گرفته شده است مبتنی بر توجه به سلامت و محیط‌زیست بوده و برنامه‌های آقای روحانی در زمینه محیط زیست کشور به صورت گسترده، روزآمد و دقیق عنوان شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که بحث محیط زیست را در این دوره باید از زاویه متفاوتی مورد توجه قرار بدهیم، گفت: نباید افسوس گذشته را بخوریم که چرا فرصت‌هایی را از دست دادیم و باید تلاش شود تا فرصت‌های موجود را از دست ندهیم.

وی با اشاره به این‌که مدیریت صحیح محیط زیست جزو نخستین برنامه‌هایی بود که به رئیس‌جمهور ارائه داده‌ام، اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید نوسازی، بهسازی و مورد مهندسی جدید قرار بگیرد.

ابتکار با تاکید بر این‌که سازمان یک مجموعه سیاست‌گذار، ارائه دهنده برنامه و رصدکننده و هدایت کننده برنامه‌ها است، ادامه داد: اجرای برنامه‌ها به عهده تمام مردم است.

وی با تاکید بر این‌که حوزه محیط زیست به توجه جدی نیاز دارد، تصریح کرد: باید از تصمیمات لحظه‌ای و سلیقه‌ای در حوزه محیط زیست جلوگیری شود و متولیان امر باید از ظرفیت‌های دانشگاهیان در عرصه‌های ارتقای وضعیت محیط زیست استفاده کنند و برنامه‌های پژوهشی را در این زمینه تنظیم کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که تمام مردم و مسئولان باید واقعیت‌های محیط زیست را بپذیرند، تاکید کرد: واقعیت این است که در برخی از زمان‌ها نسبت به مسائل محیط زیست غافل شده‌ایم اما امروز این غفلت‌ها باید جبران شود. 

رییس سازمان محیط زیست با بیا این مطلب که در دنیا تقابلی بین محیط زیست و صنعت وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مشکلات موجود در زمینه صنعت و محیط زیست در دنیا برطرف شده است.

ابتکار با اشاره به این‌که می‌شود با جامعه سازگار شویم، گفت: امیدواریم صندوق ملی محیط زیست به زودی راه‌اندازی شود و با راه‌اندازی این صدوق از فعالیت‌های اقتصادی در راستای توسعه وضعیت محیط زیست حمایت می‌شود. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به این‌که نمی‌توانیم مشکلات محیط زیست را نادیده بگیریم و این مشکلات باید از پایه و بصورت ریشه‌ای مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: مسئولان باید نسبت به آمایش سرزمین اقدام کنند و فرآیند توسعه باید از ابتدا طراحی شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه امروز بحث بحران نیست بلکه بحث واقعیت‌ها است، ادامه داد: آب نقطه محدودکننده و نقطه اصلی سیاست‌های استان در راستای تصمیم‌گیری‌ها و توسعه استان باید مبتنی بر آب مجازی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید یک گفتمان ملی در اصفهان داشته باشیم و بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم، ادامه داد: دانشگاه‌ها پشتوانه حرکت‌های ما در راستای ارتقای وضعیت محیط زیست هستند و دانشگاه‌ها باید پژوهش‌های کاربردی را به محیط زیست ارائه بدهند.

وی با تاکید بر اینکه بحران‌ها، بی‌توجهی‌ها و کوتاهی‌های گذشته سبب ایجاد مشکلات امروز در حوزه محیط زیست شده است، یادآور شد: امروز محیط زیست نیازمند استفاده از پژوهش‌های کاربردی و بلندمدت هستیم و باید مطالعات راهبردی در مورد مسائل محیط زیست استان‌ها انجام شود تا این مطالعات سیاست‌های کلان کشور را مشخص کند.

نظر شما