محمدعلی عرفان‌منش خبر داد:

سند اشتغال معتادان بهبودیافته در دستور کار

۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۱۶:۴۶:۵۸
کد خبر: ۱۶۳۰۶۸
سند اشتغال معتادان بهبودیافته در دستور کار
مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران از تشکیل مجمع خیرین سلامت در استان تهران خبرداد و گفت: این طرح با هدف ریشه‌کنی مواد مخدر تشکیل می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمدعلی عرفان‌منش، درباره اجتماعی کردن بحث اعتیاد با توجه به رویکردهای جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر و توسعه مشارکت‌های مردمی، گفت: آمارهایی که در حوزه مواد مخدر وجود دارد و همچنین ورود مخدرهای جدید و صنعتی مصرف کمی مواد، آمارهای نگران‌کننده‌ای است و این نگرانی در بحث جنسیت معتادان نیز به یک نگرانی جدی تبدیل شده، چرا که افزایش زنان معتاد به عنوان یک زنگ خطر و هشدار برای جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اداره خانه و خانواده و همچنین تربیت فرزندان بر عهده مادران است، درگیر شدن آنها با حوزه اعتیاد، مسائل متعددی را در پی دارد و چنانچه زنان مورد هجمه مواد مخدر قرار بگیرند، قطعا آسیب‌های ناشی از آن بسیار جبران‌ناپذیر خواهد بود.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران اظهار داشت: اقداماتی که در حوزه سلبی و ایجابی انجام می‌شود، نشان می‌دهد که چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث مقابله با مواد مخدر و جلوگیری از مصرف آن را به عنوان یک موضوع مردمی مطرح کنیم. چرا که در مسئله همه‌گیری چون اعتیاد باید آحاد مردم با آن درگیر باشند.

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه باید با عوامل ریشه‌ای و علل اصلی گرایش به مواد مخدر برخورد شود، ادامه داد: باید مشخص شود که جوانان از چه سمتی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند؟ یا چه عواملی باعث درگیر شدن بانوان با مواد مخدر می‌شود؟ بر همین اساس باید با مشخص شدن این ریشه‌ها، با راهکارهای فرهنگی بتوانیم آنها را از افتادن در دام خانمان‌سوز اعتیاد نجات دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تبعات و خطرات اعتیاد به طور مداوم و مستمر به جوانان و جامعه گوشزد شود، گفت: معتقدیم پرداختن به موضوع اعتیاد و کشاندن قشرهای مختلف جامعه به سمت این مواد، یک جنگ نرم و هجمه از سمت دشمن است و درصدد است تا بدنه کارآفرین، پویا و مولد جامعه را از چرخه کار خارج کند.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران با اشاره به اقدامات برنامه‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه‌ای که در دستور کار دستگاه‌های متولی به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: استان تهران در بحث مردمی کردن بحث اعتیاد سابقه خوبی و تجربه خوبی دارد. به این معنا که در برخی از مناطق و شهرستان‌های استان، شورایی تحت عنوان «شورای سلامت اجتماعی» تشکیل شده که اعضای عمده این شورا را مردم تشکیل می‌دادند که اکثر این افراد علاقه‌مند به پاک کردن محله خود از لوث اعتیاد بودند.

عرفان‌منش اضافه کرد: شورای سلامت به عنوان یکی از طرح‌های استانی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مصوب شده که مورد توجه شوراهای فرعی قرار بگیرد.

وی از تشکیل «مجمع خیرین سلامت» خبر داد و گفت: این مجمع با هدف ریشه‌کنی اعتیاد در دستور کار قرار گرفته که طرح اولیه آن آماده شده و در کمیته تخصصی مشارکت‌های مردمی مورد بررسی قرار گرفته و پس از احصاء نظرات دستگاه‌ها در جلسه‌ای این هفته این طرح نهایی می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران در ادامه گفت: این آمادگی در استان تهران وجود دارد که حمایت‌های لازم را از تشکیل سمن‌هایی که در حوزه مواد مخدر و موضوعات فرهنگی، حوزه مداخله‌ای و مراقبت پس از درمان فعالیت دارند، انجام دهند. چرا که معتقدیم بحث مراقبت بعد از درمان اعتیاد بسیار حائز اهمیت است و باید با مشارکت مردم، برنامه‌های صیانت از این افراد در دستور کار قرار گیرد.

عرفان‌منش با اشاره به طرحی که مقرر شده بود اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بحث معتادان پاک شده انجام دهد، گفت: پیش‌نویس اولیه این طرح تهیه و آماده شده و قرار است این طرح نهایی شود تا بر اساس آن بحث اشتغال معتادان در دستور کار قرار بگیرد که بر این اساس سند اشتغال معتادان بهبود یافته مصوب می‌شود تا مراقبت‌های پس از درمان کامل شود.

وی از تسهیل در روند صدور سمن‌های مرتبط با مواد مخدر خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که سمن‌ها به گونه‌ای حرکت کنند که کمپ‌های ترک اعتیاد تحت پوشش سمن‌ها اداره شود و علاوه بر اقدامات فرهنگی، کمپ‌های ترک اعتیاد نیز تحت پوشش این سمن‌ها قرار بگیرد و از سوی دیگر نیز ممنوعیتی مبنی بر درمان مشمولین مراکز ماده 15 نداشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی استاندار تهران با تاکید بر حضور مردم به ویژه خانواده‌ها در موضوع اعتیاد، گفت: ارتقاء و افزایش آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها، محلات و در بین خانواده‌ها از برنامه‌های دیگری است که جزو برنامه‌های استان تهران در بخش اجتماعی کردن مواد مخدر و پیشگیری از آسیب‌های آن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز