قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی از پیامدهای قاچاق مواد مخدر است

۱۳۹۲/۱۲/۱۴ - ۱۶:۵۳:۲۴
کد خبر: ۱۷۱۷۸۱
ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی از پیامدهای قاچاق مواد مخدر است
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:تلفات نیروی انسانی، تخریب محیط زیست و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی را از پیامدهای قاچاق مواد مخدر عنوان كرد.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر علیرضا جزینی در دیدار با نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ) (UNODC كه صبح امروز در محل ستاد برگزار شد، با اشاره به موقعیت حساس ایران به جهت همسایگی با افغانستان به‌عنوان منبع كشت مواد مخدر جهان گفت: طبق گزارشات رسیده، سطح زیر كشت خشخاش و تولید تریاك طی سال‌های اخیر رو به افزایش است و این معضلی جهانی برای همه كشورها محسوب می‌شود.

وی افزود: ترانزیت مواد مخدر از طریق بنادر خلیج فارس، آسیای میانه و بالكان صورت می‌گیرد و ایران نیز از طرق مختلف این مسیرها را كنترل و در حوزه‌های مختلف با مواد مخدر مبارزه می‌كند.

قائم مقام دبیركل ستاد اظهار داشت: تلفات نیروی انسانی، تخریب محیط زیست و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی كه نماد بارز آن پولشویی است، از پیامدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر هستند.

جزینی با بیان اینكه ایران سالانه هزینه‌های زیادی را در امر مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد، گفت: طی ده روز گذشته، سه تن از نیروهای جان بر كف انتظامی در راه مبارزه شهید شده‌اند كه دو نفر از آنان از استان فارس و دیگری از سیستان و بلوچستان بوده‌اند، همچنین 4 تن مواد مخدر در فارس كشف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به حوزه پیشگیری از اعتیاد را از برنامه‌های مهم كشور در امر مبارزه خواند و افزود: اشتغال بهبودیافتگان از اهمیت ویژه‌ای برخورددار است، چرا كه آنان پس از طی روند درمان باید كسب و كاری داشته باشند تا زمینه عود اعتیاد آنان كاهش یابد لذا اگر طرحی وجود دارد كه موجب سرعت‌بخشی این بحث می‌شود، استقبال می‌كنیم.

وی افزود: جایگاه شما به‌عنوان نماینده سازمان ملل و همچنین گروه مینی‌دوبلین در امر مبارزه با مواد مخدر حایز اهمیت می‌باشد و انتظار ما این است كه فعالیت این گروه تشدید شده و شما نیز از كشورهایی كه در مبارزه مشاركت كمتری دارند دعوت و همچنین تعامل دو جانبه‌ و مثبتی با ستاد برقرار كنید، ما نیز از شما حمایت خواهیم كرد و امیدواریم شاهد فعالیت‌های شما در این راستا باشیم.

جهان، تلاش ایران را در مبارزه با مواد مخدر ستایش می‌كند

همچنین لیك بونوات، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ) (UNODC در این دیدار گفت: مواد مخدر تهدیدی نه تنها برای ایران بلكه برای كل جهان است و همكاری‌های بین‌المللی در این میان حائز اهمیت و دارای نقش اساسی است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر شاهد افزایش تولید مواد مخدر هستیم به گونه‌ای كه تولید تریاك در افغانستان در سال 2012 میلادی از 3700 تن به 5500 تن در سال 2013 میلادی رسیده است، همچنین مصرف جهانی هروئین 380 تن در سال است اما برآوردهای ما نشان می‌دهد كه امسال میزان تولید این ماده 700 تن بود یعنی میزان عرضه بیش از تقاضا بود.

نماینده دفترUNODC)گفت: جهان، تلاش ایران را در مبارزه با مواد مخدر ستایش می‌كند، ایران كشوری است كه سالانه 500 تن مواد مخدر كشف می‌كند و تاكنون 3700 نفر از نیروهایش جان خود را در راه مبارزه از دست داده‌ و بیش از ده هزار نفر در این میان مصدوم شده‌اند.


وی در ادامه ایجاد اشتغال در نوار مرزی افغانستان را رویكردی مهم و در خور توجه در مبارزه خواند و گفت: توسعه اقتصادی، آموزشی و كارآفرینی در نوار مرزی موجب می‌شود كه سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بخش خصوصی و سپس كاهش تقاضا منجر شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز