رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اعلام کرد؛

آغاز ثبت‌نام عمره دانشگاهیان از ۵ آبان/سهمیه ۱۷ هزار نفر

۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۵:۰۸:۳۲
کد خبر: ۱۴۵۱۶۸
آغاز ثبت‌نام عمره دانشگاهیان از ۵ آبان/سهمیه ۱۷ هزار نفر
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی اعلام كرد: از روز شنبه، پنجم آبان‌ماه، ثبت‌نام اینترنتی عمره دانشگاهیان آغاز و تا ۱۵ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با بیان گزارش اجمالی از اعزام دانشگاهیان به عمره و عتبات در دوره گذشته گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار نفر از دانشگاهیان سراسر كشور با همكاری بعثه و سازمان حج و زیارت به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی افزود: ستاد عمره اقدام به برگزاری نظرسنجی در سه مقطع قبل، حین و بعد از سفر بین عمره گزاران دانشجو کرد. در سوالاتی كه در نظر سنجی بعد از سفر از دانشجویان پرسیده شد ۹۳ درصد نسبت به مدیر كاروان، ۶/۷۳ درصد نسبت به روحانی كاروان خیلی زیاد و۴/۲۶ خیلی زیاد و ۸۸ درصد از معاون كاروان ابراز رضایت داشتند.

وی گفت: با توجه به این‌كه ۱۹ سال است در دانشگاه هستم اما هیچ فعالیت فرهنگی را مانند عمره تاثیر گذار نمی‌بینم. هفته قبل همایش بعد از سفر در بیرجند برگزار شد و جالب است كه ۱۰۰ درصد زائرین در این همایش حضور به هم رسانده بودند كه این نشان از علاقه دانشجویان به زیارت و این سفر معنوی است.

۱۹ و ۲۰ آبان ماه قرعه‌كشی عمره دانشگاهیان
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی درباره برنامه‌های طول سفر گفت: در دوره گذشته با همكاری بعثه و سازمان حج و زیارت، زیارت دوره ویژه در مدینه داشتیم و با توجه به آنكه بعضی‌ها می‌گویند برنامه‌های مدینه فشرده است اما ۷۹ درصد نسبت به این برنامه ابراز رضایت داشتند. همچنین بیش از ۷۰ درصد از زائرین دانشجو در خصوص تشكیل حلقه‌های قرآنی و انس با قرآن در مدینه و مكه اعلام رضایت می‌كردند و تشكیل این حلقه‌ها را در ارتباط برقرار كردن با قرآن موثر دانسته‌اند.

وی در خصوص برنامه‌های فرهنگی زائرین دانشجو گفت: برنامه‌های فرهنگی عمره در سه مقطع قبل، حین و بعد از سفر با ارسال بسته‌های فرهنگی برای زائرین دانشجو پیش بینی شده است. مجموعه «دریا به دریا» درباره آشنایی با سفر، كتاب «همراه تا قبله» ۱۲ برنامه برای ۱۲ روز سفر كه توصیه می‌كنیم كتاب را در طول سفر به همراه داشته باشند و مجموعه «هفت آسمان» كه بعد از سفر برای دانشجویان ارسال می‌شود. همچنین فروشگاه اینترنتی محصولات فرهنگی به زودی رونمایی خواهد شد.

فقیهی گفت: سال گذشته مداح مستقر در مدینه منوره و مناجات خوان در مكه مكرمه داشتیم و برای پوشش خبری حضور دانشجویان در سرزمین وحی خبرنگاران در دو شهر مقدس مدینه منوره و مكه مكرمه حضور داشتند.

وی افزود: ستاد عمره در حوزه رسانه اقدام به راه اندازی شبكه اجتماعی زمزم نموده است و هدف ما از تشكیل این شبكه، تداوم ارتباط با عمره گزاران دانشجوست.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص برنامه‌های فرهنگی بعد از سفر گفت: به منظور تداوم ارتباط با دانشجویان و برای حفظ معنویت سفر عمره اقدامات زیادی صورت گرفته است. یكی از این برنامه‌ها اردوی زیارتی فرهنگی قم- جمكران است كه ۵ هفته در شهر مقدس قم به مدت یك شبانه روز میزبان عمره گزاران دانشجو بودیم. همچنین همایش از بهشت تا بهشت همزمان با عید سعید قربان ۴ روز با حضور ۴۹۰ دانشجوی متاهل در مشهد مقدس برگزار شد و این هفته نیز همزمان با عید سعید غدیر با حضور ۴۵۰ پسر عمره گزار در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

فقیهی در خصوص همایش لبیك گفت: نشست بزرگ عمره گزاران تهران با عنوان «لبیك ۳» ۱۳ آذرماه در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد عمره درباره اعزام دانشجویان به عتبات گفت: در سال جاری در سه مقطع اعزام به عتبات داشتیم و حدود ۱۰ هزار نفر به عتبات عالیات اعزام شدند. آخرین گروه در این دوره ۱۲ مهرماه راهی عتبات شدند و امیدواریم در پایان سال هشتمین دوره اعزام را داشته باشیم. برای عتبات هم برنامه‌های جدید داریم و هم اكنون با توجه به قرار گرفتن در ایام تحصیل دانشجویان اعزام‌ها موقتا قطع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در خصوص سهمیه عمره دانشجویی در سال جاری گفت: با پیگیری‌های ستاد عمره از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری قرار شد بعد از ایام حج سهمیه به ستاد عمره اعلام شود اما با پیگیری‌های مستمر ستاد این سهمیه از مكه مكرمه به ستاد عمره اعلام شد و در این مرحله ۱۵ هزار نفر از دانشجویان و ۲ هزار نفر از اساتید به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.


۱۳ آبان ماه نشست بزرگ دانشجویان عمره‌گزار تهرانی
وی افزود: ثبت نام دانشجویان از روز یك شنبه ۵ لغایت ۱۵ آبان ماه در سایت لبیك به نشانیwww.labbayk.irدر سه گروه اساتید، دانشجویان پسر مجرد و متاهلین آغاز خواهد شد و ۱۹ و ۲۰ آبان ماه قرعه كشی به صورت اینترنتی انجام و زائرین اصلی و ذخیره اعلام خواهند شد.

فقیهی گفت: پیشنهاد ما این است كه اعزام‌ها از اوایل اسفند ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه پیدا كند تا مشكلی در درس دانشجویان پیش نیاید كه این زمان هنوز قطعی نشده است. همچنین قیمت نهایی عمره امسال هنوز مشخص نشده است و بعد از قیمت گذاری سازمان حج به زائرین اطلاع رسانی خواهد شد. در تلاش هستیم كه بعد از اعلام قیمت برای دانشجویان تخفیف بگیریم.

رئیس ستاد عمره در خصوص ارائه تسهیلات به زائرین دانشجو گفت: سال گذشته به ۲۵۰۰ نفر از ۱۵ هزار زائر دانشجو وام تعلق گرفت و امیدواریم در سال جاری بتوانیم تسهیلات بیشتری برای زائرین دانشجو فراهم كنیم.

فقیهی در خصوص اعزام دختران به عمره گفت: هنوز مشكل اعزام دختران مجرد به عمره حل نشده است و فقط متاهلین به عمره اعزام خواهند شد. امسال بیشترین سهمیه در اختیار متاهلین قرار گرفته و ۸۴۰۰ متاهل و ۶۶۰۰ مجرد به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

نظر شما
پرونده ویژه